מוביט
צילום: יוטיוב/מובילאיי

מנכ״ל אינטל: ״שבבים יהוו 20% מעלות רכבי פרמיום עד 2030״

כך אמר פט גלסינגר, שהודיע גם כי במתקן הייצור באירלנד יוקם קו יעודי עבור יצור שבבים לחברות רכב. עוד נחשפה המונית האוטונמית של מובילאיי, שתמותג כ-moovitAV על שם החברה הבת מוביט - 50 רכבים כאלה יעלו בשנה הבאה על כבישי מינכן
איתי פת-יה | (2)

שבבים יהוו 20% מעלותם של רכבי פרמיום עד סוף העשור, 50 מוניות אוטונומיות של מובילאיי יושקו בגרמניה בשנה הבאה ובמתקן באירלנד יוקם קו עבור חברות רכב שמתמודדות עם קשיים בקצב ייצור השבבים שמעכב את המסירות והמכירות שלהן - אלה כמה מהכותרות שסיפק זה עתה במינכן מנכ״ל  INTEL CORPORATION (INTC) , פט גלסינגר, בנאום הראשון שהנחה מאז כניסתו לתפקיד בפברואר.

 

לשם השוואה, ב-2019 עלות השבבים היוותה 4% מסך העלות של רכבי הפרימיום. לפי גלסינגר, פוטנציאל השוק של תעשיית השבבים עבור רכבים יגיע ל-115 מיליארד דולר ב-2030, כשלדבריו מאחורי הצמיחה הזו נמצאת ״הדיגיטציה של הכל״ ובתוך כך היכולת לעבד נתונים בכל מקום, הקישוריות של רכבים והחיבור שלהם לענן וכן הבינה המלאכותית שתוסיף להתפתח. ״העידן החדש הזה של דרישה מוצקה לשבבים מצריך חשיבה גדולה ונועזת״, אמר.

 

לאחר כניסתו של גלסינגר לכס המנכ״ל, אינטל השיקה תכנית לפיה תשמש יצרנית שבבים במיקור חוץ עבור לקוחות אחרים, כלומר של שבבים שלא בהכרח פיתחה בעצמה ולפי דרישתם של אלה. היום הכריז המנכ״ל כי במתקן הייצור (״פאב״) של החברה באירלנד יוקדש קו ייעודי עבור לקוחות מתחום הרכב שייצר שבבים הן לפי דרישות מותאמות והן לפי סטנדרטים מקובלים בתעשייה. יצרניות רכב עושות שימוש בשבבים המיוצרים במתודולוגיות מסורתיות יותר, וכוונתה של אינטל להעבירן לשיטות החדישות יותר המשמשות את שוק הטכנולוגיה.

 

עוד חשפו באינטל את דגם המונית האוטונומית של החברה הבת מובילאיי הישראלית בניהולו של פרופ׳ אמנון שעשוע. לפי הנאמר, 50 רכבים שכאלה יעלו על כבישי מינכן בשנה הבאה - וייתכן גם על כבישי תל אביב (בה היא נוסעת בסרטון ההדגמה), בתלות בחקיקה המקומית. גלסינגר הזכיר כיא גרמניה הייתה חלוצה של הרגולציה בתחום, כשהעבירה חוק לפיו יותר להפעיל מוניות אוטונומיות ללא נהג. הפעילות בגמרניה תעשה לצד השותפה סיקסט, שתתחזק את הצי (שישאר בבעלות מובילאיי) ותתפעל את השירות.

 

על המונית מתנוסס לוגו ״moovitAV״, כך יקרא השירות, על שם החברה הבת של מובילאיי, שנרכשה לפני כשנה ב-900 מיליון דולר. הרכב עצמו הוא מתוצרת Nio הסינית - ובינתיים לא תולדה של שיתוף הפעולה בין פולקסווגן למובילאיי בישראל. הליידאר (LiDAR) הסורק את סביבת הרכב הוא של חברת LUMINAR TECHNOLOGIES INC. (LAZR) עמה יש למובילאיי הסכם - ואולם יוזכר כי במובילאיי הודיעו זה מכבר כי יחלו לפתח ליידארים משלהם על בסיס טכנולוגיה שונה בשם FMCW בה משתמשת מתחרתה של לומינאר, AEVA TECHNOLOGIES (AEVA). 

 

בינתיים היכולות האוטונומיות של רכבי TESLA INC (TSLA) נסמכים על מצלמות המותקנות על הרכב בלבד. גם במוניות של מובילאיי יש כאלה, אך בצירוף אותו ליידאר כאמור. שעשוע אמר ״בנקודת הזמן הזאת, להפעיל יישום אוטונומי מלא ללא נהג בהסתמך רק על מצלמות זה לא מספיק בטוח לתחושתנו״. לדבריו, השילוב של מצלמות עם סנסורים נוסיף יוכל להוכיח שנהיגה אוטונומית במיטבה עדיפה ובטוחה על נהג אנושי, ומפחיתה את תאונות הדרכים. עוד נאמר שהתקן IEEE 2846 לבטיחות ברכב אוטונומי, שגיבשו במובילאיי, צפוי לקבל אישור רשמי כסטנדרט מקובל עד סוף השנה. 

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נשארת מאחור אין שם תוכניות לשוק המכוניות (ל"ת)
    טאואר 08/09/2021 05:28
    הגב לתגובה זו
  • אייל 08/09/2021 13:07
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה למי שמנסה לשפר ומאמין בעתיד
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

מניות הקוואנטים מזנקות, מה הסיבה? השוק עולה במעל 0.5%

וול סטריט ממשיכה את המגמה החיובית עם שיאים חדשים, וגם מדד הראסל 2000 מצטרף לחגיגת השיאים

מערכת ביזפורטל |

מניות הקוואנטים מזנקות על רקע התקדמות בעסקאות מול הממשל.  שתי חברות אמריקאיות הודיעו בימים האחרונים על עסקאות אסטרטגיות עם גורמי ממשל. חברת ריגטי קמפיוטינג (Rigetti Computing 13.58%  ) הודיעה כי זכתה בחוזה של חיל האוויר האמריקאי, בעוד איאון־קיו (IonQ 5.23%  ) חשפה שיתוף פעולה חדש עם משרד האנרגיה. שתי ההודעות דחפו את מניות החברות ואת כלל סקטור הקוונטום לעליות חדות וזה בולט מאוד גם היום.  


אתמול זה היה היום של אינטל, לאחר שקיבלה השקעה מרשימה מהחברה היקרה והיוקרתית ביותר בוול סטריט, אנבידיה. איך אינטל הגיעה למצב שהיא צריכה השקעות ומה יהיה בעתיד - אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה. נזכיר כי הממשל האמריקאי רכש כ-10% מאינטל בהשקעה של כ-9 מיליארד דולר והרוויח מהזינוק במניה בעקבות הצטרפות אנבידיה כמשקיעה - ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש.

שיחת טראמפ/שי - הנשיא טראמפ צפוי לשוחח היום עם נשיא סין שי ג׳ינפינג במטרה לסגור סופית את עסקת טיקטוק, אחרי שדחה את הדד-ליין למכירת השליטה הסינית באפליקציה עד דצמבר. על פי הדיווחים, קונסורציום בהובלת אורקל צפוי להפעיל את הפעילות בארה״ב, כשברקע יש גם ציפיות להתקדמות בהפחתת מכסים הדדיים. עסקת ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל


מאקרו

סיכום שבוע בקריפטו: בדרך להמשך עליות? הרגולטור מסיר חסמים, וחברות הקריפטו עם ביצועי שיא - אפשרויות החשיפה לקריפטו מתרחבות ומתגוונות, מהשקעה ישירה דרך תעודות סל, חברות אוצר, ועד חברות מתעשיית הקריפטו, כעת הרגולטור מתגייס לעזרת המשקיעים עם תקנות חדשות להנפקה מהירה יותר של תעודות סל; דוחות בוליש, השקת מטבע יציב חדש, ואיזה מטבע נסחר בשיא כל הזמנים?

הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי אבל הצמצום הכמותי מאט הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית על 4% אך האט את קצב הצמצום הכמותי, צעד שנתפס כהקלה מוניטרית חלקית על רקע זינוק בתשואות האג"ח וחוסר אמון גובר במדיניות הפיסקלית של הממשלה החדשה