ג'ק מא יצא לחופשי ואתו מניית BABA; הזמן להחזיר לפורטפוליו?
בתחילת החודש הקודם, ענקית הקמעונאות הסינית, עליבאבא ALIBABA GROUP (BABA), שילמה סוג של שוחד לשלטונות הסיניים. איזה שוחד? החברה "תרמה" 15.5 מיליארד דולר ליוזמת "שגשוג משותף" (Common Prosperity) שיזם הנשיא שי ג'ינפינג. באורח פלא, אחרי שנעלם לכמעט שנה מאור הזרקורים – בשל הנאום האמיץ, יש לומר מטומטם, נגד השלטונות הסינים שמנעו את הנקפת קבוצת ANT של עליפיי, חטיבת התשלומים של BABA – היזם והיו"ר לשעבר של באבא, ג'ק מא, הופיע מאז פעמיים בציבור – פעם אחת בהונג קונג ופעם שנייה בספרד. רק הידיעה על כך, הקפיצה את המניות הסיניות, כשהמשקיעים המעודדים סוברים לעצמם כי הנה "הכל נשכח ונסלח" לדמות האיקונית והסוררת, ושהוא למד את הלקח. זאת לאחר שרק בתחילת השנה החברה קיבלה קנס על סך 2.8 מיליארד דולר, שהוביל לראשונה מאז ההנפקה בוול סטריט לרבעון הפסדי.
עד כמה גדול השוחד ששילם מא לשלטונות? הסכום שווה לשלושה רבעים מהרווח הנקי של באבא אשתקד. זה אחרי שהמניה מחקה כבר 344.4 מיליארד דולר ב-12 החודשים האחרונים. השיא של המניה היה לקראת סוף אוקטובר אשתקד, כש-BABA עמדה על קצת יותר מ-317 דולר למניה. עד השבוע האחרון של דצמבר היא ירדה ל-222 דולר. משם ועד אמצע פברואר התאוששה ל-270.8 דולר למניה ומאז היא בגרף יורד שהגיע לשיא שלילי מתחילת החודש הנוכחי, אז הריחה מלמטה את ה-140 דולר, לפני שהופעותיו של מא והידיעה על הפגישה בין שי לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הקפיצו את המניה חזרה ל-177.7 דולר. בקיצור, נדנדה, שבשורה תחתונה מחקה 48.4% משוויה של ענקית הקמעונאות.
אבל השאלה האם השוחד הזה מספיק כדי שהרגולטורים "ירדו מהגב" של ג'ק מא? התשובה מורכבת – ולא רק בגללו, אלא בגלל הסקטור כולו. יש כאלה שיטענו שענקיות הטק הן מעסיקות גדולות והכוח שלהן, שמניע את הכלכלה הסינית קדימה, ראוי לשימור על ידי השלטונות, לפחות בצורה חלקית. יתר על כן, בבלומברג דיווחו השבוע כי הרגולטורים אומרים כי "ההתקדמות בתחום הפינטק תגיע ליעדיה עד סוף השנה".
זה טוב ויפה. השלטונות הסינים מבינים שהם הרחיקו את לא מעט משקיעים, עכשיו הם מנסים לכפר ולמשוך אותם חזרה פנימה. בהינתן שפרט להודו אין חלופות אמיתיות להשקעות בכלכלות המתפתחות, לא מן הנמנע שרבים אכן יחזרו.
- עליבאבא מציגה זינוק בענן ובבינה מלאכותית - המניה מזנקת
- עליבאבא מאותתת ל־OpenAI: אפליקציית Qwen נפתחת בסערה עם יותר מ־10 מיליון הורדות בשבוע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם זה הזמן לחזור להשקיע ב-BABA?
אבל כדי להסתכל נכון על השקעה ב-BABA, צריך לבחון את השוק הסיני בכלליות. הסכנה שעומדת ותלויה מעל סקטור הנדל"ן למגורים הסיני, יכול להעיב על הכלכלה והצרכנים הסיניים. כלומר, עד שהיוזמה לשגשוג של הממשל תישא פרי, ישנם לא מעט מקלות שיכולות להאט את הכלכלה הסינית. כאמור, זה יפגע בכושר ההשתכרות וההוצאות הצרכניות של הסינים, שהם הלחם והחמאה בהכנסות החברה. כרגע, יום הרווקים עובד בצורה חזקה שאינה מעידה על האטה בהוצאות מצד הצרכנים – אבל את השורה הזו צריכים למדוד לאורך זמן.
יתר על כן, באבא אולי עדיין הכי גדולה, אבל היא כבר לא הקמעונאית היחידה בשטח. לפי האתר eMarketer חלקה של עליבאבא בשוק ירד מ-78% ב-2015 ל-51% ב-2021. אמנם זה נכון שהיום לצרכן הסיני יש יותר כסף, אבל לא סתם הרגולטורים "שברו לחברה את הברכיים" בשנה האחרונה, זאת מתוך מטרה להמשיך ולהקטין את נתח השוק של באבא, שמפסידה נתחים הן לטנסנט (TCEHY) של פוני מא ולפינדאודאו (PDD).
- 1.משקיע 26/10/2021 07:02הגב לתגובה זותאחלו לי בהצלחה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
