מחיר הנפט מתקן - האם זה סימן לעליות היום בשווקים?
מה יהיה היום בוול סטריט? האם הנפילות מיום שישי יימשכו או שתהיה רגיעה ואפילו עליות שערים? יש סימנים מוקדמים, למרות שהשווקים רגישים והמשמעות היא שכל פיפס קטן משנה את המגמה. הסימנים המוקדמים הם בעיקר העלייה במחיר הנפט - זה רמז לסנטימנט חיובי בשווקים.
האומיקרון, הזן החדש של הקורונה, היה הסיבה הרשמית לירידות ולפאניקה, אבל קשה להאמין שהוא לבדו יכול לייצר ירידות חריפות, במיוחד בהינתן שחברות התרופות - פייזר ומודרנה, העריכו שגם אם מדובר בווריאנט עקשן במיוחד ועמיד יותר לחיסונים, הן יצליחו לחסל אותו בחיסון משודרג תוך כמה חודשים בודדים. יכול להיות שהסיבה לירידות היא פשוטה יותר - השוק מחפש תיקון, אחרי הגעה לרמות המחירים הגבוהות.
רוצים לדעת איך לפזר את התיק שלכם? למה מניות עולות ויורדות, איך משפיעים דוחות כספיים על שוקי המניות ומה זה מכפילי רווח ומכפילי הון? הרישמו לקורס של ביזפורטל - אנחנו נלמד אתכם (ללא עלות) - להרשמה לקורס
קוראים לזה פחד גבהים. במקומות גבוהים הדרך למטה מהירה ומסוכנת יותר. אנשים חוששים וכל אזהרה גורמת להם למכור. מנגד, נחזור שוב על המנטרות הרגילות - משקיעים לטווח ארוך לא יודעים ויכולים לתזמן את השוק, לכן הם צריכים תמיד להיות בפנים. כמו כן, אסור להילחץ מירידות - זה חלק טבעי מההתנהלות השווקים, וחוץ מזה - המדדים בעליות יגידו שתיקונים הם הזדמנות להגדיל את רכיב המניות ושבשנה האחרונה התיקונים מתהפכים במהירות לעליות כי אנשים פוחדים להיות מחוץ למשחק ולהפסיד את העליות - אז קונים וקונים והשוק עולה.
- אושרה ארכה להגשת הבקשות למענק האומיקרון - עד ה-17.11
- חגיגית מענקים - ירידה בפעילות בתחילת השנה, תזכה במענק אומיקרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת - אזהרה: יש סגמנטים מנופחים אפילו מנופחים מאוד בשוק המניות וגם - אולי זה יפתיע - בשוק האג"ח. בינתיים אין אלטרנטיבות על רקע ריבית אפסית, אבל כשהיא תתחיל לעלות וכך צופים החזאים, האטרקטיביות של האג"ח בתשואה אפקטיבית הנוכחית ושל המניות, תהיה בירידה.
בכל מקרה, מה יקרה היום בשווקים? בינתיים אסיה אומנם יורדת אבל באזור החצי אחוז, והחדשות הטובות לשווקים הן העליות במחיר הנפט והחוזים העתידיים שעולים קרוב ל-1%. ביום שישי במקביל לירידות בשוקי המניות, נפל מחיר הנפט ב-13%, כעת הוא מתקן ב-4%. התיקון עשוי להיות רמז עבה להרגעות השווקים ואפילו עליות, אחרי "המכה" בסוף השבוע. אחרי הכל - מחיר הנפט מבטא את מצב הכלכלה - כשהוא עולה, משמע יש לו ביקוש, זה בזכות ההתעצמות-התרחבות הכלכלית וכשהוא יורד זה מפני שחוששים מהתכווצות הכלכלה ומירידה ביקושים לאנרגיה. כלומר, הבוקר אופטימיים על מצב הכלכלה הגלובלית.
הנפט מתחזק גם על רקע הערכות הסוחרים כי מדינות קרטל OPEC יגיבו למהלך של ארה"ב בשיתוף סין, יפן, הודו, דרום קוריאה ובריטניה. המדינות האלו נערכות לשחרור חביות נפט מעתודותיהן האסטרטגיות. המהלך הזה לא יעבור בשקט. הקרטל רוצה למנוע ירידות מחירים שעשויות לנבוע משחרור העתודות והוא יודע איך לעשות את זה. אחרי הכל הוא קרטל וקרטל חזק.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה שמעניין בעימות הזה הוא הצדדים - אם עד לא מזמן ארה"ב וערב הסעודית היו באותו הצד, מפת האינטרסים השתנתה. ארה"ב וסין חוברות יחדיו למרות שהן יריבות וותיקות כדי לעמוד מול הקרטל. ולמרות האיחוד המרתק בין ארה"ב וסין, הרי שהקרטל יכול בצמצום מסיבי של הכמויות לגרום לכך שהמחיר לא יירד - כלומר, שחרור הנפט של המדינות ארה"ב, סין והשותפות יהיו נמוך מהבלימה של הקרטל. אבל, יש בתרחיש הזה בעיה - הקרטל לא באמת רוצה לצמצם את התפוקה ולהעביר את הרווחים על מגש של כסף למדינות האחרות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
