יואב בורגן
צילום: יואב בורגן

מניית AUPH – הזדמנות השקעה, על רקע רכישתה הפוטנציאלית

מהן שתי הדרכים לאתר הזדמנויות בתחום הביופארמה, כיצד השמועות על אפשרות הרכישה של AUPH העלו את השווי שלה ב-50%, אבל היא עדיין לא נרכשה ויש לא מעט חברות שעשויות לחזר אחריה. ומדוע יש לה עדיין אפשרות לאפסייד של 30%-60%?
יואב בורגן |

אחד הדברים היפים בהשקעות בתחומי הביוטק והפארמה הוא ההזדמנויות הנקרות בדרכנו עקב פעילות המיזוגים והרכישות (M&A) הענפה אשר מאפיינת לרוב את הענף. כמובן שיש את הניסיונות הקשים להעריך מראש אילו חברות אכן מועמדות לרכישה, ולהמר באמצעות פוזיציית לונג על כך שחברה ציבורית מסוימת תירכש בפרמיה משמעותית על שווי השוק שלה.

דרך נוספת היא באמצעות אסטרטגיות ארביטראז' – למשל לנסות להעריך מהם סיכויי השלמתה של עסקה לאחר שהיא כבר דווחה ראשונית. לעתים קרובות ישנו פער, לעתים משמעותי, בין מחיר המניה של חברה נרכשת לבין המחיר המדווח שבו היא אמורה להירכש בסופו של דבר. פער זה נובע משלל הסיכונים שהעסקה לא תצא אל הפועל (אי קבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים, אישור בעלי המניות וכיו"ב), והוא נסגר מן הסתם בעת השלמתה הסופית של העסקה, או, לחילופין, אם העסקה לא יוצאת אל הפועל בסופו של דבר, אזי מניית החברה הנרכשת לרוב מתרסקת.  

 

איך נוצרות הזדמנויות?

הזדמנויות יפות נוצרות כאשר תחילה נפוצות שמועות ודיווחים שונים בתקשורת אודות העניין שמגלה חברה מסוימת, או חברות מסוימות, ברכישתה הפוטנציאלית של חברה אחרת. סקטור הביוטק נוטה להיות "רכלן", ועסקאות M&A רבות מודלפות דרך קבע, לרוב מן הסתם באופן מכוון כחלק מתהליך המו"מ, כאשר תגי מחיר שונים ומשונים, אמיתיים או סתם כאלו שמופרחים כבלוני ניסוי, נזרקים לחלל האוויר. ההדלפות והפרסומים התקשורתיים השונים, עד אשר שעסקה מסוימת אכן מדווחת באופן פורמלי (או שלא), הם שיוצרים הזדמנויות מעניינות ורווחיות למשקיעי ביוטק.

 

מיהי חברת Aurinia Pharmaceuticals?

ניקח למשל את חברת Aurinia Pharmaceuticals (סימול: AUPH), חברת ביופארמה קנדית הממוקדת במחלות אוטואימוניות. חברה זו זינקה במהלך החודש האחרון בשיעור של כ-50%, אל שווי שוק של 4.2 מיליארד דולר, על רקע שמועות ודיווחים בתקשורת אודות רכישתה הפוטנציאלית. לפני כשבועיים פורסם בבלומברג, כי חברת בריסטול מאיירס סקוויב  BRISTOL-MYERS SQUIBB (BMY) מגלה עניין ברכישתה של  Aurinia, ואף פנתה אליה לאחרונה לגבי עסקה אפשרית. באותו דווח צוין, כי טרם התקבלה ב-BMY החלטה סופית בנושא, והחברה בהחלט עשויה לסגת מכל עסקה פוטנציאלית. עובדה אשר דווקא כן עשויה להגביר את תאבונה של BMY לרכוש את AUPH, ומכאן שמגדילה את סיכויי ההיתכנות של העסקה, היא כישלונה לאחרונה של BMY לרכוש את שותפתה Acceleron Pharma, אשר צפויה להירכש בסופו של דבר על ידי חברת מרק  MERCK & COMPANY תמורת 11.5 מיליארד דולר.

 

מלבד BMY, ישנן הערכות כי רכישתה של Aurinia עשויה לעורר עניין מכיוון חברות פארמה גדולות נוספות, כמו GSK, ג'ונסון אנד ג'ונסון, AbbVie, אמג'ן, רוש ואפילו אוצוקה היפנית (לרוש וכן לאוצוקה יש כבר הסכמי רישוי עם Aurinia).

 

למה היא מעניינת את כולם?

Aurinia היא שם חם בחרושת שמועות ה-M&A בתעשיית הביוטק במהלך החודשים האחרונים. הסיבה לעניין הרב שמושכת Aurinia הינה התרופה האוראלית למבוגרים שהיא פיתחה, ה-Lupkynis, עבור מחלת הכליות הדלקתית lupus nephritis אשר תוקפת חולי זאבת. תרופה זו, המתחרה ב-Benlysta של חברת GSK אשר ניתנת בזריקה, מסוגלת לפי הערכות שונות להגיע למכירות שיא (peak sales) שנתיות של 2 מיליארד דולר.

 

GSK לפיכך גם היא "עושה שכל" כרוכשת פוטנציאלית של Aurinia. הפטנטים על ה-Benlysta פוקעים בעוד מספר שנים. כמו כן, המנכ"לית של  GSK, אמה וומסלי, מנהלת כיום קרב הישרדות על המשך תפקידה, כאשר קרן ההשקעות האמריקנית האקטיביסטית Elliott Advisers בעצם דורשת את ראשה של וומסלי, לצד יישום תהליכי רה ארגון משמעתיים בחברה. רכישה כמו זו Aurinia עשויה לסייע לוומסלי לזכות מחדש בתמיכת בעלי המניות של GSK, בה ובתוכניתה האסטרטגית להוצאתה של GSK מן הסטגנציה העסקית הנוכחית שבה היא מצויה. ולראיה, ביום ראשון שעבר באמת פורסם בתקשורת הבריטית כי GSK אכן לוטשת עיניים אל עבר Aurinia. מאז הספיקה כבר GSK להכחיש את הדיווח, אולם טרם השתכנענו סופית כי היא אינה מעוניינת ב- Aurinia.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

וכמובן, מה שהכי מעניין אותנו כמשקיעים זה תגי המחיר עבור AUPH אשר נזרקים לאוויר. ממה שראינו עד כה, אלו נעים בטווח רחב של 42 עד 53 דולר למניה, לעומת מחיר השוק הנוכחי של 32-33 דולר ל-AUPH.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.