טסלה
צילום: אתר החברה
תחזית 2022

שנה טובה לטסלה; לאן היא נוסעת בשנה הבאה?

הביצועים בצמיחה, ההובלה בשוק - ברורה, המניה בשיא, שווי של טריליון דולר ובכל זאת - יש סיכונים לשנה הבאה. מה יקרה בשנה הבאה? 
גיא טל | (3)

חברת המכוניות החשמליות הדומיננטית ביותר בשוק שבשליטת האיש העשיר בעולם, חברת טסלה  TESLA INC חוותה שנה יוצאת מהרגיל כשהיא מסיימת אותה שוב במועדון האקסקלוסיבי של ארבעת החברות שנסחרות בשווי שוק של מעל טריליון דולר. את השנה התחילה טסלה במחיר של 729 דולר למניה ומאז זינקה עד ל-1200 דולר, ירדה שוב עד ל-900 דולר וחזרה שוב להיסחר במחיר של מעל 1000 דולר למניה שמסמל את הרף הסימבולי/ מתחילת השנה אם כן עלתה המניה ב-56% מה שמהווה את העלייה השנתית השלישית בגודלה בהיסטוריה של החברה מאז הנפקתה בשנת 2010.

 

יחד עם זאת, נראה שבחודשים האחרונים של השנה ההתלהבות מהמניה שכחה קצת. יש אומרים שהסיבה היא ההתנהגות הקפריזית של מנכ"ל החברה ובעל השליטה אילון מאסק. מריבות הטוויטר השכיחות עם פוליטיקאים וההרצה של מטבע הדוג'קוין בין השאר גורמות לכך שאחד המנהלים המוכשרים בתולדות וול סטריט שהפך כמעט במו ידיו את חלום הרכב החשמלי למציאות נראה כאדם לא יציב וחסר אחריות.

 

לכך, מצטרפות המכירות המסיביות שהוא עורך לאחרונה ומוסיפות לחץ על המניה. למרות שבעיניים עיסקיות קרות המכירות האלו מובנות לגמרי שכן ההחזקה של מאסק רק עולה בעקבות מימוש האופציות שברשותו, והכסף מהמכירות מיועד לתשלום המיסים המאסיבי על הרווחים ממימוש האופציות האלה, ובכל זאת הסקר האינטרנטי שערך והרעש שהוא מחולל סביב המכירות הללו מצליחות איכשהו להפוך גם את המהלך הלגמרי הגיוני הזה מבחינה עסקית להראות כמו קרקס.

 

אמנם נראה שכל זה רעשי רקע, ומה שמבחינה פונדמנטלית מעיק על המניה וייתכן שימשיך להעיב עליה בחודשים ובשנים הקרובות אלו האיומים התחרותיים שמתחילים להיווצר על השליטה האבסלוטית של טסלה בשוק המכוניות החשמליות. החברות הוותיקות התעוררו סוף סוף והחלו להבין שהעתיד נמצא בחשמול כאשר פורד, ג'נרל מוטורס ועוד חברות וותיקות מודיעות על השקעות ענק בתחום. מדובר על מיליארדי דולרים שיושקעו בשנים הקרובות במפעלים ובפיתוח טכנולוגי, ובין השאר מתעתדות להוציא לשוק גרסאות חשמליות לחלוטין של הדגמים הפופלרים ביותר שלהן. בנוסף חברות צעירות ומבטיחות כלוסיד וריוויאן מסתערות אף הן על השוק עם דגמים נחשקים ומתקדמים.

 

השאלה שנשארת ללא מענה כרגע היא האם למרות הפופלריות הפנומנלית של טסלה, החפיר העסקי שלה עמוק מספיק כדי להדוף את התחרות? טסלה אמנם נמצאת כמה צעדים קדימה מכל המתחרות מבחינה טכנולוגית ומבחינת מכירות בסגמנט שוק המכוניות החשמליות לחלוטין, אך מה באמת יכול להוות מנוע צמיחה שיצדיק את המחיר הגבוה בעתיד אל מול התחרות הגוברת? למרות העליה במכירות והקמת המפעלים החדשים יש לזכור שמכפיל הרווח של החברה עדיין עומד על 362 – מכפיל של חברת צמיחה צעירה והשאלה הגדולה היא מהיכן תגיע הצמיחה שתצדיק את המחיר הזה?

 

במשך שנים שוק הרכב החשמלי היה כולו של טסלה והיא ניצלה זאת היטב. עכשיו המצב נהיה מאתגר יותר. אמנם מוקדם עדיין להספיד את החברה פורצת הדרך אך חובת ההוכחה על טסלה שגם בשוק תחרותי כל כך היא יכולה לשמור על דומיננטיות וצמיחה שיצדיקו את מעמדה בעיני המשקיעים.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דובון 28/12/2021 12:05
    הגב לתגובה זו
    ופתאום אף אחד כבר לא מזלזל…….
  • עוז 30/12/2021 19:34
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שטסלה תהיה כמו אפל 20% מהשוק ו 80% מהעוגה. רק שהעוגה של טסלה גדולה יותר...
  • בדרך לאבודן 28/12/2021 13:37
    הגב לתגובה זו
    הגאון ממשיך למכור וכל המטומטמים מצדיקים את העליות אז המון בהצלחה לא לשכוח לקחת מצנח בדרך למטה. למי שלא הבין אין להם כל יתרון על החברות הוותיקות
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.