תמר רפופורט דגים אמדוקס
צילום: יוסי צבקר, יחצ
ראיון

"יש חברות שצמחו רק בגלל הקורונה; אתה חושב שאנחנו לא מעלים שכר?"

"המשקיעים מבינים, או צריכים להבין, שהצמיחה שלנו היא רב שנתית" כך אומרת בראיון לביזפורטל תמר רפפורט דגים סמנכ"לית הכספים (CFO) והתפעול (COO) של אמדוקס. בינתיים זה לא מתבטא במניה, אבל היא אופטימית, ומנסה לצייר קו בין חברות שצומחות לזמן קצר לחברות עם צמיחה ארוכת טווח
נתנאל אריאל | (8)

כאשר חברה מכה את צפי האנליסטים היא נוטה לזנק, כאשר התחזיות שלה טובות יותר משל השוק – היא קופצת, כאשר היא מציגה צמיחה – המניה מגיבה לחיוב. כך קרה בשבוע שעברה ל וויקס , וגם ל פייבר , אבל לפעמים יש יוצאי דופן. כזו היא אמדוקס. החברה דיווחה פעם נוספת על תוצאות רבעוניות מעל צפי האנליסטים, וגם התחזיות להמשך טובות יותר מהצפי, אבל בכל זאת – המניה לא רק שלא עלתה אלא ירדה ביותר מ-5%.   חברת אמדוקס (סימול: DOX) נחשבת קצת ל'גברת הזקנה' של השוק, כאשר חברות צעירות ומבטיחות מנפיקות גם בשוויים גבוהים יותר ממנה, למרות שהן עדיין הפסדיות. אבל השוק מסתכל לא רק על ההווה אלא גם על הפוטנציאל העתידי – ונכון לעכשיו אמדוקס לא מצליחה לשכנע את המשקיעים שהיא שם. היא נסחרת לפי שווי שוק של כ-9.35 מיליארד דולר, אך המניה בעיקר 'זזה הצידה מאז 2018' ובחודש האחרון היא מחקה 9% משוויה.   האם השוק לא רואה את התוצאות של אמדוקס? האם בשוק רותח של הנפקות מכל סוג שהוא, החברות ה'ישנות' נשארות מאחור? כך קורה גם ל צ'ק פוינט .   "לדעתי צריך לבחון את אמדוקס על פי הצבר שלנו. צריך להסתכל על היעדים האסטרטגיים שלנו, המעבר לענן ול-G5, התהליך שאנחנו כצרכנים עוברים מול חברות התקשורת, כל הנושא של הפיכת הרשתות בעתיד לרשתות תוכנה ועוד. אנחנו מציגים צמיחה בפרופורמה, רווחיות החברה השתפרה בהסתכלות של שנה מול שנה. הרווח למניה צמח ב-10%, הקאש פלואו שלנו מצוין, יש לנו שיא כל הזמנים בהכנסות בצפון אמריקה, באיסוף מהלקוחות, ובהרבה פרמטרים נוספים. וזו צמיחה נהדרת שלא נגמרת כמובן ב-2021, אלא יש לנו תחזית האצת צמיחה נוספת, עם אמצע טווח של 8% בהכנסות" כך אומרת בראיון לביזפורטל תמר רפפורט דגים סמנכ"לית הכספים (CFO) והתפעול (COO)  של אמדוקס, לאחר פרסום הדוחות לרבעון השלישי של 2021.   ובכל זאת – המשקיעים לא רואים את כל מה שאת מדברת עליו? "אני חושב שכן רואים גם פידבק מהמשקיעים, אבל אני מתמקדת בחברה. יש לנו עסקה חדשה עם AT&T, חברת התקשורת הגדולה בארה"ב, כדי לבנות להם את כל המודרניזציה במגזר הסלולר שלהם  וגם סגרנו איתם שנתפעל להם את הענן בחוזה רב שנתי – ובשביל זה צריך מהנדסים ואנשי תוכנה. יש לנו איתם חוזה עד 2026.   "יש לנו היום מומנטום גלובלי. אנחנו רואים צמיחה בכל האזורים, בצפון אמריקה, באירופה ובשאר העולם. רואים צמיחה - ואני מסתכלת קדימה. צבר ההזמנות צמח ברבעון הנוכחי ב-10% וזה אינדיקטיבי מאוד ותחזית טובה להכנסות בהמשך.   "הגידול הזה לא מגיע רק בגלל עסקה אחת עם AT&T. זה לא שהצבר צמח רק בגלל העסקה איתם, אלא הצמיחה היא רחבה ופרופורציונית על פני כל האזורים הגאוגרפיים והעסקאות שנחתמו ברבעון. למשל – חתמנו עסקה גם עם קבוצה חזקה ברוסיה, ועוד שתי עסקאות, מול בריטיש טלקום, ו'טרו' שהוא מוביל תקשורת בתאילנד".   אז מה את אומרת למשקיעים? רפפורט דגים: "אני אומרת להם תראו את התוצאות המצוינות ל-2020. אמרנו שהחברה תצמח בקבצים הרבה יותר מהירים מבעבר, וכעת יש 'וי' גדול על הצמיחה שלנו ב-2021 אבל יש תחזית קדימה שזה לא רק לשנה אחת. אצל חברות שונות הייתה הרבה צמיחה בגלל הפנדמיק (מגיפת הקורונה. נ"א). והשוק שאל את עצמו אם מדובר בשינוי חד פעמי או מהותי".   אז איך מבדילים בין צמיחה חד פעמית לצמיחה ארוכה? "עכשיו עם התחזית שיצאנו איתה – רואים שזה אירוע צמיחה רב שנתי. סימנו אזורים אסטרטגיים ותהליכים שקורים בתעשייה. אנחנו נמצאים בתחילתו של גל ההשקעות, גם המעבר לענן במערכות מורכבות של תקשורת, G5, זה לא בליץ של בוא נשקיע שנה אחת וזהו אלא אירועים רב שנתיים. ואנחנו באים לשוק עם מוצרים מתאימים – ועובדה שזה מתבטא בשיעורי הזכייה שלנו. המשקיעים מבינים, או חייבים עכשיו להבין, שזה מהלך רב שנתי שאמדוקס תהנה ממנו ויש כאן נקודת מפנה מבחינת שיעורי הצמיחה שאמדוקס יודעת לייצר".   את מרוצה מהשכר של העובדים באמדוקס? "בשוק העבודה של היום, וכמעט תמיד לכל עובד טוב יש אלטרנטיבות, כך שהוא יכול וצריך לבחור כל יום מחדש את מקום העבודה שלו. אנחנו רואים עכשיו את גל ההתפטרות בכל העולם שכבר זכה לכינוי The Great Resignation (התפטרות הגדולה) – וזאת דווקא בעיצומו של משבר בריאותי וכלכלי עולמי.   "בכל העולם אנשים מסתכלים מחדש ושואלים את עצמם מה המשמעות של עבודה מבחינתי. איך העבודה משחקת מקום בתוך החיים שלי. זה הרבה מעבר לכסף. כסף זה חשוב ואני לא מזלזלת בזה כמובן, אנשים רוצים להתפרנס ולוקחים את זה בחשבון אבל אנשים מתייחסים לכסף רק כחלק מהמשוואה, ושואלים את עצמם מעבר לכך - מה המטרה של החברה ואיך אני משפיע על העולם. האם אני נוגע במיליארדי אנשים ולא רק בכמה בודדים".   ובכל זאת, אתם מעלים משכורות? "אנחנו חיים בשוק. מה אתה חושב שאנחנו לא נותנים העלאות שכר? ברור שנשלם פה את השכר ההוגן וברור שאנחנו מבינים שהשכר חשוב, אבל אם תשמור אנשים רק בזכות העלייה בשכר שלהם – אתה משחק לטווח קצר, והם תמיד יוכלו לעבור הלאה. לכן אנחנו נותנים פה אפיקי קידום ואנשים זזים בין תפקידים. אנחנו מוציאים כל שנה 300 מיליון דולר על R&D (מחקר ופיתוח. נ"א). מעבר למשוואה של שכר יש המום פרמטרים לא פחות חשובים.   "אגב, אנחנו מראיינים כל עובד שמחליט לעזוב, וגם שומעים את זה מהם. בראיון עזיבה הם אומרים שזה לא קשור רק לשכר. אבל מעבר לכך - אנחנו גם מחזירים עובדים, וזה מראה שאנשים רוצים לחזור לעבוד באמדוקס. אנחנו פועלים ב-85 מדינות. הצלחנו לגייס אלפי עובדים השנה, אנחנו מאפשרים תזוזה בקריירה של אלפי עובדים בתוך החברה ורוצים לראות התפתחות שלהם בתוך החברה. כשאתה מאפשר את המוביליות בתוך החברה -השמיים הם הגבול. אנחנו רוצים גם בשנים הבאות לגייס אלפי עובדים מהאוניברסיטאות. גם לדאוג להביא טאנלט צעיר עם מוטיבציה גדולה, ומצד שני גם לחשוב כך הזמן איך להשאיר את הוותיקים".   אז העובדים באמדוקס מרוצים? הקולות שאנחנו שומעים מהשטח אחרים "בהחלט. הבאז בחברה מדהים. בין אם בצורה הוירוטאלית ובין אם פיזית המצב הרבה יותר טוב מבעבר. הפוקוס על העובדים והחיבור שלהם להצלחת החברה נותן את אותותיו".  

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מתכנת 13/02/2022 23:41
    הגב לתגובה זו
    זו חברה שבה מקובל לקרוא לעובדים - resources (בין מנהלים) כלומר שולחן, כסא, מחשב ועובד זה אותו דבר...
  • 6.
    דור 14/11/2021 19:31
    הגב לתגובה זו
    מקום סביר לצבור בו שנה-שנתיים ניסיון ולעבור הלאה. מקום עבודה קשה בשכר נמוך, רוב המנהלים חסרי כול יחס אישי או הבנה ביחסי אנוש.
  • 5.
    אלן 14/11/2021 17:07
    הגב לתגובה זו
    ממשכורת לא תתעשרו, רק ממניות ואופציות, צריך לחנך את החברות.
  • 4.
    תעברו לפינטק 14/11/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
    אמדוקס זה פועלים שחורים של חברות הטלקו בארהב בעיקר שמשם הריווחיות מגיעה ATT
  • 3.
    מתכנת 14/11/2021 13:00
    הגב לתגובה זו
    החברה הכי נוראית שעבדתי בה כל שנה שנתיים יש "גלי פיטורים" , מנהלים מיואשים, המון בירוקרטיה ושפת תיכנות פנימית שלהם שלא קידמה אותי לשום מקום.
  • עובד הייטק 14/11/2021 14:25
    הגב לתגובה זו
    התפרנסת בעבר מהחברה למה ללכלך. כל חברה יכולה להשתפר גם גוגל. אף אחד לא מחזיק שם עובדים בכוח
  • 2.
    מת על הלוגו - a מינוס (ל"ת)
    אורן 14/11/2021 11:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גורו 14/11/2021 11:31
    הגב לתגובה זו
    עבדתי 12 שנה באמדוקס... ורק שעברתי לחברת הייטק אמיתית הבנתי איזה ביזבוז זמן זה היה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.