משלוחים
צילום: Norma Mortenson, pexels

"למרות הברקזיט, יבואו שליחים לג'אסט איט הודות לתנאים הסוציאלים"

חברת משלוחי המזון טיפסה במסחר ב-4% לאחר שחשפה עליה של 31% בסכום ההזמנות ב-2021 ל-28 מיליארד יורו. הצמיחה הגדולה ביותר בבריטניה, שם עובדים זרים חזרו למדינות המוצא ושוק העבודה מאתגר עוד יותר. חברת ניהול הנכסים קלירבריג' אופטימית, והסיבה נכונה גם לתן ביס בארץ
איתי פת-יה | (1)

חברת משלוחי המזון הגדולה באירופה, ג'אסט איט-טייקאווי  GRUBHUB INC (סימול: GRUB) מתחזקת במסחר בוול סטריט לאור תוצאות מקדמיות חיוביות שפרסמה לרבעון החולף. ג'אסט איט, שבסיסה בבריטניה ונרכשה על ידי טייקאוויי ההולנדית, היא חברת האם של תן ביס הישראלית, ואחד ממשקיעיה של הראשונה, חברת ניהול הנכסים קלירבריג', סבורה שאותם תנאים סוציאליים שהיא מספקת לעובדיה הבריטים, הם שיעזרו לה להתמודד עם מצוקת כח האדם שיצר הברקזיט.

תחילה למספרים: מספרן של ההזמנות ברבעון עלה ב-14% בשנה מ-240.4 מיליון ל-273.7 מיליון, בדומה לצפי בשוק. ב-2021 כולה הן עמדו על 1.1 מיליארד, עליה של 40%, ולא 45% כמו שהעריכו האנליסטים קודם לכן. סכום ההזמנות השנתי עלה ב-31% מול 2020, ל-28.2 מיליארד יורו. הסכום ברבעון הרביעי לבדו עלה ב-13%.

בפילוח לפי אזורי פעילות דווח על צמיחה של 52% במספר ההזמנות השנתי בבריטניה ובאירלנד (288.8 מיליון), ושל 23% ברבעון (72.9 מיליון הזמנות). בסכומים מדובר בעליה של 19% באזורים אלה ברבעון הרביעי, להזמנות בהיקף 1.7 מיליארד יורו.

יטסה חרון המנכ"ל אמר "אנחנו לחא מכוונים לרווחיות, ונתנו תחזית לטווח הפסד קל השנה". עוד הוסיף כי הוא צופה שההזמנות ימשיכו לעלות במספרן, וכן שההפסדים יצטמצמו, ברמה כזו שברמה התפעולית תגיע החברה לאיזון עוד השנה. במובן זה טען כי החברה שיפרה את פוטנציאל הרווח במהלך המחצית השניה של השנה, ותמשיך לשפרו השנה. ההפסדים שבכל זאת תרשום בשורה התחתונה יהיו מיוחסים להמשך ההתרחבות בבריטניה. במקביל, נראה שפחות מעניינת אותה אחזקה של שליש מחברת iFood שעושה את אותו דבר - רק בברזיל. ג'אסט איט מנהלת מגעים למכירת נתח זה.

בג'אסט איט נכנסו השנה בבריטניה גם הם לתחום משלוחי סלי הקניות מסופרמרקטים, זאת במיזם משותף עם Asda כדי להתחרות בדליברו ואובר איטס. כך עשתה גם עם גראבהאב האמריקאית, שאחראית לפעילות שלה בארצות הברית. איתה, חברה ל-Instacart ולרשת 7-Eleven (שבקרוב חברת אלקטרה תביא אותה ארצה). גראבהאב נקנתה על ידי החברה בכ-7 מיליארד דולר, והשלמת העסקה נעשתה בקיץ האחרון.

הפעילות הרחבה בבריטניה נעשית בתקופה מאתגרת. ראשית, גם שם, כמו בחלקים נוספים של העולם המערבי, מתקשים לגייס עובדים בשכר נמוך יחסית. אנשים שעזבו את עבודתם בקורונה ונהנו מתמריצים ממשלתיים, אם הם לא ממש זקוקים למשכורת, ניצבים בעמדה שבה הם יכולים להתמקח. יש שמרגישים אף די בנוח כדי לעזוב את משרתם ולחפש הזדמנות אחר, אם לטובת שכר גבוה יותר ואם לטובת הגשמה, מה שמכונה בארצות הברית "ההתפטרות הגדולה".

אלא שלמשוואה נכנסים המשתנים המקומיים בבריטניה. הברקזיט הביא לכך שזרים רבים שעבדו בממלכה חזרו למדינות המוצא שלהם. כך מצאה עצמה בריטניה למשל בלי מספיק נהגים שישנעו דלקים לחלקים במדינה, והייתה צריכה לגייס לשם כך את כוחות הצבא. תורים נשרכו באותן תחנות דלק שכן הגיעה אליהן המלאי לפני כמה חודשים.

קיראו עוד ב"גלובל"

את מקומם של חלק מהזרים תפסו הבריטים עצמם, ודרישות השכר שלהם גבוהות יותר - מה שמתרגם לאינפלציה. בוריס ג'ונסון, שגם כך מידת הפופולריות שלו יורדת כשברקע סערת המסיבה בה הודה זה עתה שהשתתף על אף הגבלות הקורונה, מנסה לגייס את העם למטרה הגדולה. לפי המסר שהוא משמיע, כדאי לבריטים לשלם יותר עבור חוזקו של שוק העבודה המקומית, ולהגמל מהעבודה הזולה.

לאור כל אלה נשאלת השאלה, גם במצב הקיים ובוודאי בתרחיש של גידול הביקושים למשלוחי מזון וצמיחה של ג'אסט איט - מה לגבי מצבת העובדים? האם תצליח להרחיבה בתנאים הקיימים? כאן נכנסת לתמונה קלירבריג' שהוזכרה בפתח הכתבה. עוד לפני פרסום התוצאות המקדמיות של ג'אסט איט, כבר ברבעון הקודם קלירבריג' הוציאה מכתב למשקיעה בדבר האסטרטגיה שלה סביב השקעות בחברות צמיחה באירופה אוסטרליה והמזרח התיכון (אפיק זה דווקא הביא לביצועי חסר אצלה מול מדד היחוס MSCI EAFE Index, ואולם ב-10 מתוך 11 סקטורים בהם השקיעה הצליחה).

במכתב היא מזכירה את ג'אסט איט ומסבירה: "אינפלציה בסחורות ובמחירים באו לידי ביטוי יותר ויותר בשרשראות האספקה, ומדגישים את החשיבות של העמידות אצל חברות הפורטפוליו שלנו בפני שינויים בתמחורים. יש לנו בטחון בחברות בהן השקענו בהקשת זה - לרבות בחברות משלוחי מזון כמו ג'אסט איט, שמשלמות לשליחים שלהם שכר טוב ומספקות תנאים סוציאליים".

בכך נבדלת החברה מוולט הפינית שבאחרונה נמכרה למתחרתה של ג'אסט איט,  DOORDASH INC (DOOR) ב-7 מיליארד יורו. בעוד הגישה של ג'אסט איט לנתאי ההעסקה נכונה באזורי פעילות נוספים, כמו ישראל באמצעות תן ביס, בוול רואים בשליחים פרילנסרים, ועל כן אינם מקבלים תנאים של שכירים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נסיון 13/01/2022 09:38
    הגב לתגובה זו
    לעשוק את בעלי המסעדות ולגזור מהם 30% עם חוזה דרקוני, זה לא קפיטליזם. זה חזירות תאגידית. כמה שהחברה המתואבת הזאת תקרוס מהר יותר כך יהיה טוב יותר לאנושות.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.