ביוג'ן מתקשה להשיג שיפוי של מדיקייר לתרופה לאלצהיימר
הרבה תקוות תלו בחברת ביוג'ן BIOGEN IDEC באישור ה-Aduhelm, התרופה לאלצהיימר שפיתחה, שתוכל להעיר קצת את המכירות המדשדשות. אולם גם לאחר האישור המפוקפק של התרופה התוצאה המבוקשת של מכירות מסיביות לא ממהרות להגיע, וזאת עקב סירוב יוצא דופן של תוכנית הביטוח הממשלתית מדיקייר לאשר שיפוי של התרופה למבוטחיה .
ההכנסות של חברות התרופות הגדולות בארצות הברית תלויות, מלבד אישור התרופה מצד ה-FDA, גם באישור מצד חברות הביטוח, כיון שמי שמשלם בפועל על הטיפולים ברוב מוחלט של המקרים הם חברות הביטוח הרפואי ולא המטופלים עצמם. אישור זה מגיע כמעט תמיד באופן אוטמטי, אלא שזה לא המצב במקרה זה.
אחד המשפים (חברות הביטוח המשלמות על הטיפולים) הגדולים ביותר בשוק האמריקאי הוא התוכנית הממשלתית "מדיקייר". זהו מעין "ביטוח לאומי" אותו העובד משלם במשך כל שנות עבודתו, וכתוצאה מכך כל אמריקאי מעל גיל 65 ומעלה, כמו גם אנשים עם מוגבלויות או מחלות קשות מסוימות מתחת גיל 65, זכאי לטיפול רפואי במסגרת התוכנית. למרות שלחלק גדול מהאמריקאים יש ביטוח פרטי בנוסף למדיקייר הרי שבקרב אוכלוסיות חלשות יותר זהו המקור העיקרי למימון טיפול רפואי.
מובן הדבר שתרופה לאלצהיימר שמיועדת בעיקר לטווח הגילאים המבוגר יותר שיפוי של מדיקייר הוא קריטי ביותר כדי לייצר הכנסות לחברות התרופות. מאז השקת האדולהם מתקשה חברת ביוג'ן להשיג את השיפוי המיוחל מצד פקידי הממשל האמונים על התוכנית.
- ה-AI מזהה אלצהיימר, פרקינסון ומחלות מוח שנים לפני רופאים ומאפשר עוד שנים טובות רבות לחולים
- התרופה שכבשה את העולם עוברת למוח: האם היא תביס את האלצהיימר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ד"ר לי פליישר, פקיד בכיר במדיקייר אמר שלמרות שלתרופה יש תוצאות מבטיחות היא גם עלולה לגרום נזק למטופלים. "הנזק נע בין כאב ראש וסחרחורות ועד סיבוכים חמורים כמו דימומים במוח. אנו חושבים שהערכה ראויה של התוצאות הבריאותיות למטופל צריכה לקחת בחשבון את משקלם של שני הצדדים לפני קבלת החלטה".
בטיוטת החלטה לגבי השימוש בתרופה נכתב שמדיקייר תציע שיפוי על הטיפול בתרופה אך רק בכפוף לניסויים נוספים שיערכו במטופלים עם תסמינים מוקדמים של אלצהיימר. ההצעה תועמד להערות הציבור למשך שלושים יום, וההחלטה הסופית תתקבל ב-11 באפריל.
מניות חברת ביוג'ן נפלו ב-7% במסחר המאוחר בעקבות ההודעה. מאז אישור ה-FDA לתרופה שהקפיץ את המניה, נפל מחיר המניה ב-40% וזאת עקב מכירות התרופה המדשדשות עקב העיכוב מצד מדיקייר. על פי נתונים שפורסמו שבוע שעבר מספר המרשמים החדשים עדיין נמוך. בנוסף פורסם כי הארגון שאחראי על החוזים של בתי החולים האקדמאיים בכל ארצות הברית מול חברות התרופות עדיין מזמין כמות קטנה של אדולהם ביום. בניסיון להגביר את המכירות חתכה ביוג'ן את מחיר התרופה בחצי מ-56 אלף דולר לשנה ל-28 אלף דולר למטופל. עדיין מחיר גבוה מאד.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יש לציין שכל ההתנהלות סביב תרופת האדולהם היא יוצאת דופן, כיון שעל פי רוב ברגע שה-FDA מאשר תרופה חברות הביטוח "מיישרות קו" ומשפות על השימוש בתרופה בהתאם להחלטה הרפואית של הרופא המטפל לרשום את התרופה המאושרת למטופליו. במקרה זה נעשה שימוש בתהליך נדיר שנקרא "החלטת שיפוי לאומי" שלא משמש בדרך כלל לתרופות.
נוצרה מחלוקת גדולה סביב הסיבה האמיתית לעיכוב האישור, כאשר במדיקייר טוענים, כאמור, שהסיבה הבלעדית לעיכוב היא הבטיחות של התרופה המוטלת בספק, בעוד גורמים אחרים טוענים שהסיבה לסירוב יוצא הדופן נעוצה במחיר הגבוה שלה ולא בשאלה הרפואית. פעילים למען חולי האלצהיימר טוענים שלחברת הביטוח הממשלתית אין בכלל סמכות לשקול שיקולים כספיים בבואם לאשר תרופות ושאלו הם השיקולים האמיתיים שעומדים מאחורי העיכוב באישור המיוחל.
הסאגה סביב תרופת האדולהם תשפיע גם על חברת אלי לילי ELI LILLY & COMPANY , חברת רושה ROCHE HOLDINGS LTD ADR השוויצרית וחברות נוספות שמפתחות תרופות בעלות מנגנון דומה לתרופה של ביוג'ן.
- 1.עוז לעמו 12/01/2022 10:59הגב לתגובה זוהתרופה, לא הייתה צפויה להיות מאושרת, לכם המניה נפלה לפני האישור לשער של 267. כרגע, שכבר יש אשור, אבל נוצרה בעייה עם המבטח האמריקאי , היא נופלת ל 215. נסחרת במכפיל של 20. כך שהשקעה בבורסה, זאת לא נוסחה באלגברה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
