מטוס עתידני יונייטד איירליינס
צילום: אתר יונייטד איירליינס

אופטימיות לגבי עתיד ענף התעופה: האם בקרוב נחזור לטוס?

האומיקרון מכה בענף התעופה; ביטולי הטיסות בארה"ב בימים האחרונים הם במספרים חסרי תקדים - אבל האם אפשר דווקא להיות אופטימיים, ומה יקרה הלאה?
טל אריה | (3)
נושאים בכתבה תעופה

לאחר חג המולד כותרות העיתונים בארצות הברית הכריזו על ביטולי טיסות שהתרחשו במהלכו במספרים חסרי תקדים. חלק מהן נבע ממזג האוויר הסוער יחסית שפקד את ארצות הברית כיאה לחג מולד אופייני, אך חלק אחר לא מבוטל נבע מביטולי עקב התפרצות האומיקרון. גם בימים שלאחר מכן דווחו ביטולים רבים מאותן סיבות. סך הכל הסתכמו הביטולים והעיכובים לאלפי טיסות וכמות עצומה של אנשים שנפגעו. 

לאחר משבר הקורונה בשנה שעברה בו נפגעו מניות התעופה האמריקאיות כמו גם בשאר העולם בצורה קשה, הן חזרו להתאושש כאשר הכלכלה נפתחה מחדש. הביטולים עקב מזג האוויר והתפרצות האומיקרון הגיעו בעיתוי גרוע במיוחד עבור החברות, שכן תקופת החגים של תחילת השנה היא אחת העונות החמות ביותר מבחינתן, כל זה גרם לחשש לחזרה לימי המשבר של שנה שעברה, אך על פי רוב המניות החזיקו מעמד יפה, ובימים האחרונים נרשמים גם ימים של עליות. DELTA AIR LINES   עלתה ב-1.4%. SOUTHWEST AIRLINES CO  עלתה ב-1.75% UNITED AIRLINES  עלתה ב1.7%.

בעוד השיבושים האחרונים מהווים מכה קשה נוספת עבור ענף התעופה שכבר נפגע קשה במיוחד ממגפת הקורונה שהחלה אי שם ב-2019, נראה שבכל זאת יש אופטימיות זהירה בנוגע להמשך הדרך. כך לדוגמה אנליסטית בתעשייה מביעה אופטימיות כלפי עתיד התעשייה למרות הקשיים בטווח הקצר.

הלן בקר, אנליסטית בתחום התעופה מבנק ההשקעות האמריקאי COWEN, טוענת מצד אחד שמדובר בקשיים אמיתיים בטווח הקשר: "הנגיף עובר באוכלוסייה הכללית והדבר נכון גם לגבי צוותי חברות התעופה. הם גם לא רוצים להיתקע בבתי מלון. אנחנו חושבים שהחברות הגדולות יתאוששו מהקשיים האחרונים, במיוחד כשאנשים צריכים לחזור הביתה. כמו כן, שיעור הביטולים עומד על 9% או 10% חברות התעופה עושות כמיטב יכולתן לאחד טיסות למטוסים גדולים יותר"

היום בשעה 19:00 בקורס ללימודי שוק ההון של ביזפורטל -  האם התמחור של אמזון יקר? למה חשוב להשקיע במניות, איך עושים זאת וגם -  פיקדונות, אגרות חוב או קרנות נאמנות סולידיות - מה עדיף? להצטרפות לשיעור לחצו כאן

במערב ארה"ב יש מזג אוויר חורפי מה שמקשה רבות על הוצאת הטיסות.

באשר לשאלה האם כל חברות התעופה יתאוששו מהתקופה הטענה של בקר היא שכן. "כולם יעברו את זה; בסופו של דבר זה משפיע על כולם. זה רק תלוי איפה אתה נמצא". לדעתה, חברות התעופה בשכבה הדרומית עשויות להצליח יותר מאשר חברות התעופה הצפוניות בגלל מזג האוויר החורפי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תחזית ....מחצית מחברות התעופה בעולם בפשיטת רגל .גם אלעל (ל"ת)
    ח 29/12/2021 11:07
    הגב לתגובה זו
  • דניאל 29/12/2021 14:39
    הגב לתגובה זו
    אל על מזמן לא ריווחית אבל המדינה ממשיכה להחזיק ולא נותנת לה לפשוט רגל. אתה ואני וגם אזרחי ישראל הפראיירים נמשיך לממן את תנאי ההעסקה המפליגים ובלתי מידתיים של יו״ר הדירקטוריון עמיקם בן צבי, המנכ״ל אביגל שורק וחברי ההנהלה , גם בימים שאין פעילות והשמיים סגורים. ביזיון.
  • 1.
    בולשיט 29/12/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
    הקורונה חיסלה את העסקים הקטנים, את ענף התיירות, את אולמות השמחות, את הקייטרינג והמסעדות. אנשים חיים בבונקר, הרבה אנשים ישבו שנה בבית על דמי אבטלה ועכשיו סגרו להם את הברז.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.