מנכל אפל טים קוק
צילום: Getty images Israel

מה עשה טים קוק בעשר שנותיו כמנכ"ל אפל?

סטרימינג במוזיקה ובטלוויזיה, השקת האפל ווץ', האיירפודס שהפכו סמל סטטוס - כל אלה לא היו בתקופת המייסד סטיב ג'ובס. גם לא חציית שווי של טריליון ד' לחברה, ולא המעבדים בייצור עצמי
תומר אמן | (1)

ב-24 באוגוסט 2011 הודיע סטיב ג'ובס לחברת  APPLE (סימול: AAPL) על סיום תפקידו בתור מנכ"ל החברה. "תמיד אמרתי כי אם יגיע יום בו לא אוכל למלא את תפקידי ולעמוד בציפיות הדרושות ממני בתור מנכ"ל אפל, אהיה הראשון שאודיע לכם על כך" - אמר אז, "לצערי היום הזה הגיע". כמה חודשים לאחר מכן, ב-5 באוקטובר 2011 נפטר ג'ובס כתוצאה מסיבוכי סרטן הכבד ממנו הוא סבל והוא בן 56 בלבד. 

ג'ובס הפך ליו"ר החברה וביום התפטרותו מינה את טים קוק, אז מנהל התפעול הראשי של החברה, למנכ"ל. בעת מינויו של קוק נסחרה מניית אפל במחיר של קצת פחות מ-14 דולר למניה. המינוי התקבל בדעות חצויות כאשר רבים טענו ובצדק, שלא בטוח שקוק יהיה מסוגל לעמוד בתפקיד שניתן לו, בכל זאת, הוא נכנס לנעליים גדולות מאוד. ג'ובס היה האבא של אפל - כריזמטי, חדשתי, יצירתי. קוק היה איש תפעול די אפור.   

תריצו את הזמן עשר שנים קדימה ומאז מינויו של קוק ותקבלו את הנתונים הבאים: מחיר המניה של אפל הכפיל עצמו פי 11, וכיום המניה נסחרת במחיר של כמעט 170 דולר למניה לפי שווי שוק של כ-2.779 טריליון דולר והיא החברה הגדולה ביותר בעולם במונחי שווי. מעניין מה היה אומר על כך סטיב ג'ובס לו היה היום בחיים. 

חשוב לציין שאפל היא החברה הגדולה ביותר בוולסטריט מסיבה טובה מאוד, בכל זאת, היא פחות או יותר שמה לה ליעד להתחרות בכל חברה טכנולוגית בפלאנטה, על כל נתח שוק שהיא רק יכלה לחשוב עליו - בין אם זה מול ספוטיפיי עם האפל מיוזיק, עם מיקרוסופט, גוגל ואמזון בשירותי הענן או הגיימינג, עם נטפליקס ודיסני בסטרימינג עם האפלTV+ ועוד. 

מאז מונה טים קוק למנכ"ל אפל ב-2011 הוא היה רחוק מלהישאר אדיש למשימה זו. קוק קידם את מדיניות אפל ברחבי העולם, המשיך את שיווקי ופיתוחי המוצרים המובילים של החברה, לרבות האייפון, האייפד - שם הרחיב את המוצר לתחום האייפד פרו (עם כניסתו לתפקיד קו המוצרים כלל רק את האייפד המקורי ואת גרסת המיני), הפופולארי מאוד בקרב סטודנטים ברחבי העולם - ולתקופה גם את האייפוד. תחתיו השיקה אפל את אוזניות הדגל שלה, ה-Airpods, שהמשיכו מאז לקבל פיתוחים חדשים (וחיקויים ללא הרף מבחינת העיצוב - שהרי באוזניות בלוטות' ממש לא הייתה הראשונה), ה-Apple Watch, וכן אפילו העוזרת הדיגיטלית של אפל "סירי". 

כל זאת כמובן לצד המשך פיתוח המחשב הנייד של החברה, ה-Mac, שם אפילו החזיר לפיתוח את הגרסה הרגילה של המחשב לעומת גרסת ה-Air שהייתה פופולרית באותם ימים. בנוסף, אפל הודיעה לפניה כשנה כי תפסיק להשתמש במחשביה במעבדים פרי פיתוחה של   INTEL CORPORATION  (INTC) לשימוש במחשביה השולחניים והניידים, וזאת מתוך רצון של טים קוק עצמו לשלוט בטכנולוגיה שעומדת מאחורי המוצרים אותה אפל משווקת. 

קוק הנהיג מדיניות בנוגע לשדרוגי האייפונים ומערכת ההפעלה שלהם ה-IOS. עם השקת האייפון 10 החליטו בחברה לוותר על כפתור מסך הבית האייקוני על מנת להוסיף מקום למסך ולהפוך את המכשירים לדומים יותר לאלו המייצרות המתחרות האסיאתיות, גם אם רק בעיצוב. גם במדיניות הפרטיות נהג קוק בצורה נוקשה מאוד כשהודיע שמערכת ההפעלה ה-IOS 14 תקשה משמעותית על היכולת לעקוב אחר משתמשיה של אפל, ואפילו ספג ביקורת נוקבת מהמתחרה FACEBOOK  ׁ(FB), שהמשמעות בשבילה היא פגיעה בשוק שפייסבוק נשענת עליו רבות - פרסום. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ב-2016 אפל אפילו השקיעה סדר גודל של כמיליארד דולר ביצרנית הרכב הסינית  DIDI GLOBAL (סימול: DIDI) במטרה להשיק את המכונית האוטונומית של החברה עד לשנת 2024/5. תחת קוק אפל רכשה את פעילות חברת המוזיקה של ד"ר דריי - Beats, המייצרת אוזניות ורמקולים. מצד אחד, הרכישה של Beats הייתה דיי חיסול של מתחרה, אפל ידעה שלביטס מוצרים פופולאריים (על האיכות אפשר להתווכח) טובים שיכולים להוות לה תחרות והתערבה לפני שהבעיה תגדל.

ב-2014 השיקה אפל כאמור את אחד ממוצריה הפופולאריים ביותר, השעון החכם ה-AppleWatch, שממשיך להימכר בהיקפי ענק עד היום ולאחר כמה שדרוגים שראה המוצר. נוסף לכך השיקה את שירות סטרימינג המוזיקה שלה ה-Apple Music, שעל אף היותה של חברת אפל חברה ענקית המתמחה במגוון כמעט אין סופי של מוצרי טכנולוגיה, מצליח עד היום להתחרות ראש בראש עם פעילות SPOTIFY TECHNOLOGY , שם שירות הזרמת המוזיקה הוא ליבת העסקים (בצד פודקאסטים, אודיובוקס ועוד). 

אם כל זה לא הספיק, מאז מינויו השיקה אפל את שירות הטלוויזיה והסטרימינג שלה, ה-Apple TV. למעשה, הסטרימר הראשון של ה-Apple TV הושק עוד בימיו של ג'ובס, אבל אז - סביר להניח אגב שכתוצאה מהיעדר הטכנולוגיה - עוד שימש המכשיר רק להקרנה של סרטים אותם רכשת מספריית המדיה של אפל דאז, ה-Itunes. מאז הפך ה-Apple TV לפלטפורמת סטרימינג של ממש, כזה שמתחרה בנטפליקס ובדיסני + ומאפשר הקרנה של סרטים וסדרות מקשת רחבה של מפיקים, ואפילו כולל תכנים בלעדיים ומקוריים של אפל עצמה.

קשה לומר שאפל תופסת לעצמה נתח שוק משמעותי בכל הקשור לסטרימינג, בכל זאת, דיסני פלוס מדווחת על סדר גודל של כ-170 מיליון משתמשים, לאפל TV יש "רק" 40 מיליון בכל העולם, וגם זה עדיין 30 מיליון פחות ממספר המשתמשים של נטפליקס בארצות הברית וקנדה בלבד. ובכל זאת, בשביל אפל, זה שוק שכנראה משתלם לה לקחת חלק ממנו, גם אם רק בשביל שהשם שלה יתנוסס מעל שירות כזה. 

גם בתחום הענן משתתפת אפל. שירות ה-Icloud שלה אמנם הושק כבר באוקטובר 2011, מאוד בסמוך לפטירתו של ג'ובס וסביר מאוד להניח שהוא לקח חלק משמעותי בפיתוח ובהשקה של המוצר, אך בהתחשב בזה שמיום השקתו ב-12 באוקטובר - שבוע לאחר פטירתו של ג'ובס - המוצר עדיין מהווה חלק מרכזי מהחברה, אפשר לומר בלב שלם שקוק לקח על עצמו לשמור על המוצר רלוונטי עד ימינו. 

חשוב לציין כי שירות הענן של אפל משרת ומשמש בעיקר את משתמשיה הפרטיים ולא חדר במיוחד אל השוק העסקי, שם ה-Drive של  GOOGLE (36%) וה-One Drive של  MICROSOFT (14%) שולטים בעיקר השוק, כאשר גם ה-AWS של  AMAZON  משמש למעלה ממיליון משתמשים ברחבי העולם. 

גם לתחום הגיימינג ניסתה אפל לחדור, כשבספטמבר 2019 השיקה את שירות ה-Arcade שלה. במסגרת השירות משתמשיה משלמים לאפל מחיר חודשי קבוע ובתמורה מקבלים את המנדט להוריד ולשחק במשחקים שונים ברחבי הפלטפורמות השונות בהם תומכת אפל. המוצר לא הוגדר כהצלחה גדולה, בדומה לשירות ה-Stadia של גוגל. מייקרוסופט לעומת זאת, שאצלה גימיינג זה פחות או יותר בדם, מהווה שחקן יחסית מרכזי בתחום כאשר ה-Xbox שלה, לצד ה-Playstation של  SONY GROUP CORPORATION AMERICAN  וה-Switch של  NINTENDO CO LTD ADR  הוא אחד מפלטפורומות הגיימינג הפופולריות בעולם. 

בימיו של קוק הפכה אפל להיות החברה הראשונה בשוק האמריקאי ששוברת את תקרת הזכוכית ועוקפת את שווי השוק של הטריליון דולר, ובשנתיים האחרונות אף חברה לחברת גוגל לעזור ולעקוב אחר הפצת נגיף הקורונה בעולם וכל זאת תוך כדי התמודדות עם תביעות ענק מצד הרגולטורים בעולם בנושאים דוגמת אי תשלום מס חברות הוגן, פגיעה בתחרות והפרת זכויות יוצרים.

לא כל הישגיה הרבים של אפל, לרבות היותה החברה הגדולה ביותר בוול-סטריט, הם רק בזכות טים קוק. החברה מורכבת מכמות גדולה של עובדים (164 אלף) שכולם חלק מהפזל שמרכיב אותה וכידוע, חוזק השרשרת כחוזק החוליה החלשה ביותר שבה, אך מנגד גם ידוע שהשלם גדול מסך חלקיו וקשה לדעת אם כך היה הדבר לולא טים קוק שיוביל את השלם הזה. זאת בפרוש הצלחה שלו, ההצלחה הזו מתבטאת במחיר המניה ובשווי וכמובן שגם בתוצאות.

אפל היא ענקית שתרוויח בשנה בה כ-80-90 מיליארד דולר, על הכנסות של 400 מיליארד דולר. לפני עשור היא מכרה ב-80 מיליארד דולר והרוויחה 25-30 מיליארד דולר. הרווחים עלו יותצר מפי 3 כשהמכירות עלו במעל פי 4. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שחף 01/12/2021 21:58
    הגב לתגובה זו
    קוק לא עשה שום דבר משמעותי, לא פיתח את החברה ולא קידם שום פיתוח חדשני שהיה חדשות לבקרים בתקופת גובס. הוא רק ניצל את חוזק המותג והעלה מחירים בגלל הקהל השווי והמאמין שיש לאפל. כל המתווה של אפל הוא לפי החיזוי של גובס, שהיה אדם מבריק עם חזון שהעלה את אפל על קו ההצלחה ממצב של סף פשיטת רגל. קוק אכן נכנס לנעליים גדולות עליו.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.