רכב מעוקל
צילום: דוברות רשות המסים

סיכום 2021 בגניבת רכב: 80% מהגניבות מתרחשות בעזרת משבש סלולרי

עיקר הגניבות מתרחשות באזור השרון ובמרכז בשעות הלילה או הערב; איזה סוגי רכב אוהבים הגנבים ומהן שיטות הפעולה הפופולריות?
גיא טל | (6)

פוינטר, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכמת את שנת 2021 בגניבות הרכב ומציגה נתונים על סוגי כלי הרכב הנחשקים על ידי הגנבים, שיטות הגניבה הפופולריות, חלוקה למחוזות ודפוסי הפעולה של הגנבים מבחינת שעות הפעילות. ייתכן והמידע יסייע בידינו להתגונן מפני התופעה. 

איזה רכבים גונבים?

כל מי שנוסע בכבישי ארצנו יבחין מיד בפופולריות הגואה של הג'יפונים ורכבי פנאי-שטח. גם הגנבים, כך מסתבר, אוהבים אותם כש-41% מהגניבות מתבצע בסגמנט הזה וזאת בהשוואה ל-36% בשנה שעברה. רכבים פרטיים מהווים 24% מסך הגניבות לעומת 26% בשנה שעברה. רכבים מסחריים סובלים מ-11% מהמקרים לעומת 14% אשתקד. האופנועים מגיעים ל-11% לעומת 9%. שאר המקרים מתחלקים בין כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) ורכבים וכלים נוספים. 

מתי הגנבים עובדים?

כצפוי רוב הגניבות מתרחשות בלילה בין השעות 22:00 ל-5:00 לפנות בוקר. אמנם פוינטר מעירה כי בחודשים האחרונים ישנה מגמה של גניבה במהלך היום בעיקר באזור השרון. אם אתם גרים בתל אביב שימו לב לרכבכם בעיקר בשעות הערב, שהן המובילות בין גנבי תל-אביב. 

היום בשעה 19:00 בקורס ללימודי שוק ההון של ביזפורטל -  האם התמחור של אמזון יקר? למה חשוב להשקיע במניות, איך עושים זאת וגם -  פיקדונות, אגרות חוב או קרנות נאמנות סולידיות - מה עדיף? להצטרפות לשיעור לחצו כאן

איפה עובדים הגנבים?

מחוז השרון סובל מאחוז הגניבות הגבוה ביותר שעומד על 38%, עלייה של 2% משנה שעברה. אזור המרכז אחריו עם 24%, לאחר מכן הדרום עם 17%, השפלה עם 9%, ירושלים עם 7%. מחוז הצפון הוא הבטוח ביותר עם 5% מהמקרים בלבד, אך בחודשיים האחרונים יש עלייה בניסיונות הגניבה באזור חיפה והקריות.

שיבוש סלולרי - אמצעי הסיוע הפופולרי של הגנבים

ב-80% מסך גניבות הרכב נעשה שימוש במשבש סלולרי, דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות. משבש סלולרי הוא מכשיר לא חוקי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ועל תשדורת GPS ברדיוס מסוים סביבו, ובכך משבש ומעכב את איתור הרכב או קבלת ההתראות ממנו, מה שמקנה לגנבים את הדקות הבודדות הנדרשות להם כדי להשלים את גניבה. 

באיזה שיטות משתמשים הגנבים?

השיטה הפופולרית ביותר היא עדיין שיכפול המפתח שכולל 42% מהגניבות. 39% מהמקרים נובעים מתקיפה אלימה. 10% כוללים גניבת המפתח מבית הבעלים מקרים נוספים הם גניבה בידי מורשה שקיבל את המתפתחות בצורה לגיטימית ושכפל אותם ומה שמקוטלג כ"שוד וגניבת רכב מונע". 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לא מסתדרים לי האחוזים. נראה שסתם הפריחו מספרים לכתבה (ל"ת)
    מתמטיקה ? 05/01/2022 23:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד העם 05/01/2022 09:57
    הגב לתגובה זו
    אינטרס למנוע גנבות WIN WIN. המשטרה אימפוטנטית מתעסקת בעניני תקשורת, בעל הרכב מפסיד השתתפות עצמית, חברת הביטוח מיקרת את הפוליסה והמדינה הרויחה קניה של רכב חלופי חדש.. והגנבים נוסעים ברכב חדש
  • 2.
    123Gil 30/12/2021 13:01
    הגב לתגובה זו
    ואיתוראן? אם גנבי הרכב עוקפים אותם עם מכשיר משבש, מה משמעות מיליארדי השקלים המשולמים לאורך שנים לאותן חברות שאמורות להגן על הרכבים מפני אותה גניבה?? לא חבל ?
  • חברות הביטוח מכריחות את בעלי הרכבים היקרים במערכת איתור (ל"ת)
    קולולולו 06/01/2022 07:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    YL 29/12/2021 14:21
    הגב לתגובה זו
    מי שגונב רנו מקבל מכות רצח מ הבוס שלו ובנוסף מחיר הביטוח בריצפה
  • ח 16/01/2022 22:16
    הגב לתגובה זו
    פעם בחודש במוסך
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.