לונדון
צילום: Alex Block/UNSPLASH

בריטניה עלולה למצוא את עצמה בסגר נוסף – שוק המניות ירוויח?

בזמן שהאינפלציה באי הבריטי ממשיכה לטפס ויש צפי להעלאת ריבית, ורייאנט חדש מפחיד את הרופאים כשמספר המאומתי מגרד את ה-50 אלף ביום. בלומברד אודייר שוריים כל שוק המניות ושמורים על משקל יתר
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה בריטניה

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הכריז לפני 3 חודשים על "סיומה של הקורונה בבריטניה" והוריד את כל אמצעי הסגר או חובת חבישת מסיכה שנקבעו בחוק. אבל כמו בגישה הנמהרת שלו ביחס ליציאה מהאיחוד האירופאי, הקורונה לא מתחשבת ברצונותיו ומתחילה לצבור תאוצה מחדש, מציפה את בתי החולים ויוצרת תבהלה בקרב אנשי המקצוע.

 

רק כדי להבין את המספרים, ביום שני היו כמעט 49 אלף מאומתים ואתמול היו עוד כמעט 44 אלף. בסך הכל בשבועיים האחרונים התגלו כחצי מיליון מאומתים חדשים. מדובר על מספר מאומתים הגבוה מזה של צרפת, גרמניה, איטליה וספרד ביחד.

 

"אני מדבר עם ראשי סקטור הבריאות באופן יומיומי ואין אחד שאומר שהמערכת לא נמצאת תחת לחץ אינטנסיבי", אמר מת'יו טיילור, מנכ"ל ה-NHS, בראיון ל-BBC והוסיף כי "אנחנו רק באוקטובר, כך שהמצב רק הולך להחריף".

 

מה שמלחיץ את ה-NHS זה ורייאנט חדש, בשם AY.4, שהוא מוטציה של ורייאנט הדלתא שעשה שמות בעולם והפך לזן הכי שכיח בעולם. הוורייאנט החדש  שמתגלה ביותר ויותר חולים וגורמים במערכת הבריאות מעריכים כי ייתכן והוא זה שגורם לעלייה חדה במספר המאומתים.

 

אלה לא חדשות טובות לאי הבריטי. רק בחודש ראינו תורים ארוכים לרכישת דלק בשל מחסור משמעותי, המחסור החמור יותר הוא בסופרמרקטים. כמה חמור? לפי מחקר של אורבאנץ חברת לוגיסטיקה בריטית, כמעט חמישית (19%) מכל תושבי לונדון התקשו למצוא ולרכוש מוצרי מזון בסיסיים בשבועיים האחרונים, כשאחד מכל שישה לונדונים לא הצליחו לרכוש דלק לרכב.

 

זה מגיע לא רק בגלל הברקזיט, אלא גם בשל העובדה כי בבריטניה יש מחסור חמור בנהגי משאיות, כך שאין מי שיספק את הסחורה למרכולים – אפילו אם היא קיימת.

 

"הציפייה לריבית גבוהה אמורה לתמוך במטבע הבריטי"

אבל כמו שלמדנו בקורונה, מציאות לחוד ושוקי המניות לחוד. בבנק השוויצרי לומברד אודייר דווקא צופים שיפור במניות בריטיות ושומרים על משקל עודף לשוק שם. "הפריחה הכלכלית בבריטניה נתקלת כעת באינפלציה מטפסת, בזמן שיש פחות כלים לניהול הצמיחה כיוון שהמדינה מתמודדת עם חוסרים באספקה ובעובדים, שוק עבודה לא יציב, ועליית עלויות הייצור והאנרגיה", כתב סטפן מונייה מנהל ההשקעות הראשי בלומברד, במכתב למשקיעים.

 

"בריטניה של עידן הפוסט-קורונה והפוסט-ברקזיט מחפשת להשקיע בפתרונות מבניים שלא יובילו להתחממות יתר של הכלכלה. הבנק המרכזי האנגלי צופה כי האינפלציה תגיע ל-4% עד סוף 2021 והצהיר כי הוא עתיד להעלות את הריבית, זאת בזמן שהודיע כי לא יפחית את רכישות האג"ח עד שלא יגיעו לשיעור ייחוס של 1.5%", המשיך.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"הציפייה לריבית גבוהה אמורה לתמוך במטבע הבריטי בשלושת החודשים הקרובים, ואנו צופים כי השטרלינג ייסחר ב-0.845 לדולר במהלך תקופה זו. עם זאת, לאחר שהעלאות הריבית יתחילו לבלום את הצמיחה, השווקים יעבירו את המיקוד להשפעות השליליות של הברקזיט על המסחר בבריטניה, דבר שיחליש את הביקוש למטבע.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שמוליק 20/10/2021 22:38
    הגב לתגובה זו
    בטח לא בבריטניה. הם לא יסטו מהמדיניות "עסקים כרגיל"
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.