אנרגיה ירוקה
צילום: CNAVA

המסחר בפליטות הפחמן הגיע לשיא של 851 מיליארד דולר בשנה האחרונה

מנגנון התעודות הירוקות מאפשר שימוש במנגנון המחירים כדי להפחית פליטת גזי חממה על ידי קביעת תג מחיר לחריגה ממכסה מוסכמת; והיקף הסחר גובר ומחירי התעודות עולים ועוד עתידים לעלות עוד עם הפחתת מכסות הפילטה המותרות
גיא טל | (3)

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי על פי סקירת חברת הפיננסים Refinitiv הערך הכולל של המסחר בתעודות ירוקות, דהיינו אישורי פליטות הפחמן בשווקים הגלובליים בשנת 2021 זינק ב-164% לעומת השנה שלפניו והסתכם ב-851 מיליארד דולר (760 מיליארד יורו). 

מנגנון הסחר בפליטות פחמן הוא מערכת הבנויה על עקרונות של סחר ומנגנון המחירים על מנת לעודד הפחתת פליטת גזי החממה לאטמוספירה. המנגנון פועל באמצעות קביעת תקרה של גזי חממה אותם יכולים לפלוט מדינות או חברות, ובמקרה שבו הן חורגות מהמכסה הן מחויבות "לקנות היתרים" מאחרים שברשותם מכסות לא מנוצלות של היתרי פליטה. כך, מצד אחד, ייצור חסכוני בפליטת גזי חממה הופל להיות כדאי יותר ואף מעניק "תעודות ירוקות" אותן ניתן להמיר בכסף, בעוד ייצור המגביר את הפליטה הופך להיות יקר יותר כי הוא מחייב קניה של תעודות המתירות לו להמשיך בפליטה העודפת. כך מנגנון השוק פועל לטובת ייצור ירוק יותר ופחות מזיק לסביבה. 

רוב העלייה בהיקף הסחר מיוחסת למערכת המסחר בפליטות של האיחוד האירופי שהושקה בשנת 2005 והיא שוק הפחמן הגדול בעולם, ואחראית על 90% מהמסחר בסך 683 מיליארד דולר. מחיר טון פחמן עומד כעת על 80 יורו, יותר מפי שתיים ממחירו בשנת 2020. ההערכות הן שהמחירים ימשיכו להעלות ככל שנתקרב לשנת 2030, כיוון שהאיחוד האירופי קבע יעד של הפחתת 55% מפליטת הפחמן עד שנה זו. ככל שיתקרב מועד זה מכסות הפליטה המותרות ירד וממילא ה"עודפים" של מוכרי התעודות יהיו נמוכים יותר וצד ההיצע יפחת, ומצד שני וגם החריגות המחייבות קניית תעודות יגדלו כך שצד הביקוש גם יעלה, ובכך מחירם יעלה. 

גורם נוסף שהשפיע על הדרישות לתעודות הירוקות הוא עלית מחירי הגז הטבעי שהשפיע מצידו על עליית היצור המבוסס על פחם, ובכך גרם לצורך גובר בתעודות הללו, והעלה את מחירם. "עליית מחירי היתרי פליטת הפחמן היכה קשה יותר באופן יחסי במפעלי ייצור האנרגיה מפחם מאשר באלו שפועלים על גז, ובכל זאת, מחירי הגז הגבוהים במיוחד הפכו את ייצור האנרגיה מפחם לכדאי יותר על אף העלות הנוספת של היתרי פליטת הפחמן" מסר אנליסט הפחמן של חברת רפינטיב. 

גם בשוק השני בגודלו, זה שבצפון אמריקה עלו המחירים ב-70% במהלך השנה שעברה, וצפויים להמשיך לעלות לקראת שנת 2030. 

שתי שחקניות חדשות בזירת הסחר בפליטות פחמן הן סין ובריטניה. הראשונה השיקה מערכת משלה באמצע יולי האחרון. בשונה מהמערכת במערב, זו של סין לא בנויה על כמות פליטה אלא על אינטנסיביות, כך שההשפעה הגדולה יותר היא על זיהום האוויר בהרים ופחות על כמות הפחמן באטמוספירה. מאז השקתה נסחרה במערכת הסינית כמות של אישורים ל-179 מיליון טון פחמן, כמות צנועה יחסית למערכות הנזילות יותר באירופה וצפון אמריקה. 

בריטניה גם השיקה מערכת משלה בשנה שעברה כפועל יוצא מההתנתקות שלה מהשוק האירופי המאוחד. במערכת הבריטית יש "מחיר רצפה" של 25 יורו לטון שנועדו לזרז אף יותר את המעבר של השקעות מדלק ממקורות מאובנים. עד כה היקף המסחר במערכת הבריטית עמד על 23 מיליארד יורו. 

שוק נוסף הוא "השוק ההתנדבותי" (VCM) בו חברות, ארגונים או אנשים פרטיים רוכשים תעודות אישורי פליטה במטרה להפחיתן מצד ההיצע בשוק ובכך להפחית את הפליטה עוד יותר. השוק הזה עבר את רמת המיליארד יורו בנובמבר האחרון, בדרך לשבירת שיא כל הזמנים בתחום הזה. יש חברות שלא עוברות את המכסה המותרת לפליטה, אך בכל זאת קונות את התעודות כדי להגיע למצב של "אפס פליטה" בו הן מאפסות את הפליטה שהן כן מייצרות על ידי קניית התעודות הללו. 

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

"אנו מצפים שהעניין ב-VCM ימשיך לגדול בהתחשב במספר הגדול של חברות ברחבי העולם שמציבות לעצמן כמטרה להגיע למצב של אפס פליטות, כן של קהילות אחרות המעורבות במאמצים להפחית את השימוש בדלק פחמני" הוסף האנליסט. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לילי 01/02/2022 07:32
    הגב לתגובה זו
    בכול שנה המפעלים נדרשים להגדיל את האנרגיה הירוקה ולהפחית את הפליטה . מנגד הם נדרשים להגדיל את התפוקה . הפיתרון קניית תעודות .הביקוש העולה והמחיר עולה .
  • 1.
    האזרחים משלמים את זה מחשבון החשמל (ל"ת)
    שמוליק 31/01/2022 20:18
    הגב לתגובה זו
  • תן שם של תעודה לדוגמא (ל"ת)
    אנונימי 01/02/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאן

אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981

ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן -3.37%  , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon Mobil Corp.  ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.

במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.

על פי ההבנות בין הצדדים, במידה ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.

בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.


                        מפת האזור. קרדיט: אנרג'יאן 

מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס. בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.