שלמה גרינברג
צילום: ביזפורטל
TV

"יהיו פחות ופחות תיקונים כי אף אחד לא רוצה לצאת פראייר, כבר בתחילת ירידות, אנשים קונים"

גרינברג מומחה וול סטריט מתייחס בראיוןTV לשבירת השיא בשווקים ומסמן את הסקטורים החזקים "להשקיע בחברות שמתפתחות בתחום השבבים והמדיקל"
עדי ברזילי | (17)
נושאים בכתבה מדיקל שבבים

"הפיגור של ההיצע הוא עניין זמני של התאמה" שלמה גרינברג מומחה וול סטריט לא חושש מהאינפלציה. "לנצל את המשבר במוליכים למחצה כי זה הלב של כל ההתקדמות הבאה, זה חייב להיות בתיק. אם אני לא מאמין שהשבבים ימשיכו לעלות זה אומר שאני לא מאמן במהפכת הטכנולוגיה. גם הרפואה מתפתחת למקומות שאי אפשר היה לדמיין, ההתקדמות של המחקר הרפואי והכסף שנשפך לשם היא פנומנלית" - צפו בראיון המלא:

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    [email protected] 24/01/2022 23:31
    הגב לתגובה זו
    לעיתים לא שומעים את כל מה ששלמה אמר. תודה מראש.
  • 15.
    אלי 21/01/2022 10:45
    הגב לתגובה זו
    על מה הוא מדבר ,קונים בתחילת ירידות???? הכל כבר צלל איזה קניות הוא מדבר ,מוכרים כבר שבועיים וחצי ,אין שום אנליסט שחושב עצמו אנליסט ,שמבין משהו ,הכל ספקולציות ,מנחשים מנחשים ותו לא.לא!!!! להאמין לשום מילה.
  • 14.
    השוק מתרסק אדון גרינברג (ל"ת)
    גרינברג אתה רציני? 20/12/2021 20:36
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    איתן 12/11/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    מי שמקשיב לשלמה (מומו) יכול רק להרויח, כי הוא מכיר היטב את וולסטריט, שם עבד כברוקר הרבה שנים, ומבין את המנטליות, שלא לדבר על היכרויות אישיות רבות. הניתוחים שלו הגיוניים ומבוססים. תודה, מומו.
  • אני מקשיב לו כבר הרבה מאוד שנים לדעתי אתה צודק בהחלט (ל"ת)
    1 26/12/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    לרון 29/10/2021 10:04
    הגב לתגובה זו
    הוא שטות מלכתחילה ונדון לכישלון בטווח זמן קצר או ארוך,לכן קיימת המילה "הערכה" "ESTIMATE"
  • 11.
    ככה הם הכותרות שלפני התפוצצות הבועה (ל"ת)
    אריאל 26/10/2021 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מה שבטוח זה ששום דבר לא בטוח (ל"ת)
    מירי נגב 26/10/2021 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    נהג 26/10/2021 14:10
    הגב לתגובה זו
    איפה זה אם אין תיקונים?
  • 8.
    נהג 26/10/2021 13:22
    הגב לתגובה זו
    איפה זה אם אין תיקונים?
  • 7.
    יחזקאל 26/10/2021 13:21
    הגב לתגובה זו
    והמפולת תהיה חריפה ומהיר יותר
  • 6.
    האיש תותח (ל"ת)
    ניר 26/10/2021 13:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איש יקר וחכם. (ל"ת)
    בן 26/10/2021 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פוקי 26/10/2021 09:50
    הגב לתגובה זו
    תמיד לפני מפולת כולם זחוחים
  • 3.
    בדיוק הסימנים להתרסקות קרובה - הביטחון העצמי (ל"ת)
    דן 26/10/2021 09:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא הולך לך הניחושים...האא?? (ל"ת)
    לגרימבר 26/10/2021 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    התחום הרפואי 26/10/2021 08:23
    הגב לתגובה זו
    הבטחות כמו חול ואין מה לאכול. מסחטה והפסד כספים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.