מארק צוקרברג פייסבוק
צילום: פייסבוק

אפל נושפת בעורפה: איך ייראו דוחות פייסבוק אחרי השינויים ב-iOS?

אחרי שברבעון שעבר הורידה תחזיות, הרשת החברתית הגדולה בעולם תפרסם היום (שני) אחרי המסחר את דוחותיה - כשכולם רוצים לראות הגדרות הפרטיות שהחילה אפל על מכשירי האייפון ישפיעו על ההכנסה מפרסומות
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה פייסבוק

לאחר שנראה היה כי מניית פייסבוק מתחילה במסע התאוששות, ביום שישי האחרון, בעקבות הדוחות של סנאפצ'ט SNAP INC (SNAP) שנפלה ב-26.6% ביום שישי בעקבות ירידה בהכנסות בעקבות השינויים שאפל APPLE (AAPL) הכנסיה למערכת ההפעלה שלה. פייסבוק FACEBOOK (FB), שהייתה השנה במלחמה עם אפל על המהלך, צפויה להיפגע אף היא ונפלה 5%, מכמעט 342 דולר למניה בחמישי ל-324.6 דולר למניה.

 

אבל אלה לא היו החדשות הרעות היחידות שקיבלה פייסבוק בסופ"ש האחרון. פרנסס האוגן, שעבדה בחברה ו"הלשינה" על פרקטיקות העבודה ברשת החברתית הגדולה בעולם, פרסמה מסמכים שהכניסו את החברה לאור שלילי בשל מה שנתפס כחלקה באירועי הקפיטול בינואר השנה, שבו המון של תומכי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ פרצו לבניין הפרלמנט האמריקאי שבבירה וושינגטון די.סי., בטענה כי גנבו להם את הבחירות. אבל זה לא רק היא, יש עוד עובד שהעביר מידע והוא לא חיובי בלשון המעטה.

 

במסמכים הפנימיים של החברה שפורסמו ונכתבו במקביל לאירועי הקפיטול, אחד העובדים כתב כי "לא היה לנו מספיק זמן איך לנהל כעס מבלי לעורר אלימות? אנחנו מתדלקים את האש הזו כבר זמן רב ואנחנו לא יכולים להיות מופתעים שאיבדנו שליטה".

 

הפרסומים מגיעים לאחר שבכירי FB ניסו להקטין את חלקם היחסי באירועים שהובילו לפריצה לקפיטול. "להאשים את אירועי ה-6 בינואר על אמצעי אחד שלנו הוא אבסורדי", כתב סמנכ"ל לענייני יושרה בפייסבוק, גיא רוזן בבלוג בשישי והוסיף כי "האחריות להתקממות טמונה אצל אלה שתקפו ואלה שהסיתו אותם ואינם קשורים לסט אחד של אמצעים שלקחנו כדי להגן על הבחירות".

 

נחזור לדוחות. ביולי האחרון החברה דיווחה את התוצאות לרבעון השני של השנה, כשמצד אחד היא היכתה את התחזיות ומנגד היא הורידה תחזיות וירדה 4% ביום המסחר. כאגב, הכנסות החברה ברבעון ההוא צמחו ב-56% ועמדו על 29.08 מיליארד דולר, מעל לצפי האנליסטים להכנסות של 27.89 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, רושמת החברה רווח מתואם של 3.61 דולר למניה, מעל לצפי האנליסטים לרווח מתום של 3.03 דולר למניה.

 

כאמור, ברבעון הנוכחי, השוק מצפה לראות איך המהלך של אפל השפיע על תוצאותיה. האנליסט מארק מהייני מאוורקור, הזהיר כי פייסבוק "נמצאת בסיכון גבוה". "ההוצאה על מסחר מקוון נרגעה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד וישנם סיכונים שלא מקבלים תת הערכה", כתב במכתב למשקיעים.

 

הקונצנזוס צופה שהרווח למניה (EPS) יעמוד על 3.18 דולר, לעומת 2.71 דולר בתקופה המקבילה, על הכנסות של 29.5 מיליארד דולר ברבעון, ביחס ל-21.47 מיליארד דולר אשתקד. בשורת המשתמשים, הצפי הוא לעלייה ל-2.92 מיליארד משתמשים בפלטפורמה.  

קיראו עוד ב"גלובל"

 

האנליסט בראד אריקסון מ-RBC כתב כי צריך לשים לב גם להכנסות מפרסומות, על רקע קיטון חלקה של פייסבוק בעוגת הפרסום המקוונת. "שוק הפרסום מהווה מקור לדאגה, כשהוצאה מופחתת השנה יכולה להוביל לקיטון של 22% במכירות ל-FB במחצית השנייה של 2021", כתב במכתב למשקיעים.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.