אופטימיות לגבי עתיד ענף התעופה: האם בקרוב נחזור לטוס?
לאחר חג המולד כותרות העיתונים בארצות הברית הכריזו על ביטולי טיסות שהתרחשו במהלכו במספרים חסרי תקדים. חלק מהן נבע ממזג האוויר הסוער יחסית שפקד את ארצות הברית כיאה לחג מולד אופייני, אך חלק אחר לא מבוטל נבע מביטולי עקב התפרצות האומיקרון. גם בימים שלאחר מכן דווחו ביטולים רבים מאותן סיבות. סך הכל הסתכמו הביטולים והעיכובים לאלפי טיסות וכמות עצומה של אנשים שנפגעו.
לאחר משבר הקורונה בשנה שעברה בו נפגעו מניות התעופה האמריקאיות כמו גם בשאר העולם בצורה קשה, הן חזרו להתאושש כאשר הכלכלה נפתחה מחדש. הביטולים עקב מזג האוויר והתפרצות האומיקרון הגיעו בעיתוי גרוע במיוחד עבור החברות, שכן תקופת החגים של תחילת השנה היא אחת העונות החמות ביותר מבחינתן, כל זה גרם לחשש לחזרה לימי המשבר של שנה שעברה, אך על פי רוב המניות החזיקו מעמד יפה, ובימים האחרונים נרשמים גם ימים של עליות. DELTA AIR LINES עלתה ב-1.4%. SOUTHWEST AIRLINES CO עלתה ב-1.75% UNITED AIRLINES עלתה ב1.7%.
בעוד השיבושים האחרונים מהווים מכה קשה נוספת עבור ענף התעופה שכבר נפגע קשה במיוחד ממגפת הקורונה שהחלה אי שם ב-2019, נראה שבכל זאת יש אופטימיות זהירה בנוגע להמשך הדרך. כך לדוגמה אנליסטית בתעשייה מביעה אופטימיות כלפי עתיד התעשייה למרות הקשיים בטווח הקצר.
הלן בקר, אנליסטית בתחום התעופה מבנק ההשקעות האמריקאי COWEN, טוענת מצד אחד שמדובר בקשיים אמיתיים בטווח הקשר: "הנגיף עובר באוכלוסייה הכללית והדבר נכון גם לגבי צוותי חברות התעופה. הם גם לא רוצים להיתקע בבתי מלון. אנחנו חושבים שהחברות הגדולות יתאוששו מהקשיים האחרונים, במיוחד כשאנשים צריכים לחזור הביתה. כמו כן, שיעור הביטולים עומד על 9% או 10% חברות התעופה עושות כמיטב יכולתן לאחד טיסות למטוסים גדולים יותר"
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- "מניית יונייטד איירליינס תזנק פי 3 תוך שנתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היום בשעה 19:00 בקורס ללימודי שוק ההון של ביזפורטל - האם התמחור של אמזון יקר? למה חשוב להשקיע במניות, איך עושים זאת וגם - פיקדונות, אגרות חוב או קרנות נאמנות סולידיות - מה עדיף? להצטרפות לשיעור לחצו כאן
במערב ארה"ב יש מזג אוויר חורפי מה שמקשה רבות על הוצאת הטיסות.
באשר לשאלה האם כל חברות התעופה יתאוששו מהתקופה הטענה של בקר היא שכן. "כולם יעברו את זה; בסופו של דבר זה משפיע על כולם. זה רק תלוי איפה אתה נמצא". לדעתה, חברות התעופה בשכבה הדרומית עשויות להצליח יותר מאשר חברות התעופה הצפוניות בגלל מזג האוויר החורפי.
- 2.תחזית ....מחצית מחברות התעופה בעולם בפשיטת רגל .גם אלעל (ל"ת)ח 29/12/2021 11:07הגב לתגובה זו
- דניאל 29/12/2021 14:39הגב לתגובה זואל על מזמן לא ריווחית אבל המדינה ממשיכה להחזיק ולא נותנת לה לפשוט רגל. אתה ואני וגם אזרחי ישראל הפראיירים נמשיך לממן את תנאי ההעסקה המפליגים ובלתי מידתיים של יו״ר הדירקטוריון עמיקם בן צבי, המנכ״ל אביגל שורק וחברי ההנהלה , גם בימים שאין פעילות והשמיים סגורים. ביזיון.
- 1.בולשיט 29/12/2021 09:18הגב לתגובה זוהקורונה חיסלה את העסקים הקטנים, את ענף התיירות, את אולמות השמחות, את הקייטרינג והמסעדות. אנשים חיים בבונקר, הרבה אנשים ישבו שנה בבית על דמי אבטלה ועכשיו סגרו להם את הברז.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
