שיא ברכישות העצמיות השנה? "הוא ישבר שוב ב-22' ויגיע לטריליון"
2021 הולכת להסתיים עם היקף שיא של רכישות עצמיות של מניות – כך לפי הווארד סילברבלאט, אנליסט בחברת S&P. יש מי שחושב שבשנה הבאה השיא ישבר שוב. בעוד שהשיא הקודם היה ב-2018 עם רכישות בהיקף 806 מיליארד דולר, השנה הן צפויות להסתכם ב-848 מיליארד לפי סילברבלאט.
כך, ניקולאס קולאס, מייסד שותף בפירמת המחקר DataTrek טען בסקירה שהפיץ למשקיעים כי ב-2022 הרמות יכולות לעלות "הרבה מעבר" לשיא בקצב הרכישות העצמיות שראינו ברבעון השלישי של 2021. "החברות לא קונות ברמה קרובה אפילו למה שהן מסוגלות", כתב בהתייחס לקצב הרכישות העצמיות לפי התכניות הקיימות של החברות בשוק.
ברבעון החולף, רק הרכישות של חברות ב-S&P 500 היו בהיקף של 234 מיליארד דולר (השיא הרבעוני הקודם היה ברבעון הרביעי של 2018). הרכישות שכבר בוצעו השנה היו בסכום גבוה יותר מבכל 2020, סילברבלאט מציין. גם הוא חושב כמו קולאס שהשיא עשוי להישבר שוב ב-2022, גם בגלל תזרימי המזומנים שבמצב טוב לדבריו, והעובדה שהצרכנים בעולם מוציאים עוד כסף – מה שאמור להיטיב עם התזרים של החברות.
"ב-2022, אם לשים את הקורונה בצד, לדעתי נראה שוב שיא. אצל קולאס בחברה אומרים כי רמות הרכישות העצמיות ברבעון הקודם היו מאכזבות למרות שהן סימנו רמת שיא. "יש לזכור שה-S&P 500 מרוויח השנה 205 דולר למניה, גבוה ב-27% מ-162 דולר ב-2018. שולי הרווחיות מצויינים ואמורים להמשיך להיות כאלה לפחות בחברות האמריקאיות הגדולות ביותר". בדויטשה בנק מסכימים גם הם עם התחזיות ל-2022. "עלייה ברווחים אמורה להקפיץ את הרכישות העצמיות להיקף של טריליון דולר בשנה באה".
- מנצלת את הירידות: צ׳יפוטלה ממשיכה עם הבייבאקים
- טראמפ מדיה מכריזה על בייבאק של 400 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לסילברבלאט, שמזכיר שאמנם מקודמת הצעת חוק בארצות הברית שתמסה רכישות עצמיות – אך רק בשיעור זניח של אחוז בודד. "זו לא טלטלה משמעותית", הוא אומר. בצד ההגבלות מצד המחוקקים בארצות הברית, ישנם גם המפקחים – ברשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) פרסמו חוזר שכולל הוראות חדשות לגבי רכישות עצמיות, שידרוש מהחברות מסירת מידע נוסף.
סילברבלאט מצביע גם על התחליפיות בין דיבידנדים לרכישות עצמיות ומסביר כידוע שכדי להעלות את הרווח לכל מניה, החברות יכולות להפחית את היצע המניות בשוק על ידי רכישות עצמיות. באופן לא מפתיע, הרכישות הגדולות ביותר נעשו על ידי חברות הטכנולוגיה, נכון לסוף הרבעון השלישי, כך מספרים ב-S&P. המדובר ב- APPLE (AAPL), GOOGLE (GOOG), FACEBOOK (FB), MICROSOFT (MSFT) ולצדן גם בנק ההשקעות MORGAN STANLEY (MS) שניצבות בראש הרשימה.
ב-2020 נרשמה רמה נמוכה יחסית של רכישות עצמיות – 520 מיליארד דולר. סילברבלאט הסביר שעם פרוץ הקורונה החברות העדיפו להשהות את יישום המכסות עליהן הודיעו – ולכן כעת אנו רואים גם פיצוי.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ואגב פיקוח, האחרונה ברשימה שהזכרנו, מורגן סטנלי, סבלה בהקשר זה יותר מחברות הטכנולוגיה. כמוה גם שאר הבנקים, שהפדרל רזרב הגביל ב-2020 את תכניות הרכישות שלהם לאורך כמעט כל השנה עד דצמבר. במרץ האחרון שחרר להם את החבל ואמר כי עד סוף יוני (שכבר עבר) ההגבלות תוסרנה על רוב הבנקים לגבי חלוקת דיבידנדים ורכישות עצמיות של מניות.
- 2.ניקולאס קולאס זה אמיתי? (ל"ת)רובינוד 19/12/2021 16:23הגב לתגובה זו
- 1.יותם 19/12/2021 14:41הגב לתגובה זוהם אומרים שהבנקים בארה"ב במצב פנטסטי?! מאיפה ועל מה הם מביאים את הנתון הזה?!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
