מוביט
צילום: יוטיוב/מובילאיי

עיקר הצמיחה באינטל בשתי חטיבות - ומובילאיי היא אחת מהן

ב-2017 שילמה אינטל כ-15 מיליארד ד' על מובילאיי של פרופ' אמנון שעשוע. בדוחות הרבעון השלישי סגמנט ה-IOTG צמח ב-50%, ובו מובילאיי עם צמיחה של 39%. עדיין הכנסותיה ירדו במיליון דולר ביחס לרבעון השני, בעוד האנליסטים ציפו לצמיחה של 10% לעומתו
איתי פת-יה | (10)

ענקית השבבים  INTEL CORPORATION (INTC), שעקפה את תחזיות הרווח של האנליסטים, אמנם פספסה בשורת ההכנסות, אך מבט לחלוקתן על פי תחומי הפעילים מספק תובנות על מנועי הצמיחה הנוכחיים שלה - ולמובילאיי הישראלית חלק נכבד בהם.

את הצמיחה הגדולה ביותר הציג סגמנט האינטרנט של הדברים (IOTG - Internet of the Things) שצמח ב-50.2% לרמת הכנסות של 1.37 מיליארד דולר מול 0.91 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד - נתון שעקף במעט את הצפי בשוק. הכנסות הסגמנט מהוות 7.1% מכלל הכנסותיה של אינטל, שהצטברו לכדי 18.1 מיליארד דולר (בשוק ציפו ל-18.23 מיליארד דולר).

הסגמנט מתחלק לשתי חטיבות - האחת נקראת גם כן IOTG וסיפקה את עיקר הצמיחה עם 53.9% כשההכנסות הסתכמו ב-1.04 מיליארד דולר, השניה היא מובילאיי, אותה רכשה אינטל ב-2017 בסכום עתק של 15.3 מיליארד דולר.

החברה שמפתחת מערכות עזר בטיחותית לנהג (ADAS) ויישומי רכב אוטונומי, צמחה ב-39.3% להכנסות בסך של 326 מיליון דולר, בהשוואה ל-234 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של 92 מיליון דולר. הסיבה, כפי שפורט בדוחות היא השיפור בייצור הרכבים בעולם לעומת שנה קודם לכן. הגם שמשבר השבבים מעכב את התעשייה הזו, התמונה עדיין טובה יותר מאשר שנה אחורה. במאי 2020 מובילאיי רכשה את חברת מוביט, וההכנסות שלה אינן מקווחות בנפרד.

הרווח התפעולי של מובילאיי הוכפל ויותר מ-47 מיליון דולר שנה קודם לכן ל-105 מיליון דולר כעת, פער של 58 מיליון דולר. בשלושת הרבעונים של 2021 עד כה הצמיחה בהכנסות הייתה בשיעור של 62.4% - כלומר ברבעונים הקודמים הצמיחה הייתה בשיעור גבוה יותר.

ברבעון השני של השנה רשמה מובילאיי הכנסות שיא של 327 מיליון דולר, גבוה במיליון דולר מאלה של הרבעון השלישי עליו דיווחה זה עתה, שבו אם כן הציגה צמיחה שלילית בשיעור קטן. האנליסטים אגב ציפו שהחברה תציג רמת הכנסות של 360 מיליון דולר, שתהווה צמיחה של 10% על פני השיא של הרבעון השני, או של כ-54% על פני הרבעון השלישי של 2020.

בסוף אוגוסט האחרון דווח על שותפות אסטרטגית בין מובילאיי למותג הרכב החשמלי זיקר (ZEEKR) מבית ג'ילי הסינית, במסגרתו מערכות ה-ADAS יותקנו ברכבי החברה. זמן קצר לאחר מכן במובילאיי הציגו את מיזם הרובו-טקסי (מונית אוטונומית, שתמותג כ-moovitAV) בשיתוף עם ענקית השכרת הרכב Sixt SE, שיפעל לראשונה במינכן, גרמניה, בשנה הבאה. הרכבים יהיו דגמים של Nio הסינית, ועוד לא של פולקסווגן, גם עמה מובילאיי משתף פעולה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    השבבים של אפל גמרו את אינטל (ל"ת)
    זורגר 25/10/2021 08:24
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לילי 25/10/2021 01:01
    הגב לתגובה זו
    עם חוזים עתידיים בשווי מיליארדים עם תעשיית הרכב העולמית, מובילאיי היא ביצת זהב עבור אינטל.
  • 5.
    מובידריאק (ל"ת)
    צריכים לשנות את השם 24/10/2021 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שורה תחתונה ? הזדמנות קניה או להמתין ? (ל"ת)
    משקיע 24/10/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
  • אם אתה רק מחפש שורה תחתונה, עדיף לך למלא לוטו (ל"ת)
    Oz 25/10/2021 19:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ג ו זוננה 24/10/2021 15:24
    הגב לתגובה זו
    המניה הכי חמה בתחום
  • פורסייט לקראת רכישה. דיבורים על שער 14 דולר (ל"ת)
    אני 24/10/2021 19:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יאיר 24/10/2021 14:59
    הגב לתגובה זו
    ירידה
  • 1.
    ג ו זוננה 24/10/2021 14:53
    הגב לתגובה זו
    נראה שמשהו קורה שם הבטחה גדולה בתחום
  • אנונימי 24/10/2021 21:49
    הגב לתגובה זו
    המחזור היה 8 מליון מניות גם אם תפמפם יקנו 100000 במקרה הטוב , תן לשוק לעשות את שלו ותקנה בתבונה , בהצלחה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.