פייפאל
צילום: Isock

לא רק דוחות: מה עומד מאחורי אחד הימים הגרועים של מניית פייפאל?

על אף שאנליסטים רבים תמכו בחברה טרם מועד פרסום הדוחות, פייפאל מחקה אתמול 25% וחוותה את אחד מהימים הגרועים ביותר שלה מאז הספין אוף מאיביי בשנת 2015 אחד הגורמים המרכזיים להורדת התחזיות על ידי החברה - ההאטה במסחר המקוון
תומר אמן | (2)

אתמול, ביום שלאחר פרסום הדוחות של ענקית התשלומים  PAYPAL (סימול: PYPL) חוותה החברה את אחד מהימים הגרועים ביותר שלה מאז היום בו עשתה ספין אוף מתוך ענקית המסחר המקוון EBAY (סימול: EBAY) בשנת 2015 לאחר שפרסמה את דוחותיה הרבעוניים בלילה שבין שלישי לרביעי ולאחר נעילת יום המסחר בוול-סטריט. 

פייפאל נפלה 18% באפטר מארקט בצל תוצאות ותחזית מאכזבות. חברת התשלומים דיווחה על רווח של 1.11 דולר למניה ברבעון הרביעי של 2021 בעוד האנליסטים ציפו ל-1.12 דולר. בהכנסות אמנם קלעה, עם צמיחה של 13% בשנה לרמה של 6.9 מיליארד דולר. ואולם, תחזית הרווח ל-2022, טווח של 4.6-4.75 דולר למניה, הייתה נמוכה ב-10% מהצפי בשוק.

ביום המסחר שהתנהל אתמול, הספיקה החברה למחוק 25% משוויה, ונצעלה במחיר של 132.57 דולר למניה לאחר שביום שלישי מחיר הסגירה של החברה עמד על 175.8 דולר למניה. היום יורדת המניה בכ-5% והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של 147 מיליארד דולר, לאחר שזה עמד על 207.6 טרם פרסום הדוחות.

קיימות כמה סיבות הגיוניות למחיקת הערך הזו, הראשונה היא כמובן שהדחף הגדול לו זכתה המניה כתוצאה מהגידול בסחר המקוון במהלך מגפת הקורונה נמצא כעת בדעיכה. החברה בעצמה גם לא תרמה במיוחד להרגעת המשקיעים, לאחר שזאת חתכה את התחזיות לכל שנת 2021 במועד פרסום הדוחות הרבעוניים הקודמים

ביצועיי המניה ב-12 החודשים האחרונים

החברה הכניסה לעצמה גול עצמי נוסף לאחר שדחתה שמועות בדבר מיזוג אפשרי עם הרשת החברתית  PINTEREST (סימול: PINS), דבר שבעיקר פגע בתחזיות הצמיחה של החברה. הדוחות לרבעון הרביעי היו נקודת המפנה. החברה דיווחה כי לא תעמוד במטרותיה שלהגיע לכ-750 מיליון (שלושה רבעי מיליארד) משתמשים עד שנת 2025, תחזית אותה העלתה רק לפני שלושה חודשים, וכמו כן חתכה את תחזיות הצמיחה בהכנסות לשנת 2022 אף עוד. 

החברה דיווחה, כי תוסיף בשנה הקרובה 15 עד 20 מיליון משתמשים חדשים, פחות מחצי מ-48.9 מיליון המשתמשים שהוסיפה בשנת 2021. החברה כן דיווחה כי תראה צמיחה של לפחות 20% בהכנסותיה ברבעון הרביעי של 2022 בהשוואה לרבעון המקביל, אם כי תתחיל את השנה בצורה איטית יותר ממה שצפתה בעבר ולכן צופה תחזיות שמרניות יותר לשנה זו. החברה צופה כעת רווח של 0.87 דולר למניה, 30% פחות מכמה שהכניסה בתקופה המקבילה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בהתייחסותו לדוחות אמר מנכ"ל החברה דן שולמן כי פייפאל צפויה לחזור למספרי גידול המשתמשים שהיה לה לפני משבר הקורונה, סדר גודל של כ-30-40 מיליון משתמשים חדשים כל שנה. "יש לנו ביטחון גדול בתחזיות הטווח הבינוני שלנו ואין הדבר אומר שלא נביא עשרות מיליוני משתמשים חדשים כל רבעון", אמר המנכ"ל.

הדברים אמנם נשמעים סבירים, כשהמנכ"ל אומר אותם, אבל זה בדיוק תפקידו - על זה החברה משלמת לו. איך שלא נבחר להסתכל על הנתונים, לא מדובר בתחזיות הצמיחה המואצת שהיו לחברה ברבעון הקודם, כשצפתה צמיחה שנתית של 20% וצמיחה של 22% ברווחים כל הדרך עד לשנת 2025.

אנליסטים בוול-סטריט הגיבו כמו השוק - ביצעו הערכות מחדש וחתכו את התחזיות לחברה. מאז פרסום הדוחות, קרוב ל-30 אנליסטים שונים שינו את מחיר היעד שלהם עבור פייפאל, והורידו את הממוצע שלו מ-276 דולר לקרוב ל-202 דולר, ירידה של כמעט 27%.

"החברה משנה את המודל שלה בנוגע לגידול במשתמשים החדשים", אומרת האנליסטית ליסה אליס ומוסיפה כי "פייפאל מתחילה להראות יותר כמו AMERICAN EXPRESS(סימול: AXP) בהיבט הזה ופחות כמו שירותי ה-Pay של  APPLE (סימול: AAPL)." לדבריה היא אינה מתנגדת לשינוי, אך מציינת שזו לא אותה פייפאל. 

אליס עצמה משמרת את דירוג הקנייה שלה למניה, אך משנה את מחיר היעד שלה עבור החברה לכ-190 דולר לאחר שזה עמד על כ-275 דולר למניה (הורדה של 30%). כמו כן משנה האנליסטית את תחזית הרווח שלה עבור פייפאל ל-4.69 דולר למניה לאחר שזה עמד עד כה על 5.31 דולר עבור שנת 2022, ולכ-5.75 דולר למניה עבור שנת 2023, לאחר שזה עמד עד כה על 6.87 דולר למניה.

האנליסט מארק פאלמר לעומתה שינה את דירוג המניה מקנייה לניטראלי בטענה שחובת ההוכחה מוטלת כעת על פייפאל עצמה, וכי יחזיר את דירוג הקנייה שלו למניה במידה ותראה כי היא מסוגלת לעמוד בתחזיות של עצמה ולעקוף את התחזיות של השוק. האנליסט טרבור וויליאמס - ביחד עם שורה של אנליסטים נוספים -  שינה גם כן את דירוג הקנייה שלו להחזק, וקבע למניה מחיר יעד של 145 דולר.

נתון מטעם חברת האנליטיקה הפיננסית  FACTSET RESEARCH SYSTEMS (סימול: FDS) הראה כי הרוב המוחלט של האנליסטים בוול-סטריט תמכו בפייפאל טרם מועד פרסום הדוחות, כאשר כל דירוגיה עמדו על החזק או על קנייה. אחד מהאנליסטים היחידים שנתן לפייפאל המלצת מכירה לפני הדוחות היה אנדרו באוץ', שנתן לה את הדירוג ביחד עם מחיר היעד 160 דולר לאחר פרסום הדוחות הקודמים. כמו כן השווה האנליסט את פייפאל לענקית הטכנולוגיה האמריקאית  INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (סימול: IBM), שצפתה גם היא תחזיות צמיחה טובות ולבסוף התבדתה.

באוץ' אמר אז כי כפי שהוא רואה את הדברים, פייפאל אינה עומדת בקצב הצמיחה הכללי בענף הסחר המקוון (זאת טרם תחילת הדעיכה), וטען כי החברה תאלץ לצבור כוח שוק נוסף באיזורים חדשים כמו נקודות תשלום פיזיות או לחילופין להפוך את האפליקציה לסוג של בנק מקוון.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אם יש האטה במסחר מקוון למה אמזון קפצה? (ל"ת)
    רגע 05/02/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    א.ב. 04/02/2022 19:18
    הגב לתגובה זו
    לכו תראו מה כתוב עליהם ברדיט, ב trust pilot, ב bbb... הם פשוט סוגרים חשבונות באופן אקראי לחלוטין, הורסים לאנשים את החיים ומעלימים את הכסף, לפעמים לחצי שנה לפעמים לגמרי. יש לזה אינסוף עדויות, כולל ממקורות מאומתים ומקרים שפייפל הודו והתנצלו, וגם כמה תביעות נגדם. לי אישית הם ניסו לגנוב כסף אבל אחרי מאמץ ממושך ולא מעט איומים מצידי קיבלתי בחזרה. פשוט חברה של חלאות. שומר נפשו ירחק, ואם אין לכם ברירה ואתם חייבים להשתמש בזוהמה הזאת תוודאו שאתם לא משאירים אפילו שקל אחד בחשבון ותהיו מוכנים לאפשרות שיום אחד הם יחסמו אתכם ויגנבו לכם את הכסף סתם ככה בלי סיבה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social