ג'נט יילן
צילום: AFP

ג'נט ילן: "ארה"ב עלולה להגיע לחדלות פירעון באמצע דצמבר, אלא אם תעבור חקיקה להגדלת החוב האפשרי"

ג'נט ילן, שרת האוצר פונה לקונגרס לאחר שבאוגוסט העלה את תקרת החוב באופן זמני, למצוא פתרון ולאשר בחקיקה את הגידול בחוב האמריקאי 

שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן אומרת כי ארה"ב עלולה להגיע לחדלות פירעון ב-15 בדצמבר, אלא אם המחוקקים ינקטו פעולה דחופה ויאפשרו על פי חוק את הגדלת היקף החוב של הממשל האמריקאי.

במכתב שנשלח למנהיגי הקונגרס כתבה  ילן כי הגידול הנוסף של 480 מיליארד דולר בהיקף החוב שהקונגרס אישר באוקטובר יימשך עד אמצע דצמבר, אבל החל מאמצע דצמבר לא יהיה ניתן להחזיק בחוב בהיקף האמור ועל פניו הלווים יכולים לדרוש את כספם. מעבר לכך, מבחינה חוקית, ארה"ב לא יכולה להיות במצב כזה.

"כדי להבטיח את מלוא האמון והאשראי של ארצות הברית, חיוני שהקונגרס יעלה או ישהה את מגבלת החוב בהקדם האפשרי", כתבה ילן. ההערכה של ילן מבוססת על העובדה שחוק התשתיות, שהנשיא ג'ו ביידן חתם  ייכנס לתוקף בחודש הבא ולמעשה יגדיל את מסגרת החוב של הממשל.

מדובר לכאורה בעניין טכני, אבל ילן הזהירה כי ההשלכות של אי העלאת תקרת החוב בזמן יהיו "קטסטרופה" ועלולות לגרום למשבר פיננסי. מעבר לכך - העניין הטכני הזה עם משמעות כלכלית גדולה - האם ארה"ב מוכנה להעלות באופן רשמי את היקף החובות שלה?

ביידן והדמוקרטיים פועלים להגדלת התקציב על תשתיות ורווחה והם מעוניינים מאוד בכך, אבל היקף החוב האמריקאי עולה לשיאים חדשים ויש לזה משמעויות גדולות להמשך - איך ימומן החוב הזה, וגם - מה יהיה עם תשלומי הריבית השוטפים? נכון לעכשיו מדובר בריבית נמוכה שזה יתרון ענק ללווים באשר הם - גם ללווים קטנים וגם לממשל האמריקאי. אבל הריבית צפויה לעלות החל מהשנה הבאה ובמקביל החוב יגדל ותשלומי הריבית יגדלו. כלומר, זו לא רק בעיה טכנית, יש לה משמעות כלכלית גדולה.   

הקונגרס נמנע בקושי מאותה הבעיה באוגוסט, כאשר רפובליקנים ודמוקרטים התווכחו על הדרך הטובה ביותר להתמודד עם תקרת החוב. אז ברגע האחרון נמצא פיתרון זמני. הפעם גם צפוי פתרון אבל זה יהיה קשה. הדמוקרטים מבקשים להעביר את חוק ההוצאות החברתיות של ביידן לפני הפגרה של הקונגרס. הרפובליקאים יהיו מוכנים רק תמורת העברה במקביל של חקיקה שלהם בנושאים כלכליים.

"עיכוב יכול לפגוע ביכולת של הממשל לעמוד בכל התחייבויותיו, כנראה שיסב נזק בלתי הפיך לכלכלה האמריקאית ולשווקים הפיננסיים בעולם", כתבה ילן ליו"ר הקונגרס, ננסי פלוסי באוגוסט ומכתב כמעט זהה נכתב בימים האחרונים - "למדנו מהעבר שהמתנה לרגע האחרון בהעלאת התקרה יכול לייצר הרס לעסקים, לביטחון הצרכני, להעלות את עלויות של הלוואות קצרות טווח למשלמי המסים ולפגוע בצורה שלילית בדירוג האשראי של ארה"ב".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    15 שנה מדברים על החדלות שלהם...זאב זאב... (ל"ת)
    ירון 18/11/2021 11:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משקיע 18/11/2021 10:58
    הגב לתגובה זו
    ברור שתעבור החקיקה אבל זה לא אומר שאמריקה לא פשטה רגל. רק מאריכים את הקץ. אין שום סיכוי שיחזירו את החוב. כרדע הם מדפיסים כסף כדי להחזיר את החוב כלומר משלמים בדולרים ששווים פחות ופחות
  • אפי 19/11/2021 18:30
    הגב לתגובה זו
    כל העולם חי על הבלון הזה, חברות שעושות מחזור של סופר שוות כמו טויוטה לאן הגענו, שהנפילה תגיע היא תכאב בגדול
  • 5.
    איסקיור תקרוס כמו בבילון (ל"ת)
    אלון 18/11/2021 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוקו 18/11/2021 09:57
    הגב לתגובה זו
    כמו רכב עם נהג עיוור שדוהר לתהום.. כמה גרידיות... ימי התשלום כנראה ממש בפתח...
  • 3.
    נשמע כמו מה שקרה בגרמניה והוביל אותם לקריסת מטבע (ל"ת)
    יובל 18/11/2021 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תומר 18/11/2021 08:24
    הגב לתגובה זו
    מספיק להפחיד. ריבית עדיין אפס, חברות עדיין מרוויחות יפה, נכון יש חובות אבל זה לא חדש לשוק
  • 1.
    נו באמת 18/11/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
    חבל לדון בזה . התשובה ברורה די להפחדות . קיים סיכוי סביר שישראל תפשוט רגל כי יש פה נגיד שמתאים לחמם כסא באקדמיה כמו כל הפרופסורים שהוצנחו פה לחיינו ועשו נזקי עתק שילך ללמד במכללת אריאל או אוניברסיטת אריאל שהכל ישאר שם במשפחה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.