מנכ״ל אינטל: ״שבבים יהוו 20% מעלות רכבי פרמיום עד 2030״
שבבים יהוו 20% מעלותם של רכבי פרמיום עד סוף העשור, 50 מוניות אוטונומיות של מובילאיי יושקו בגרמניה בשנה הבאה ובמתקן באירלנד יוקם קו עבור חברות רכב שמתמודדות עם קשיים בקצב ייצור השבבים שמעכב את המסירות והמכירות שלהן - אלה כמה מהכותרות שסיפק זה עתה במינכן מנכ״ל INTEL CORPORATION (INTC) , פט גלסינגר, בנאום הראשון שהנחה מאז כניסתו לתפקיד בפברואר.
לשם השוואה, ב-2019 עלות השבבים היוותה 4% מסך העלות של רכבי הפרימיום. לפי גלסינגר, פוטנציאל השוק של תעשיית השבבים עבור רכבים יגיע ל-115 מיליארד דולר ב-2030, כשלדבריו מאחורי הצמיחה הזו נמצאת ״הדיגיטציה של הכל״ ובתוך כך היכולת לעבד נתונים בכל מקום, הקישוריות של רכבים והחיבור שלהם לענן וכן הבינה המלאכותית שתוסיף להתפתח. ״העידן החדש הזה של דרישה מוצקה לשבבים מצריך חשיבה גדולה ונועזת״, אמר.
לאחר כניסתו של גלסינגר לכס המנכ״ל, אינטל השיקה תכנית לפיה תשמש יצרנית שבבים במיקור חוץ עבור לקוחות אחרים, כלומר של שבבים שלא בהכרח פיתחה בעצמה ולפי דרישתם של אלה. היום הכריז המנכ״ל כי במתקן הייצור (״פאב״) של החברה באירלנד יוקדש קו ייעודי עבור לקוחות מתחום הרכב שייצר שבבים הן לפי דרישות מותאמות והן לפי סטנדרטים מקובלים בתעשייה. יצרניות רכב עושות שימוש בשבבים המיוצרים במתודולוגיות מסורתיות יותר, וכוונתה של אינטל להעבירן לשיטות החדישות יותר המשמשות את שוק הטכנולוגיה.
עוד חשפו באינטל את דגם המונית האוטונומית של החברה הבת מובילאיי הישראלית בניהולו של פרופ׳ אמנון שעשוע. לפי הנאמר, 50 רכבים שכאלה יעלו על כבישי מינכן בשנה הבאה - וייתכן גם על כבישי תל אביב (בה היא נוסעת בסרטון ההדגמה), בתלות בחקיקה המקומית. גלסינגר הזכיר כיא גרמניה הייתה חלוצה של הרגולציה בתחום, כשהעבירה חוק לפיו יותר להפעיל מוניות אוטונומיות ללא נהג. הפעילות בגמרניה תעשה לצד השותפה סיקסט, שתתחזק את הצי (שישאר בבעלות מובילאיי) ותתפעל את השירות.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על המונית מתנוסס לוגו ״moovitAV״, כך יקרא השירות, על שם החברה הבת של מובילאיי, שנרכשה לפני כשנה ב-900 מיליון דולר. הרכב עצמו הוא מתוצרת Nio הסינית - ובינתיים לא תולדה של שיתוף הפעולה בין פולקסווגן למובילאיי בישראל. הליידאר (LiDAR) הסורק את סביבת הרכב הוא של חברת LUMINAR TECHNOLOGIES INC. (LAZR) עמה יש למובילאיי הסכם - ואולם יוזכר כי במובילאיי הודיעו זה מכבר כי יחלו לפתח ליידארים משלהם על בסיס טכנולוגיה שונה בשם FMCW בה משתמשת מתחרתה של לומינאר, AEVA TECHNOLOGIES (AEVA).
בינתיים היכולות האוטונומיות של רכבי TESLA INC (TSLA) נסמכים על מצלמות המותקנות על הרכב בלבד. גם במוניות של מובילאיי יש כאלה, אך בצירוף אותו ליידאר כאמור. שעשוע אמר ״בנקודת הזמן הזאת, להפעיל יישום אוטונומי מלא ללא נהג בהסתמך רק על מצלמות זה לא מספיק בטוח לתחושתנו״. לדבריו, השילוב של מצלמות עם סנסורים נוסיף יוכל להוכיח שנהיגה אוטונומית במיטבה עדיפה ובטוחה על נהג אנושי, ומפחיתה את תאונות הדרכים. עוד נאמר שהתקן IEEE 2846 לבטיחות ברכב אוטונומי, שגיבשו במובילאיי, צפוי לקבל אישור רשמי כסטנדרט מקובל עד סוף השנה.
- 1.נשארת מאחור אין שם תוכניות לשוק המכוניות (ל"ת)טאואר 08/09/2021 05:28הגב לתגובה זו
- אייל 08/09/2021 13:07הגב לתגובה זובהצלחה למי שמנסה לשפר ומאמין בעתיד
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
