מה יקרה למניות הסיניות שימחקו מוול סטריט? לידיעת משקיעי דידי
מנייתה של דידי תימחק לאחר שהונפקה בוול סטריט ממש ביולי האחרון, לפני פחות מחצי שנה, מאז מחיר המניה ירד במעל 50%. הלחץ ההולך וגובר על המניות הסיניות שמנסות לטעום קצת מהשוק האמריקאי אינו חדש לנו. דידי היא רק אחת בין חברות סיניות רבות אשר רשומות בבורסה האמריקאית ודעות האנליסטים חלוקות לגבי מה יקרה ליתר החברות כגון ALIBABA GROUP (BABA) ו- JD.COM (JD). "הסיכון של מחיקת המניה אמיתי ונוכח" אומר האנליסט רובין ז'ו מהפירמה ברנשטיין. אך בחברת נידהאם סבורים כי "מבחינת הרגולציה הסינית אין שום כוונה למחוק מניות".
החוק החדש של ה-SEC (רשות ניירות ערך האמריקאית) מציב אולטימטום של שלוש שנים לחברות הזרות, כך שאם לא ייענו לדרישותיו לפתוח את הספרים ולהציג נתונים שקופים יותר, מניותיהן תימחקנה. ההערכות הן שניתן להגיע לפשרה בין שני הרגולטורים, הסיני והאמריקאי, עד מועד הדדליין. אבל עד שזו תגיע, הלחצים מצידם יימשכו. מובן שמחיקת מניות מאסיבית של החברות הסיניות תהווה צעד דרמטי וכאוטי שיגרור השלכות רבות.
מניות זרות בארה"ב ומה זה ADR?
ADR הוא ראשי תיבות ל American Depository Receipt - או בעברית, תעודות פיקדון. למעשה הבנקים החתמים לוקחים מניות של חברות זרות ואורזים אותן לחבילות, אשר נסחרות בבורסה האמריקאית. כך שלמעשה כאשר אתם מחזיקים במניות זרות בבורסה האמריקאית, אתם מחזיקים ב-ADR. אך אל חשש, דבר אין שום משמעות מבחינתכם מכיוון שתעודות הפיקדון מתנהגות בדיוק כמו מניות רגילות.
- מה יקבע האם הדולר ימשיך להתחזק או שדווקא ייחלש?
- מה משמעות העליות של יום שני? איך נכון ולא נכון להשתמש ב-RSI?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אולם במקרה של מניות סיניות עקב לחצים מצד הרגולציה הסינית, ההחזקה בחלק מהמקרים היא בצורה קצת שונה, באמצעות מין חברות קש הנקראות VIE (קיצור של Variable Interest Entities) אשר מצליחות, או לפחות עד כה הצליחו, לאזן בין שני צדדי הרגולציה. ההחזקה בחברות כמו אלה מעט שונה מהחזקה של ADR בכך שההחזקה בהן היא החזקה עקיפה בחברות הסיניות, בעוד ב-ADR ההחזקה היא ישירה. הסינים והאמריקאיים גם יחד לא אוהבים את הרעיון של VIE'S כאשר האמריקאים מודאגים מכך שהציבור אינו מבין מספיק את המכשיר ודורש יותר פיקוח ושקיפות, הסינים בכלל מחפשים להעלים את המבנה הזה.
אם כך מה קורה למניות שלכם כאשר מניה נמחקת?
למעשה ישנן שלוש אופציות: הראשונה, החברה תהפוך להיות פרטית, החברה תקנה את כל מניותיה הציבוריות מהמשקיעים במחיר אשר הוסכם עליו מראש, אם תרצה לחזור לבורסה, תצטרך לעשות את כל התהליך מחדש, כנראה שהפעם בהונג קונג.
השנייה היא החלפת מניות, במקרה של חברות דואליות (כלומר כאלה שנסחרות בשתי בורסות) ניתן להחליף את המניות האמריקאיות במניות שנסחרות בבורסה השניה - במקרה של הסיניות לרוב זה יהיה בבורסת שנחאי או בהונג קונג. במקרה של דידי שנסחרת רק בארצות הברית, היא תצטרך קודם להתחיל להיסחר בבורסה בהונג קונג או שנחאי על מנת להמשיך להיות ציבורית וגם לייצר את המכניזם הזה עבור המשקיעים שלה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.רונן 09/12/2021 13:50הגב לתגובה זואין כוונה למחוק את הצניות הסיניות, מניית דידי זה מקרה פרטי. תפסיקו להפחיד סתם את המשקיעים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
