זום ZOOM וירטואלי
צילום: ZOOM

זום תפרסם תוצאות הלילה; אחרי נפילת המניה - זה מה שצופה לה השוק

החברה סיפקה תחזית פושרת בדוחות הקודמים, ואז הורידה אותה לכזו ללא צמיחה בין רבעונים עוקבים. בשוק חוששים מדשדוש עם ההתאוששות מהקורונה ומול התחרות בשיחות האודיו. האנליסטים צופים הכנסות של כמיליארד ד' ורווח של 1.09 ד' למניה

איתי פת-יה |

בשוק יש מי שמודאגים לגבי הצמיחה של  ZOOM VIDEO (ZM) ברקע ההתאוששות מהקורונה (בחזית אחד – תחלואה מחודשת ושיעורי התחסנות נמוכים בחלקים מאירופה, בחזית אחרת אישורי חיסונים לגילאים נמוכים יותר והתקדמות בפיתוח תרופה לבליעה לקורונה) – אבל גם עקב התחרות בענף וסימן השאלה לגבי מנועי צמיחה. היום לאחר נעילת המסחר בוול סטריט תפרסם החברה את דוחותיה והמשקיעים ממתינים לגלות איך ברבעון השלישי התמודדה עם שני האתגרים הללו.

תחזית הקונצנזוס מניחה הכנסות של 1.02 מיליארד דולר (בהתאם לתחזית החברה עצמה, שהורדה לעומת טווח של 1.02-1.05 מיליארד מוקדם יותר), ורווח למניה על בסיס Non-GAAP של 1.09 דולר למניה – גבוה בסנט מהטווח שסיפקה זום עצמה, 1.07-1.08 דולר למניה. אם תתגשמנה התחזיות, מדובר יהיה בצמיחה של כ-54% בשורה העליונה לעומת הרבעון השלישי של 2020 (או היעדר צמיחה למול הרבעון השני השנה) בעוד הרווח המתואם למניה ידרוך במקום.

בזום אם כן מנסים לצמצם את התלות בפתרונות וידאו ולקדם את Zoom Phone שלה. אמת, לא על רקע זה התפרסמה החברה, ויש שיסתכלו על זה מבחינה טכנולוגית כצעד אחורה (Voice Over IP על גבי הענן לעומת מערכת נוחה לשיחות וידאו) – ועדיין בשוק יש דרישה לשירותים מסוג זה, וגם בהם ניתן לספק הצעת ערך מחודדת יותר מהפתרונות הקיימים בשוק כיום. אלא ששם היא לא לבד, ובין מתחרותיה RingCentral וכן Microsoft Teams, שגם בתחום הוידאו היא מתחרה.

לצד זום פון, בזום ניסו להרחיב את החדירה לתחום הקול סנטרים (מוקדים טלפונים) עם המגעים לרכישת Five9 הציבורית, ואולם העסקה נפלה. בתחום הליבה של שיחות הוידאו, זו לא רק חזרת העסקים לשגרה ולמשרדים, או למודל היברידי אלא גם תחום החינוך – אוניברסיטאות שהחזירו סטודנטים לקמפוס וכן בתי ספר שחזרו לכתות באזורי הפעילות.

ברבעון השני של השנה עקפה החברה את תחזיות השוק עם הכנסות של 1.02 מיליארד דולר ורווח של 1.36 דולר למניה. האנליסטים ציפו אז לראות הכנסות של 990 מיליון דולר ולרווח של 1.16 דולר למניה. אפילו התחזית המקורית, שנקבה בטווח עליון של 1.05 מיליארד דולר אכזבה את המשקיעים ועם פרסום הדוחות ההם ובצדם התחזית בסוף אוגוסט המניה נפלה. מאז ועד היום ירדה כבר ב-28% - תגובה לצמיחה שהפכה מדשדשת ברקע ההתאוששות מהמגפה כאמור.

בזום צופים כי 2021 תסתיים עם צמיחה של 50% על פני 2020, לרמת הכנסות של 4.01-4.02 מיליארד דולר עם רווח של 4.75-4.79 דולר למניה. האנליסטים צופים כי גם הרבעון האחרון של השנה יסתיים עם הכנסות באותה רמה של זה השני והשלישי - 1.02 מיליארד דולר, עם רווח דומה, 1.09 דולר למניה.

בבנק ההשקעות מורגן סטנלי שינו כמה פעמים את דעתם לגבי המניה בתקופה האחרונה. ממחיר יעד של 385 דולר למניה בסוף אוקטובר, העלו אותו ל-400 דולר, ואז הורידו אותו בשבוע החולף ל-365 דולר, עם המלצת "תשואת יתר". האנליסטים מטא מרשל סבורה שהשוק מתמחר בחסר את הפעילות מול לקוחות תאגידיים, ולפיה זום רק מתחילה לממש הזדמנות בשוק התקשורת האחודה שנאמד ב-70 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

היא כן הזהירה שחולשה מול הלקוחות הקטנים והבינוניים תלחץ מטה את המניה אך המליצה על קניית המניה באם החולשה שלה תהיה קשורה ברווחים שתציג זום. בסקירה שלהם מסוף אוקטובר ציינו בבנק כי הם "רואים תאגידים גדולים שיתמקדו בפלטפורמות תקשורת אחודה כשירות (UCaaS), כזו שתאגד שיחות וידאו ואודיו, פלטפורמות תקשורת כשירות (CPaaS), וניהול צ'אט/משימות". עוד הוסיפו אז ש"אחרי עוד כמה הקבלות קשות לתקופות המקבילות בדוחות הבאים, אנו מצפים להתייצבות או להאצה מחודשת בצמיחה, שתביא בתורה להגדלת המכפילים של המניה".

בסיטי, האנליסט טיילר רדקה צפה שהתוצאות שנראה הלילה תהיינה מעורבות. "ישנן טלטלות שקשורות בשיעור השימור של הלקוחות ברקע פתיחת הכלכלות מחדש ועונתיות של הקיץ", ציין. עוד הוסיף כי "הסנטימנט נראה די שלילי" וזאת בהתייחס לתחזית השמרנית לדבריו שסיפקה. הוא מצדו מעריך שאם החברה תכה את התחזיות, זה יהיה בשיעור של 2-3% בשורה העליונה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.