הפד לא מצליח להילחם באינפלציה, היא כבר ב-7%; האם הפד' מאבד כיוון?
כבר 19 חודשים ברציפות שמדד המחירים לצרכן בארה"ב עולה ומאיץ, כעת לשינוי שנתי של 7%. את ההתייקרויות ממשיכים להוביל בעיקר מחירי המוצרים הפיזיים, עם עליה שנתית שלהם ב-10.7%, בעוד מחירי השירותים עלו "רק" ב-3.7%. שלושת מנועי האינפלציה העיקריים הם אנרגיה (שממשיכה לעלות גם בינואר), מחירי מכוניות (שלפי אינדיקציות גם כן ממשיכים לעלות בינואר), ובגזרת השירותים שכר הדירה, שהאיץ לעליה שנתית של 4.1%. כנראה שהסעיפים היו פחות חמים מהצפוי כיוון שציפיות האינפלציה הגלומות בשוק ירדו מעט (ל-10 שנים מ-2.58% ל2.49%).
לפי דיווחי שלוחות הפד ישנה בשבועות האחרונים נסיגה בכל הקשור לצריכת פנאי, כולל מלונאות, כנראה בגלל התפשטות האומיקרון, אך בכל מה שלא פנאי ההתרחבות נמשכת, כשהאיום המרכזי לפי הדיווחים הם שיבושים באספקה ומחסור בעובדים. נראה שהפד לא מצליח בינתיים לקרר כלום.
רוצים לקרר את האינפלציה בלי לפגוע בכלכלה, אבל בינתיים האינדיקציות מראות שהם בכיוון ההפוך - סגנית יו"ר הפד הנבחרת, ליאל ברנרד, אמרה אתמול בפרסום העדות לסנאט, כי המטרה שלהם היא לקרר את האינפלציה בחזרה ל-2% תוך תמיכה בצמיחה בת קיימא שכוללת את כווווווולם...". מה זה כולם, גם את תעשיית הטכנולוגיה שכבר הראתה סדקים ברמת התשואות הנוכחית? או את תעשיית הפנאי שעדיין נאבקת באומיקרון? בכל מקרה, ציפיות האינפלציה לא מגיבות לפד ובצדק, כי גם הפקקים בנמלים לא: לפי הבורסה הימית של דרום קליפורניה בימים חמישי ושישי האחרונים הגיע מספר ספינות המכולות שממתינות לעגינה בנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ' לשיא חדש של 105 ספינות! הם לא שמעו על הריבית ומרץ? לפי השוק האינפלציה דוהרת ללא בלמים... בינתיים גם השתטחות שיפוע עקום התשואות התחדשה, בעיקר מעליית התשואות הקצרות.
לפעמים יש תחושה שהשיח סביב העלאות ריבית נועד בעיקר לשרת מראית עין של רלוונטיות הפד. השאלה כמה רחוק הם יילכו שם עם ההצגה הזאת, עד שיצליחו בכל זאת להרוג את סקטור הטכנולוגיה? עד שיצליחו להרוס את יכולת הממשל לשרת את החוב (29 טריליון דולר)? עד שיפילו מספיק נוטלי משכנתאות? או אולי עד שימשכו מספיק הון משווקים מתעוררים כדי לגרום להם למשבר (שיחזור לארה"ב כבומרנג)? ובכלל אולי זה יהיה הממשל האמריקאי שינסה לקרר את הכלכלה לאחר קריסת התמיכה הציבורית בו, ויעדיף לבטל לגמרי את תכנית התשתיות המחממת או להסיט את נושא בחירות אמצע הקדנציה המתקרבות לסכסוך עם רוסיה בנושא אוקראינה. אגב, איפה אירופה בסיפור הזה? היא בעיקר דואגת למחיר הגז שלה, ושהרוסים ייקחו את אוקראינה באהבה ושלום.
- אהבה חדשה סיימה עונה עם 11.3%; צמוד בגזרת הבוקר
- עם 6% אחרה"צ - אולי צריך לשבץ את שרון גל לפני המהדורה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחר פרסום מדד המחירים לצרכן בישראל - להערכתנו מדד דצמבר עלה ב-0.1%, דומה לממוצע התחזיות, ו-2021 כולה הסתכמה ב-2.6%. את המדד תמשוך בין היתר למטה ירידה במחיר הדלק, השפעות ממתנות של התחזקות השקל, ואולי כבר האומיקרון במלונות. מנגד יתמכו בה העלאת מס הרכישה, שלא ברור למה הוא בכלל במדד, מחירי המכוניות, שכבר חודשיים עולים בקצב מהיר מאד של 1.3% בחודש, מזון ודיור, שבאופן פרדוקסלי עשוי דווקא להפתיע בהתמתנות ביחס לנובמבר בגלל שיטת המדידה הלא יציבה של הלמ"ס. אינפלציה שנה קדימה אנו צופים 2.3%.
- 16.ענטבי 18/01/2022 12:29הגב לתגובה זולא להתיחס למדד אצלינו כי הוא בלוף ואין לו משמעות שניתן ממנה להסיק מסקנות להמשך ולא צריך לכעוס כי אנחנו קטנים מאד ולא משפיעים על השווקים
- 15.טימי 13/01/2022 15:58הגב לתגובה זומה עם קורת גג כמו בסינגפור??בנט..1.פטור ממס על שכירות ורווחי הון מדיור=התעשרות מקורת גג.2שיווק צמודי קרקע לאוכלוסיה מבוססת ומקומבנת 3.בניה לפי חליל הקבלנים.שזועקים שמטרפדים בניה בקנה מידה רחב4.מתן קרקעות לקבלנים כדי שיבנו דירות וישכירו במחירים חלומיים(3 חדרים בחיפה 4000+) 5.חוסר פיקוח על קרקעות ושינויי יעוד ל מעודדים מעודדים דגירה על קרקע 6.מתן סיוע עקיף למשכירי הדירות בדמות סיוע בשכר דירה דרך משרד השיכון7.גביית מאות שקלים דמי ניהול על דירה חדשה לעתים תוך ניגוד ענינים8.מינמום כ250-400 משכורות רגילות לפני מסים ומחיה בסיסית=בלתי אפשרי 6.מדד המחירים שנגבה על דירות כמעט מסוימות=תמריץ לעיכוב מסירה. 7דחיקת האוכלוסיה המקומית מהפריפריה ועידוד יתר של אוכלוסיות "חזקות" כמו כוחות הביטחון בהנחות עמוקות והטבות מס מפליגות מה שמקפיץ את המחירים ומקשה על נטילת משכנתא 10.שוק פרוץ -ניתן למצוא דירות גן לא חוקיות ומתווכים חוגגים והפראיירים נעקצים11.סיוע והלוואות ללא תנאים לדיור בשווי מאות אלפים לעולים על חשבון האזרחים הקיימים 12.מחיר מטרה חסרי דירה מקבלים את אותה העדיפות בתור כמו משפרי דיור עם פנהאוזים
- 14.הפד כשל - הגיע הזמן לשנות את הנהלת הבנק (ל"ת)א.ג. הראל 13/01/2022 13:01הגב לתגובה זו
- 13.ברבור שחור 13/01/2022 12:48הגב לתגובה זומס רכישה הינו מס עקיף (בדומה לבלו) ומוטל על צריכה (רכישת נדלן), מדד המחירים מודד את מחירי הצריכה ואני מניח שבאיזשהו הגיון מעוות הכלילו אותו במדד
- רכישת נדל"ן מוגדרת כהשקעה ולא כצריכה ואיננה במדד (ל"ת)אמיר 13/01/2022 14:43הגב לתגובה זו
- 12.א 13/01/2022 12:11הגב לתגובה זוצריך לנסות כדי להצליח.בנתיים הריבית 0, הדפיסו יותר דולרים בשנתיים האחרונות מאשר במאה השנים שלפני כן.
- 11.דר' דום 13/01/2022 11:34הגב לתגובה זובתגובה לאינפלציה הפד ממשיך להדפיס (אמנם פחות) ושומר אפס ריבית. אז למה שהאינפלציה תרד? עם עליית שכר 4.7% שנתי ותעסוקה מלאה 3.9%, זו לא אינפלציית קורונה, זו אינפלציית ביקושים ועודף נזילות. בקיצור לא מעניין הריבית (לטווח קצר), מעניין המאזן בסך 9 טריליון ועוד חוב ממשלתי 29 טריליון. ברגע שיתחיל לצמצם בסוף הרבעון תשואת האג"ח תעלה ל3%, והשוק ירעד. מכאן קריסה במשכנתאות, בשווי הנדל"ן גלובאלי שמיטת חוב ומכת סטגפלציה. כנסו לבוקר הגענו לרגע האמת
- 10.אבל דחוף 13/01/2022 11:19הגב לתגובה זוהוא חייב דחוף להעלות את הריבית בלפחות 50 נק'
- 9.כול המחירים יורדים בפראות .להוריד ריבית מייד תנו ל 13/01/2022 11:10הגב לתגובה זוכול המחירים יורדים בפראות .להוריד ריבית מייד תנו לשווקים לעלות בשקט
- 8.הצלף 13/01/2022 10:32הגב לתגובה זושימו לב העלאת ריבית משמעותית סוף עידן העליות העלאת ריבית מינורית ץניב אי בהירות
- 7.עמך 13/01/2022 10:02הגב לתגובה זואריזות קורנפלקס אותו גודל פחות 100 גרם.דירת 5 חדרים היתה 130 מ' הפכה ל110 מ'. מכוניות עלו מ125אלף ל140 . אבל הריבית 0.25 לחוסכים ו7 אחוז למלווים. עולם מושלם להעברת עושר על חשבון העמך
- 6.ראלי 13/01/2022 09:56הגב לתגובה זוהרגשתי שהנתונים שמתפרסמים בארצות הברית מעוותים האם אני היחידי שחושב כך? תודה
- 5.רמי 13/01/2022 09:56הגב לתגובה זויפסיקו לקנות היא תצנח
- 4.אזרח 13/01/2022 09:24הגב לתגובה זומה אכפת לפד להדפיס בלי סוף מי שמשלם את המחיר זה אזרחי ארצות הברית והעולם שמשתמש בדולר
- 3.מדד תשומות הבניה הורג את הצעירים (ל"ת)עוזי 13/01/2022 09:12הגב לתגובה זו
- עובדי מדינה/ועדים/פנסיות תקציביות הורגים את הצעירים (ל"ת)משלם ביוקר 13/01/2022 11:48הגב לתגובה זו
- 2.ג'ף 13/01/2022 09:03הגב לתגובה זומדובר בתהליך שימשך רבעון והאינפלציה תרד לרמה של 3%-2.5%.
- 1.טעות- אצלנו המדד מחר יורד 1% (ל"ת)מאיר 13/01/2022 09:03הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
