אחרי שנה של ביקושי שיא: נראה שסקטור השבבים ימשיך לככב גם ב-2022
שנת 2021 עומדת להסתיים עוד השבוע ואין ספק שמדובר באחת מהשנים הטובות ביותר עבור המשקיעים בשוק ההון, ובעיקר למשקיעים בחברות הטכנולוגיות הגדולות בארה"ב. השקעה בתיק מגוון של מניות היא לרוב הדרך הטובה ביותר להבטיח תשואות חיוביות באופן עקבי לטווח הארוך. אבל בשנים מסוימות, סקטורים מסוימים בשוק משיגים ביצועים גבוהים בהרבה.
לדוגמה, מדד שוק המניות הרחב S&P 500 עלה בכ-27% עד כה בשנת 2021, עלייה גבוה ביותר לכל הדעות. אך הוא נמחץ על ידי תעודת הסל (iShares Semiconductor (סימול:SOXX) שעלתה בכ-42% באותו פרק זמן.
תעשיית המוליכים למחצה, אותם חומרים בעלי תפקיד מכריע בייצור שבבים לתעשייה, נהנתה מביקוש גבוה במקביל ליצע מוגבל בגלל המגיפה, מה שגרם למחירים ושולי הרווח להמריא וכמו שזה נראה יש לחברות בתחום עוד לאן לצמוח גם בשנת 2022.
לפי אנליסטים בוול סטריט, שתי מניות של חברות בתחום המוליכים למחצה יש פוטנציאל עלייה משמעותי בעתיד, והן עשויות לשבור שיאים בשנת 2022.
החברה הראשונה היא Cohu: עם אפסייד צפוי של כ-71%
COHU INC היא אינה חברת מוליכים טיפוסית. החברה אינה מייצרת שבבי מחשב מתקדמים בעצמה, אלא מספקת ציוד בדיקה וטיפול קריטי וחיוני לתהליך ייצור המוליכים. בסיס הלקוחות שלה מורכב מכמה מיצרניות השבבים הגדולות בעולם שתלויות בשירותים שלה.
- קואלקום עקפה את הציפיות והציגה תחזית חיובית, אז למה המניה יורדת?
- AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאז שמגפת הקורונה גרמה להשבתת ייצור השבבים ברחבי העולם בשנת 2020 ובחלקים משנת 2021, יצרני מוליכים למחצה נאבקו בצבר ביקוש משמעותי. כדי להקל עליהם, הם מרחיבים את הקיבולת, וזה מניע את הביקוש לציוד של Cohu. בעיקר בטכנולוגיה שהחברה פיתחה המסוגלת להתמודד עם כמה מהשבבים הקטנים ביותר בתעשייה, המשמשים ביישומי רכב כדי להפעיל תכונות דיגיטליות וחיישנים ברכבים חדשים.
פלח הרכב הוא כעת הגדול ביותר של Cohu, ומהווה 20% מסך ההכנסות של החברה. ,
החברה בדרך לספק רווח של 3.01 דולר למניה לשנת 2021 והרווחים של החברה צפויים לעלות בכ-39% בהשוואה לשנת 2020. האנליסטים צופים כי בשנת 2022 שווי המניה של החברה כבר יגיע לכ-65 דולר לעומת 37.5 דולר היום.
החברה השנייה היא מיקרון טכנולוגיות: עם אפסייד צפוי של 74%
חברה נוספת שמסקרנת את האנליסטים היא MICRON TECHNOLOGY , עם אפסייד מרומז צפוי של 74%. מיקרון מייצרת שבבי זיכרון עם התמקדות במרכזי נתונים, אך בנוסף היא גם מפתחת מוליכים למחצה לטכנולוגיות מתפתחות כמו למשל רשת 5G ורכבים חשמליים.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ככל שיותר חברות מעבירות את הפעילות שלהן לאונליין, הן מייצרות כמויות גדלות של נתונים, הנתונים הללו דורשים תשתית מתקדמת לאחסון וניהול, במיוחד עבור חברות המסתמכות על צריכת הנתונים של לקוחותיהן כמודל עסקי.
לדוגמה, ענקית המדיה החברתית Meta (בעבר פייסבוק) המפעילה 18 מרכזי נתונים ברחבי העולם, המשתרעים על פני כמעט 40 מיליון רגל מרובע של מחסני שרתים.
בעוד שחברות כמו Meta יכולות להרשות לעצמן להחזיק ולתחזק את מרכזי הנתונים שלהן, חברות קטנות יותר תלויות בחברות אחרות על מנת לתחזק את מרכזי הנתונים שלהן.
עד סוף 2021, ההערכה היא שהוצאות תשתית מרכזי נתונים גלובליות יגיעו ל-200 מיליארד דולר לשנה - הזדמנות משמעותית עבור חברות מוליכים למחצה כמו מיקרון.
כשמגפת הקורנה יצרה מחסור באספקה, מיקרון חוותה עלייה משמעותית ברווחים. בעוד שבשנת 2020, היא סיפקה רווח של 2.37 דולר למניה, בשנת 2021 היא כבר הגיעה לרווח של 5.14 דולר ואנליסטים צופים שהחברה תניב למעלה מ8.93 דולר למניה בשנת 2022. זהו שיעור צמיחה שנתי ענק של כ-94%.
הצפי שזה עוד עלול להשתפר עבור המשקיעים במיקרון. ככל שרשת ה-5G מתפרסמת ברחבי העולם, מכשירים ניידים יזדקקו ליותר כוח עיבוד וזיכרון בהשוואה למוצרים קודמים התומכים ב-4G ו-3G. זה נופל תחת תחום המובייל של החברה, שצמח ב-25% ברבעון הראשון של שנת 2022.
כאמור, איך שלא נסתכל על התנהגות השוק העתידית תחום השבבים כולו צפוי לחוות צמיחה אדירה ובשנת 2022. עם העלייה במספר הרכבים החשמליים בכבישים והמעבר לרשת ה5G ברחבי העולם אין כל ספק שעם כל הכבוד לחברות הטכנולוגיות, העולם שייך כרגע לשבבים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
