גופים מוסדיים: ספייס X תהיה שווה יותר מטסלה
חברת TESLA INC (TSLA) של אילון מאסק כבר מוכרת רכבים חשמליים ועוקפת את תחזיות המסירות של השוק, בעוד שספייס אקס שלו לא מוכרת עדיין כרטיסי טיסות אזרחיות לחלל, פשוט כי היא עדיין בשלבי טיסות המבחן. רק בקיץ ראינו זאת לראשונה מול המצלמות. עדיין, בטווח הארוך, אם תשאלו את הגופים המוסדיים בארצות הברית היכן היו שמים את הדולר שלהם, הם ישיבו לכם "בספייס אקס". כך לפחות עולה מסקר שערך בנק ההשקעות מורגן סטנלי, גוף מוסדי בעצמו, בקרב הקולגות וכן מומחים בתעשיות הרלוונטיות לחברה.
"רוב הלקוחות שלנו, הן בסקר שביצענו והן בשיחות מולם מאמינים שבסופו של דבר ספייס X תגיד לשווי וחשיבות גבוה יותר אפילו משל טסלה, כתב אנליסט הבנק אדאם ג'ונאס בסקירה למשקיעים. טסלה שווה 858 מיליארד דולר בעוד ספייס X גייסה בסבב סקנדרי (מימוש מניות של משקיעים קיימים שרוצים להפגש עם הכסף) וזאת לפי שווי של 100 מיליארד דולר, כך דווח מוקדם יותר החודש.
במורגן סנטלי שאלו את משתתפי הסקר שתי שאלות: "איזו מבין שתי החברות היא השקעה אטרקטיביות יותר מעתה והלאה" ו"למי מהשתיים אתה חושב שיש פוטנציאל להיות שווה יותר בטווח הזמן הארוך".
מתוך 32 משיבים, 63% השיבו "ספייס X" על שתי השאלות. "משיחותינו עם המשקיעים, נראה שהסנטימנט סביב ספייס X עלה בצד עליות השווי של החברה בגיוסיה בשוק הפרטי", כתב ג'ונאס. עוד הוסיף כי "משקיעים מתחילים להעריך את הפוטנציאל לרב שימושיות בארכיטקטורת השיגור הניתנת לשימוש חוזר של ספייס אקס – הן בתקשורת, הן בתחבורה, הן בצילום כדור הארץ והן בתחומים נוספים הקשורים בחלל".
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, ספייס אקס "נראית בבירור" בתור "השחקן המוביל" בתעשיית החלל. הסנטימנט כלפיה בולט בהערכות השווי המאמירות שלה, שהפכו אותה לחברה הפרטית בעלת השווי הגבוה בעולם, כך לפי נתוני CB Insights. ספייס X גייסה מיליארדי דולר בשנים האחרונות כדי לממן שני פרויקטים גדולים: Starlink בתחום שיגור הלוויינים ו-Starship בטיסות החלל האזרחיות.
הראשונה מתוכן שואפת לבנות רשת אינטרנט חדשה מבוססת על אלפי לוויינים. בתעשיית החלל מכנים אותם כמו כוכבים – קונסטלציה. המטרה היא לספק חיבור מהיר לצרכנים בכל העולם – גם באזורים שכיום מנותקים מהאינטרט בשל מחסור בתשתיות. כבר 1,740 לוויינים של סטארלינק שוגרו עד היום, ולמיזם 100,000 לקוחות ב-14 מדינות – עדיין בשלב הבטא. בסטארלינק גובים מהם תשלום של 99 דולר בחודש.
סטארשיפ היא המוכרת לציבור הרחב, ובכוונתה לבצע טיסות אזרחיות, שלא למטרות מחקר, לירח וגם למאדים. במתקן הניסויים של החברה בטקסס בוצעו מספר טיסות ניסוי. השלב הבא בניסויים יהיה גם לבצע הקפה. בחברה ממתינים בינתיים לאישורים רגולטורים לטיסה הבאה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
