כסף שקל
צילום: דוברות בנק ישראל

המספרים רק תופחים: 48 אלף עסקים לקחו מהמדינה 1.2 מיליארד שקל - שלא מגיעים להם

מדובר על מענקי קורונה שקיבלו העסקים. בעלי עסקים שיחקו עם המספרים שלהם ולמעשה שיקרו בנתונים כדי לקבל מהמדינה כספים שלא מגיעים להם - רשות המסים מתחננת שיחזירו את הכספים ומוכנה לתת להם ארכה עד סוף חודש מרץ הקרוב; בינתיים לא הוחזרו למדינה לפחות 400 מיליון שקל
נתנאל אריאל | (6)

במסגרת מענקי הקורונה אין ספק שהמדינה חילקה גם כסף שלא הייתה שום סיבה לחלק. המדינה חילקה לעסקים מאות מיליוני שקלים - על סמך נתונים כספיים לא נכונים שהם מסרו, ובגלל הקורונה והרצון של המדינה להציל עסקים - היא לא בדקה כמו שצריך ואז אנשים ניצלו את זה וקיבלו כספים שלא מגיעים להם (או בצורה חריפה יותר: שיקרו כדי לקבל כספים שלא מגיעים להם). לא סתם המדינה מבקשת את הכספים בחזרה.

אז לפני כחודשיים העריכה רשות המסים כי מדובר על 26 אלף עסקים וכ-650 מיליון שקל. בינתיים המספרים המשיכו לתפוח והגיעו ללא פחות מ-1.2 מיליארד שקל, ל-48 אלף עסקים, כך על פי נתוני רשות המסים, שמסבירה כי כ-48 אלף עוסקים אישרו כי קיבלו מענק ביתר, בסכום כולל של כ-1.22 מיליארד שקל כאשר מתוכם כבר הושבו כ-818 מיליון שקל מעוסקים אשר שילמו במלואו את החוב בגין המענקים או ביצעו הסדר תשלומים בגינו - כלומר יש עוד לפחות 400 מיליון שקל שלא הוחזרו למדינה.

האם מדובר בטעות? ככל הנראה לא. אלא בדרך לא כל כך כשרה של אנשים לקבל כספים שלא מגיעים להם מהמדינה.

היום רשות המסים פונה לציבור - כמעט מתחננת - לקבל את הכספים בחזרה. נדמה כי היא די מתקשה לקבל אותם בחזרה, ומאריכה את תקופת השבת המענקים האלה ללא קנסות וריבית עד סוף חודש מרץ הקרוב, 31.3.2022.

רשות המסים תאפשר למי שביקשו וקיבלו מענקי סיוע לתקופת הקורונה ולא עמדו בתנאים שנקבעו בחוק, לבצע הסדר מיוחד של פריסת תשלומים, ללא ריבית, להחזרת המענקים. לדברי הרשות - בשפה דיפלומטית - "ההחלטה התקבלה בעקבות ההיענות הגבוהה להסדר שמציעה הרשות ולאור העלייה בנתוני התחלואה ופניות שהתקבלו בעניין". 

לדבריה: "במטרה לתת לעסקים מענה מיידי ובהתאם למדיניות הממשלה, שילמה רשות המסים את מענקי הסיוע לעצמאים ובעלי שליטה ומענקי הסיוע לעסק קטן, במהירות מרבית, על סמך הצהרות המבקשים לפיהן בין היתר, הייתה להם ירידת המחזורים הנדרשת בחוק לצורך הזכאות למענק" - כלומר ללא בדיקה. 

"בראשית חודש יוני השנה נפתחה באזור האישי באתר רשות המסים מערכת ייעודית המציגה למבקש את כל המענקים ששולמו לו, את הירידה במחזורים שנדרשה בחוק ואת הירידה שהוא חווה בפועל.  במקרה של מענקים ששולמו ביתר, מוצגות מספר אפשרויות להשבת הכספים ובכללם הסדר פריסה נוח של מלוא סכום החוב בתשלומים שווים חודשיים ללא ריבית אותו ניתן לבצע באמצעות פניה למשרד השומה או המייצג".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מחפשת את השקל מתחת לפנס - שולחת פקחים לתפוס את מעצ 27/12/2021 18:22
    הגב לתגובה זו
    מחפשת את השקל מתחת לפנס - שולחת פקחים לתפוס את מעצב שיער מחולון או איזה מוכר דגים ביפו או איזה אינסטלטור ברחובות במקום ללכת ולחפש את הגנבים הגדולים רצים אחרי דגי רקק
  • 5.
    מס הכנסה לא צריך להתחנן מי שלא מחזיר זה פלילי (ל"ת)
    להטיל קנסות כבדים 27/12/2021 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רשות המיסים חייבת לפי מבקר המדינה מליארדים לאזרחים 27/12/2021 17:24
    הגב לתגובה זו
    רשות המיסים חייבת לפי מבקר המדינה מליארדים לאזרחים ולא מחזירה. המדינה מפזרת מיליארדים לחרדים ולחונטה הצבאית. אז העצמאי הטיפוסי רואה לאן הולך כספו ומסרב להחזיר ובצדק כי גם מס הכנסה לא מחזיר לנו.
  • 3.
    שיקרו??? 27/12/2021 17:23
    הגב לתגובה זו
    העסקים לא ידעו בחודש מרץ אפריל 2020 מה בכלל קורה סביבם, ולא היה להם נתונים אם הם מופסדים ב-25% והמדינה קראה לזה מענק סיוע, זה היה הערכות בלבד ולא שיקרו. ואח"כ שר האוצר דאז ישראל כץ אמר שלא יצטרכו להחזיר את המענקים ואח"כ הם כן דרשו את זה חזרה, אז מי בדיוק שיקר?
  • 2.
    ניר 27/12/2021 16:26
    הגב לתגובה זו
    ירידה בהכנסה שנתית של 150 % ואז נחקח חודש אחד ..מקרי שבו היתה ירידה של 35% ולא 40% וזה המבחן להחזר מענק? הכללה שעשיתם אינה במקומה ...שעקרו..רימו...אף אחד לא שיקר. עסק שאין בו מזומן..ומדווח כחוק לא משקר....
  • 1.
    זה כסף של המדינה!!! 27/12/2021 16:12
    הגב לתגובה זו
    תחזירו אותו ומיד או שתשפטו כגנבים בני בליעל!!!
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.