פייסבוק החליפה את השם - ומניות ה'מטאוורס' האלה זינקו
רק שלושה שבועות עברו מאז שמנכ"ל פייסבוק FACEBOOK מארק צוקרברג הכריז על שינוי השם ל'מטא' - והחברות בתחום זינקו בעשרות אחוזים. יצרנית השבבים אנבידיה NVIDIA COR וחברת המשחקים רובלוקס ROBLOX CORPORATION הן רק שתיים מתוך רבות, שהוסיפו לשווי השוק שלהם בצורה מצטברת מאות מיליארדי דולרים. אנבידיה עלתה בשלושת השבועות הללו ב-18%, רובלוקס זינקה ב-39% ויחד עם פייסבוק (סליחה - מטא) מדובר על תוספת של 230 מיליארד דולר לשווי השוק.
צוקרברג החליף את שם החברה שלו מתוך מטרה כפולה: להרחיק את פייסבוק מכל בליל החדשות הרעות סביב החברה, ובראשן ההדלפות של העובדת לשעבר, שהטילה החוצה את כל הכביסה המלוכלכת שיש לה נגד החברה, וגם כדי לתת תחושה רעננה של חדשנות לחברה שלו, שהיא אמנם אחת החברות הגדולות בעולם מבחינת שווי שוק, וגם הכנסות והרווחים שלה מרשימים, אבל בעולם שמשתנה מהר מאוד היא כבר נתפסת כמיושנת - ולא פחות חמור מכך, ההכנסות שלה מתבססות בסופו של דבר על תחום אחד. זה הצליח לה אבל אין ערובה להצלחה של מוצר אחד בלבד (זוכרים את הנפילה של טבע, שהייתה תלויה בקופקסון?). אז צוקרברג רוצה להדגיש את המעבר במיקוד של החברה לתחום המציאות המדומה.
אז עולם המטאוורס (Metaverse) מושך ומצית את הדמיון: מדובר בעולמות דיגיטליים שבהם משתמשים יכולים להתרועע, לשחק משחקים ולנהל עסקים, באמצעות שילוב של מציאות מדומה, רבודה ושימוש בווידאו - ובשוק כבר נותנים לתחום הערכות שווי של טריליוני דולרים, כך למשל לפי טים סוויני (Tim Sweeney), מנכ"ל חברת Epic Games.
מנגד, בבנק מורגן סטנלי האנליסטים סבורים כי "אימוץ שוק המוני של טכנולוגיות מציאות מדומה ומציאות רבודה יתרחש רק כאשר חברת אפל תצטרף למסיבה". אנליסטים נוספים מסכימים איתם. "ה-Metaverse הוא אמיתי - אבל הוא עדיין רק שוק מתעורר", אמר ניל קמפלינג, אנליסט ב-Mirabaud Securities. "חלק מהנהנים הסבירים ביותר של משחקי metaverse אמורים להיות חברות הפלטפורמה וחברות עם גודל", כשהוא מתכוון לחברות ענק כמו מיקרוסופט MICROSOFT וטנסנט TENCENT HOLDINGS .
אז אולי ייקח עוד זמן אז שהסיפור של מטאוורס יהפוך לעובדה מוגמרת בוול סטריט, אבל אבל הבאזז כבר נמצא בשוק: ניתן למצוא אזכורים של metaverse במהלך שיחות המשקיעים ברבעון נוכחי, כאשר האזכור של הנושא קפץ פי שלושה יותר מאשר ברבעון הקודם.
יש לכך גם השפעות בשוק. קרן Roundhill Ball Metaverse ETF, כבר מנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-500 מיליון דולר, הכפלה בתוך שבועיים בלבד. היא מחזיקה כמובן בקרן את אמזון AMAZON , אנבידיה, רובלוקס וקוואלקום QUALCOMM INC -1.33% .
זו לא רק תופעה טכנולוגית. יש הרבה דיבור גם על עיצוב אווטארים דיגיטליים במשחקים חברתיים בשילוב מותגי יוקרה מפורסמים. כך למשל, גרסה דיגיטלית של תיק מסדרנת 'דיוניסוס' של חברת האופנה גוצ'י נמכרה בפלטפורמה של רובלוקס בכ-4,115 דולר, הרבה מעל המחיר של התיק הפיזי.
אלו עוד חברות זינקו?
למרות שפוטנציאל השוק המלא של Metaverse נמצא במרחק של שנים, יש עוד לא מעט מניות שכבר זינקו. כך למשל ARISTA NETWORKS . ו- SEAGATE TECHNOLOGY הן בין המניות שזינקו החודש על רקע האופטימיות בתחום וההשקעות הצפויות של הענקיות בתחום. אריסטה נטוורקס עלתה ב-28% בנובמבר וסיגייט עלתה ב-16%.
לקריאה נוספת:
- 1.מומלצת U (ל"ת)גיל1 18/11/2021 14:51הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
