מעבד אינטל החדש
צילום: אוהד פאליק

אינטל משיקה מעבד חדש וקורצת לגיימרים - אבל השוק לא מתרגש

אינטל צופה מהמעבדים החדשים הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים עם פריסה בכל העולם - אבל המניה של אינטל לא עולה. האמת שהיא כבר 5 שנים פשוט זזה הצידה. האם הפעם משהו ישתנה? וגם - מה המחיר של המעבד החדש?
נתנאל אריאל | (3)
נושאים בכתבה אינטל

מניית ענקית השבבים אינטל INTEL CORPORATION הולכת הצידה כבר 5 שנים. למעשה מאז 2017 היא לא מצליחה להלהיב את המשקיעים, וזאת למרות שהמתחרות שלה מזנקות. כך למשך, אנבידיה NVIDIA COR זינקה באותה תקופה פי 4, AMD  ADVANCED MICRO DEVICES זינקה פי 9, והן לא היחידות.

בשבוע שעבר פרסמה אינטל את הדוחות לרבעון השלישי של השנה, בהם עקפה את צפי האנליסטים בשורת הרווח, וגם העלתה תחזיות, אבל היא פספסה בשורת ההכנסות - ונפלה ב-11%. משהו אצלה פשוט לא מושך את המשקיעים. הם רואים בה סוג של 'הגברת הזקנה' של עולם ההייטק ומעדיפים את המתחרות.

וזה לא שאינטל לא מנסה להישאר רלוונטית. אבל גם היום, כאשר היא מדווחת לשוק על דור חדש של מעבדים, וקורצת לגיימרים - המניה פשוט לא מטפסת.

בכל מקרה, היום אינטל מודיעה על השקת מעבד חדש ש"עתיד לשנות את פני התעשייה" - ולפחות בדבר אחד אפשר להתגאות: מדובר בפיתוח ישראלי, כאשר 1,000 מהנדסים מהארץ עמלו על המעבד החדש במשך 3 שנים. באינטל מסבירים כי מדובר ב"פיתוח החשוב ביותר שלה בעשור האחרון- מעבדי ה-Core מדור 12" - ה"אלדר לייק" (Alder Lake), ואף מכנה  אותו כ"מעבד המשחקים הטוב ביותר בעולם" וגם - "מלך הגיימינג החדש, ה-12900K".

על פי אינטל "המעבדים יגיעו לכל פינה ומחשב בעולם וצפויים להניב לאינטל הכנסות בסדר גודל של עשרות מיליארדי דולרים ולהיות המוצר הנמכר אי פעם שפותח בהייטק הישראלי".

הרבה הבטחות גדולות, והשאלה איך זה יבוא לידי ביטוי, והאם בשוק ההון ייאלצו 'לאכלו את הכובע'. 

  

המעבדים החדשים מיועדים למחשבי ווינדוס, לינוקס וכרום OS, אשר לפי אתר Net Marketshare מהווים כ-91% משוק המחשבים העולמי, כך שהפוטנציאל גדול, כאשר אינטל נמצאת באחוזים ניכרים מהמחשבים בעולם. על פי אינטל, "המעבדים מנצחים בפער משמעותי בשורה של משחקי מחשב את מעבד הדגל של AMD 5950X, ומציגים את השיפור המשמעותי ביותר של אינטל אי פעם בתחום המשחקים, הודות לביצועים חזקים במיוחד שיאפשרו למשתמשים להריץ משחקי מחשב כ-20% מהר יותר ממעבד הדגל הקודם של החברה שהושק בתחילת השנה, ה"רוקט לייק".

התכונות של המעבד החדש

על פי אינטל, הוא מספק מהירות טורבו מרבית של עד 5.2 גיגה-הרץ, מגיע עם עד 16 ליבות ועד 24 נימי עבודה ומצויד ב- Intel Killer Wi-Fi 6E, כך שמשך הזמן שעל שחקני מחשב להמתין בזמן שהם משחקים או עובדים על מספר יישומים במקביל יתקצר בצורה משמעותית, ויגדיל את כמות הפריימים לשנייה, המדד החשוב ביותר לגיימרים עבור הרצת משחקים. הוא גם יציע עד 36% מהירות גבוהה יותר בביצועי עריכת תמונה ועד מהירות הגבוהה ב-81% בביצועי עריכת וידאו.

 

מחיר המעבד - 264 דולר עד 589 דולר

המשפחה המלאה של מעבדי Core מהדור ה-12 של אינטל מורכבת מ-60 סוגי מעבדים שישולבו בלמעלה מ-500 דגמי מחשבים, בין אם בניידים דקים וקלים או במחשבים שולחנים. מחירי המעבדים נעים בין 264 דולר ועד 589 דולר עבור מעבדי Core i5, Core i7 ו-Core i9. אינטל צופה מכירות של מאות אלפי מעבדי Core שולחנים מהדור ה-12 בסדרת ה-K עד לסוף 2021, ועד יותר מ-2 מיליון עד לסיום מרץ 2022. השקת מעבדי אלדר לייק ללאפטופים צפויה לקרות בתחילת שנת 2022.

קיראו עוד ב"גלובל"

מעבדי אלדר לייק יגיעו עם ערכת שבבים חדשה – 600. תהיה תמיכה בזיכרון DDR5 (עד 4,800 מגה-הרץ), לצד תמיכה ב-DDR4 (עד 3,200 מגה-הרץ), חיבור USB 3.2 Gen 2x2 provides משולב מספק רוחב פס שגדול עד פי שניים ועד 16 ערוצי PCIe 5.0 מהמעבד, לצד  ערוצי Intel Thunderbolt 4 (תואמי USB4) ואקסלרטור להבנת שפה.

מה גרם להבדל?

לדברי אינטל, הסיבה לקפיצה בביצועים היא בשינוי שאינטל ביצעה במבנה של המעבד. המהנדסים שינו את ארכיטקטורת המעבד כך שתכלול שני סוגים שונים של ליבות- ליבות ביצועים (גדולות) וליבות יעילות (קטנות), באמצעותן תיועל עבודת המעבד וביצועיו.

 

הליבה היעילה (Efficient Core) מספקת 40% יותר ביצועים עם אותה צריכת החשמל בהשוואה לסקיילייק, וליבת ביצועים (Performance Core) מספקת את ביצועי ה-CPU הגבוהים ביותר שאינטל פיתחה ומהווה קפיצת מדרגה בביצועי ה-CPU שלפי אינטל תיצור את הבסיס לעשור המחשוב הבא. 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הכי חשוב לגיימינג זה הכרטיס הרגאפי (ל"ת)
    Y 28/10/2021 08:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אל יתהלל חוגר כמפתח 27/10/2021 22:35
    הגב לתגובה זו
    באינטל מסבירים כי מדובר ב"פיתוח החשוב ביותר שלה בעשור האחרון- מעבדי ה-Core מדור 12" - ה"אלדר לייק" (Alder Lake), ואף מכנה אותו כ"מעבד המשחקים הטוב ביותר בעולם" וגם - "מלך הגיימינג החדש, ה-12900K". מדהים כמה הבטחות מפוצצות מחברה שכבר כמה שנים טובות רק מאכזבת... הרבה יחצ כמו שהיה בזמנו על ה omnipath שאיים על מלאנוקס.. וכולנו יודעים איך זה נגמר
  • 1.
    ניהול כושל 27/10/2021 21:59
    הגב לתגובה זו
    היא נכשלה במובייל בצורה מחפירה. היתרון הסכום בגיימינג לא יביא הרבה ברכה. הפסידה במרוץ הכי חשוב מיקרוסופט ואפל כבר מחוץ לטבעת החנק של אינטל ..הx86 מושך אחורה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.