למה עברה מיקרוספט מירידה של 5% לעליה של 4%? זו הסיבה
ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט MICROSOFT דיווחה אמש לאחר המסחר על תוצאותיה לרבעון הרביעי של השנה וכרגיל הכתה את צפי האנליסטים בשורה התחתונה כפי שהיא נוהגת לעשות כמעט מדי רבעון.
החברה הציבורית השניה בגודלה בעולם דיווחה על רווח של 2.48 דולר למניה, מעל צפי האנליסטים ל-2.31 דולר למניה, ועל הכנסות של 51.73 מיליארד דולר לעומת צפי ל-50.88 מיליארד דולר. הצמיחה בהכנסות הייתה של 20%.
למרות התוצאות המעולות כרגיל המניה נסחרה אחר הנעילה בירידות של עד 4.7% וזאת לאחר ירידה של 2.7% במהלך המסחר ו-13% מתחילת השנה. כדי להבין מהי סיבת האכזבה נזכיר את המהלך המנצח של מנכ"ל החברה סאטיה נאדלה שהתמקד בתחום הענן שהפך להיות הצומח ביותר בחברה. מיקרוסופט הייתה חברה שמוכרת מערכת הפעלה (ווינדוס) ותוכנות משרדיות (אופיס). היא עדיין כזאת, אלא שכעת מלבד ענף הגיימינג (אקס בוקס) והרשתות החברתיות (לינקדאין) שהתווספו ומציגים ביצועים לא רעים, הסגמנט הצומח ביותר כעת בחברה שאחראי על 18.3 מיליארד דולר מתוך ה-51.73 הכוללים שהכניסה החברה ברבעון האחרון הוא סגמנט הענן עם צמיחה של 27% בהכנסות. החטיבה הזו, שלא הייתה קיימת רק לפני מספר שנים, אחראית על החלק הגדול ביותר בהכנסות מבין כל החטיבות של מיקרוסופט מה שמסביר את הזינוק במניה מאז כניסתו של המנכ"ל לתפקיד.
בתוך הסגמנט הזה, המוצר המוביל ובעל הצמיחה הגבוהה ביותר הוא אזורה שהציגה צמיחה של 46%. צמיחה של 46% בכל חברה ובכל מוצר היא צמיחה מרשימה לכל הדעות. במיוחד כשהיא נמשכת כבר מספר רבעונים רצוף בקצב דומה, ובכל זאת היא אכזבה את המשקיעים. הסיבה היא שברבעון הקודם הצמיחה של אזורה הייתה של 50%, וברבעון שלפניו 51% והאנליסטים ציפו ל-48% או 49%. המשקיעים זיהו פה מגמת האטה בצמיחה וזה הדאיג אותם. אלו לא נראים שינויים משמעותיים במיוחד, אבל בשוק שמפתח סנטימנט "אנטי צמיחה" ורגיש מאד לסיכונים, ובחברה בשווי 2.2 טריליון דולר עם מכפיל רווח של 32, כל שינוי קטן כזה גורם לרגישות יתר.
- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- האם טבע היא הזדמנות? סמנכ"ל הכספים של טבע: “הוכחנו שהאסטרטגיה שלנו עובדת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחד עם זאת, לאחר פרסום התוצאות והתגובה השלילית הראשונית, התקיימה שיחת המשקיעים המסורתית עם מנכ"ל החברה ושינתה לחלוטין את הסנטימנט באפטר מרקט ביחס למניה מה שהיפך את מגמת המסחר. הסיבה לכך היא בדיוק הסיבה שגרמה לירידות קודם לכן - הצמיחה בענן, ובמיוחד באזורה. החברה הסבירה כי המוצר יחזור לקצב הצמיחה הקודם ושהגורם להאטה היה השפעת שערי מטבע ולא ירידה בצמיחה במכירות. תגובת השוק לדבריו של המנכ"ל שלחה את המניה לעליה של 3.9%.
סמנכ"לית הכספים אמי הוד מדגישה שאין האטה בצמיחה, והתוצאות אף טובות יותר ממה שמיקרוסופט ציפתה: "ההמשכיות בצמיחה של אזורה למעשה מספקת אותנו מאד. הצרכנים פונים אל אזורה ואל הענן של מיקרוסופט כדי לשנות באופן יסודי את הדרך בה הם מנהלים את העסקים שלהם" אמרה.
הצמיחה הכוללת של הכנסות מיקרוסופט הייתה כאמור 20% לעומת 22% ברבעון הקודם, אך יש לציין שהרבעון הקודם היה יוצא דופן לטובה מהבחינה הזאת, כשהציג את הצמיחה הגבוהה ביותר בארבע השנים האחרונות. התוצאות באופן כללי אמורות לסייע להרגעת המשקיעים מתוצאות החברה בפרט, ומביצועי חברות הטכנולוגיה הגדולות בכלל. אם טסלה TESLA INC היום ואפל APPLE מחר יצטרפו למגמה ייתכן שתהיה לזה תרומה לחזרה לרגיעה לאחר הימים הפרועים שעוברים על וול סטריט.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לאחר העליות בעקבות שיחת המשקיעים עם המנכ"ל המניה חזרה לרדת וסיימה את המסחר באפטר מרקט בעליה קלה של 1.2%. ישנם עוד גורמים רבים שמשפיעים על השוק, וחסר השקט והלחץ לא יירגעו בקרוב, אך לפחות מבחינת התוצאות, בינתיים, הכיוון הוא חיובי ויכול לסייע להרגעת השוק.
- 2.מה זה אזורה. מעולם לא שמעתי על מוצר כזה ועוד מרוויח (ל"ת)אזר 26/01/2022 14:14הגב לתגובה זו
- 1.יוני 26/01/2022 12:41הגב לתגובה זומה זה אזורה? שירות הענן של מיקרוסופט נקרא Azure. אין מוצר כזה אזורה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
