באינטל חולמים להחזיר את אפל כלקוחה; קודם צריך לעבור את הדוחות
רגע לפני פרסום הדוחות, פט גלסינגר, המנכ"ל של אינטל INTEL CORPORATION (INTC) אמר היום כי הוא מעוניין להשיב את אפל APPLE (AAPL) לזרועות החברה כלקוחה, אבל כדי לעשות זאת, הוא צריך "לנצח אותם בתחרות". אפל, שהשתמשה מאז 2005 בשבבים של אינטל במכשירי המקבוק, עברה לייצור עצמי של השבבים שאמורים להניע את המוצרים שלה. גלסינגר יודע שזה לא יקרה מחר ולא מחרתיים. אבל מותר לחלום ומותר לשחרר הצהרות לאוויר – השאלה רק האם הן יחזיקו מים?
"אפל החליטה שהיא מסוגלת לייצר שבבים טוב יותר בעצמה והם עשו עבודה טובה. אז מה שעליי לעשות הוא לייצר שבב טוב יותר ממה שהם מסוגלים ואני מקווה שזה יחזיר לי את הנתח שלהם, יחד עם עוד נתחים לאורך זמן", אמר גלסינגר לתקשורת האמריקאית.
"אני צריך לדאוג שהמוצרים שלי טובים משלהם, שהאקו-סיסטם שלי טוב וחיוני משלהם, וליצור עוד סיבות למפתחים ומשתמשים לעבור למוצרים של אינטל – ואני מתכוון להילחם חזק לזכות מחדש בעסקים של טים (קוק)", הוסיף.
אבל צריך לזכור שאינטל היא לא סירת מירוץ, על ספינה עצומה שלוקח לה הרבה זמן לשנות כיוון. מאז פברואר, אז נכנס המנכ"ל החדש, פט גלסינגר, החברה אכן החלה במספר תהליכים שאמורים להפוך את החברה ליותר תחרותית. אבל הצהרות לחוד ומציאות לחוד. רק בסוף יוני האחרון הודיעה החברה על דחייה בהשקת הגרסה החדשה של המעבד של Xeon עבור שרתים, מהמועד המתוכנן שהיה סוף השנה, לרבעון הראשון של 2022. אבל ייתכן וזו לא תהיה הדחייה האחרונה עבור המעבד הזה וגם אחרים.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני כחודשיים הודיעה כי כחלק מהטרנספורמציה של החברה, היא הודיעה כי תשקיע 20 מיליארד דולר בשנים הקרובות לבנות מפעלים חדשים בארה"ב, שיאפשרו לה להגביר את הייצור, כשבמקביל הודיעה כי תפתח את אינטל פאונדרי, שדרכו תעשה לייסנסינג לטכנולוגיות שלה. במקביל, בעקבות השקעה של קרוב ל-40 מיליארד דולר שהקציב הממשל האמריקאי לפיתוח סקטור השבבים, כדי לשמור על היתרון התחרותי של ארה"ב, אינטל מעוניינת לקבל חלק מהמענקים הללו כדי לפתח את יכולותיה בתחום.
מה צופים בשוק?
מנייתה של אינטל, שנסחרת במחיר של 54.4 דולר, חוותה שנים לא פשוטות בשל התגברות התחרות התחום משחקנים כמו אנבידיה NVIDIA COR (NVDA), TSM TAIWAN SEMICOND MNFCG CO (TSMC) ו-AMD ADVANCED MICRO DEVICES (AMD), ולמרות שהמניה עולה די בעקביות מאז דצמבר 2008, היא עדיין רחוקה מהשיא שלה בקיץ 2000, אז הגיעה ל-75 דולר למניה. אבל פיצוץ בועת הדוט.קום הפילה אותה עד שהגיעה לתחתית של פחות מ-13 דולר למניה ב-2008.
בדוחות הנוכחיים שלה, המשקיעים מצפים להודעות בתחום המעבד הגרפי (CPU) שלה, במיוחד הדור ה-12 החדש שנקרא "אולדר לייק". השני גם קשור לעולם המעבדים, כשהחברה עובדת על מעבד סודי שנקרא "אלכימאי" – שאמור להתמודד ראש בראש עםAMD ו-NVDA.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 4.עוץ לי גוץ לי 25/10/2021 10:06הגב לתגובה זואם אינטל רוצה להצליח כמו אפל עלייה להתחיל להתנהג כמוה ...להיות קנאית לנכסיה הפיזיים ולקניין הרוחני שלה,לדרוס יריבות ללא סנטימנטים,ולהגן על פטנטים ולדרוש כספים תמורת השימוש בהם ( בדיוק כפי שארם/אנבידיה דורשת על שימוש ברשיונות תוכנה וכו ") ,לדוגמא אינטל הביאה לעולם פטנט ענק בכל קנה מידה את חיבור הוויפי סנטרינו ששיחרר את המחשב מהתלות בכבלי תקשורת כדי להתחבר לאינטרנט אך "תרמה" את הפיתוח לחברות אחרות ולא מיקסמה את הרווח הכספי ממנו, לפעמים נדמה שאינטל עוסקת בפילנטרופיה ולא חיה את העולם העסקי בו לא מדברים ליריבים שלך בפרחים...
- 3.לכתב הדפקט, מעבד גרפי: GPU ולא CPU (ל"ת)רמה של לפיד 19/10/2021 09:32הגב לתגובה זו
- 2.הזקן והים 18/10/2021 22:21הגב לתגובה זוAlder Lake. אלדר זה אלמון, סוג של צמח. "האגם הזקן יותר" זה לא שם מדהים לדור חדש של שבבים...
- 1.בורסת העקיצות 18/10/2021 21:42הגב לתגובה זואסור להשקיע בבורסה הישראלית . היא מתה מזמן. ולאף אחד בממשלת הכלומניקים לא אכפת . מה אכפת להם מפצצת הפנסיה של הציבור להם יהיה פנסיה של 50 אלף שח לחודש מינימום . כדאי שכל אחד ישקול לסחור בחו"ל . ולא רק בנאסק מה רע בבריטניה או סינגפור
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק
בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.
למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.
משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה
מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.
אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024.
- קימברלי-קלארק רוכשת את יצרנית טיילנול ב-48.7 מיליארד דולר
- קימברלי-קלארק עולה בכ-4% בעקבות צמיחה אורגנית חדה ברבעון השני ותחזית מעודכנת כלפי מעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.
