בריטניה עלולה למצוא את עצמה בסגר נוסף – שוק המניות ירוויח?
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הכריז לפני 3 חודשים על "סיומה של הקורונה בבריטניה" והוריד את כל אמצעי הסגר או חובת חבישת מסיכה שנקבעו בחוק. אבל כמו בגישה הנמהרת שלו ביחס ליציאה מהאיחוד האירופאי, הקורונה לא מתחשבת ברצונותיו ומתחילה לצבור תאוצה מחדש, מציפה את בתי החולים ויוצרת תבהלה בקרב אנשי המקצוע.
רק כדי להבין את המספרים, ביום שני היו כמעט 49 אלף מאומתים ואתמול היו עוד כמעט 44 אלף. בסך הכל בשבועיים האחרונים התגלו כחצי מיליון מאומתים חדשים. מדובר על מספר מאומתים הגבוה מזה של צרפת, גרמניה, איטליה וספרד ביחד.
"אני מדבר עם ראשי סקטור הבריאות באופן יומיומי ואין אחד שאומר שהמערכת לא נמצאת תחת לחץ אינטנסיבי", אמר מת'יו טיילור, מנכ"ל ה-NHS, בראיון ל-BBC והוסיף כי "אנחנו רק באוקטובר, כך שהמצב רק הולך להחריף".
מה שמלחיץ את ה-NHS זה ורייאנט חדש, בשם AY.4, שהוא מוטציה של ורייאנט הדלתא שעשה שמות בעולם והפך לזן הכי שכיח בעולם. הוורייאנט החדש שמתגלה ביותר ויותר חולים וגורמים במערכת הבריאות מעריכים כי ייתכן והוא זה שגורם לעלייה חדה במספר המאומתים.
- מרחץ דמים ברכבת ללונדון: שני חשודים נעצרו לאחר מתקפת סכין
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלה לא חדשות טובות לאי הבריטי. רק בחודש ראינו תורים ארוכים לרכישת דלק בשל מחסור משמעותי, המחסור החמור יותר הוא בסופרמרקטים. כמה חמור? לפי מחקר של אורבאנץ חברת לוגיסטיקה בריטית, כמעט חמישית (19%) מכל תושבי לונדון התקשו למצוא ולרכוש מוצרי מזון בסיסיים בשבועיים האחרונים, כשאחד מכל שישה לונדונים לא הצליחו לרכוש דלק לרכב.
זה מגיע לא רק בגלל הברקזיט, אלא גם בשל העובדה כי בבריטניה יש מחסור חמור בנהגי משאיות, כך שאין מי שיספק את הסחורה למרכולים – אפילו אם היא קיימת.
"הציפייה לריבית גבוהה אמורה לתמוך במטבע הבריטי"
אבל כמו שלמדנו בקורונה, מציאות לחוד ושוקי המניות לחוד. בבנק השוויצרי לומברד אודייר דווקא צופים שיפור במניות בריטיות ושומרים על משקל עודף לשוק שם. "הפריחה הכלכלית בבריטניה נתקלת כעת באינפלציה מטפסת, בזמן שיש פחות כלים לניהול הצמיחה כיוון שהמדינה מתמודדת עם חוסרים באספקה ובעובדים, שוק עבודה לא יציב, ועליית עלויות הייצור והאנרגיה", כתב סטפן מונייה מנהל ההשקעות הראשי בלומברד, במכתב למשקיעים.
"בריטניה של עידן הפוסט-קורונה והפוסט-ברקזיט מחפשת להשקיע בפתרונות מבניים שלא יובילו להתחממות יתר של הכלכלה. הבנק המרכזי האנגלי צופה כי האינפלציה תגיע ל-4% עד סוף 2021 והצהיר כי הוא עתיד להעלות את הריבית, זאת בזמן שהודיע כי לא יפחית את רכישות האג"ח עד שלא יגיעו לשיעור ייחוס של 1.5%", המשיך.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"הציפייה לריבית גבוהה אמורה לתמוך במטבע הבריטי בשלושת החודשים הקרובים, ואנו צופים כי השטרלינג ייסחר ב-0.845 לדולר במהלך תקופה זו. עם זאת, לאחר שהעלאות הריבית יתחילו לבלום את הצמיחה, השווקים יעבירו את המיקוד להשפעות השליליות של הברקזיט על המסחר בבריטניה, דבר שיחליש את הביקוש למטבע.
- 1.שמוליק 20/10/2021 22:38הגב לתגובה זובטח לא בבריטניה. הם לא יסטו מהמדיניות "עסקים כרגיל"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
