עדי ברזילי ומאיה אלטרס לוי
צילום: ביזפורטל
TV

"ממשלות ישקיעו סכומי עתק בתעשיית השבבים - ASML ונובה ירוויחו מזה"

מאיה אלטרס לוי, אנליסטית במח' המחקר של הבינלאומי, מעריכה שסקטור השבבים ימשיך לעלות גם ב-2022 כשהוא נהנה מעלייה בביקושים, מהשקעות ממשלתיות ומלחמות שליטה בין החברות - ראיון TV
עדי ברזילי | (6)
נושאים בכתבה נובה שבבים

אחרי שב-2021 סקטור השבבים עלה ב-40%, מאיה אלטרס לוי, אנליסטית במח' המחקר של הבינלאומי, מעריכה שהוא ימשיך צפונה. הביקושים בתעשיות השונות ממשיכים לעלות, ובמקביל ארה"ב ואירופה מבקשות להעביר את ייצור השבבים למגרש הביתי שלהן. תעשיית השבבים תהנה מהרוח הגבית הזו. בין היתר, אלטרס מציינת את חברת ASML ההולנדית, שהיא היחידה בעולם שמייצרת שבבים בגודל 5 מ"מ שמתאימים לאייפונים החדשים וחברת נובה הישראלית שמספקת ציוד מדידה שיש לו ביקושים קשיחים בתעשיית השבבים. ומה יקרה באינטל ו-TSMC? צפו בראיון:  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דני 06/05/2022 00:57
    הגב לתגובה זו
    תיקי נוהל שנים במחלקת הייעוץ שלהם בשדרות רוטשילד והיסב לי הפסדים כבדים..מעולם לא הירווחתי אצלם על מניה בודדת..רק הפסדים..כולל מניית asml שקנו לי והפסדתי כ 35%...
  • 5.
    דן 10/01/2022 12:51
    הגב לתגובה זו
    asml היא ,אולי, חברה טובה עם יכולת טכנולוגית , המניה נמצאת בתוואי של ירידה מתמשכת מהשיא של 840$. חלק מהמפעל נשרף, המכירות לוקחות יותר זמן מבעבר ועוד סיבות. נובה לעומתה שוברת שיאים, לעיתים עוברת מימוש קל יחסית, אבל אצלה תחזית המכירות גבוהה ותיתכן ,אולי בעתיד, אפשרות של רכישתה. לכן הייתי מציע לשקול פעמיים- שלוש לפני שקונים אחת מהשתיים.
  • 4.
    אילן 10/01/2022 09:02
    הגב לתגובה זו
    שני החברות מפתחות ומייצרות ציוד בדיקה לציפיים מה ההבדל בין החברות יש עדיפות לאחת מהם?
  • 3.
    מה לגבי Lasertec ? 05/01/2022 22:11
    הגב לתגובה זו
    Lasertec היפינית היא החברה היחידה בטכנולוגיית EUV שיודעת לבדוק פגמים במדיכות בזמן הייצור...מוצר משךים למוצרים של ASML....?אפשר התייחסות אליהם? מה דעתך עליהם?
  • 2.
    ציון 05/01/2022 22:08
    הגב לתגובה זו
    לנאסדק שהריבית תתחיל לעלות השנה בארה"ב. לגבי חברות השבבים ימשיכו לתת ביצועים כספים טובים אבל המניות כבר מתמחרות את זה נסחרות במכפילי רווח גבוהים. מי שעלו שנה שעברה חזק השנה יעלו פחות.אם כבר תעלנה מי שנסחרות בזול.
  • 1.
    דניאל 05/01/2022 21:49
    הגב לתגובה זו
    נובה המניה שלי
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.