צחוק מעבודה: ועדת הכלכלה מבטלת החניה חינם בערים - אבל הרשויות יוכלו להחריג ולתת פטור סמוך לבית - למרות ששם עיקר הבעיה
הציבור הישראלי רוכש עוד ועוד מכוניות, כאשר בכל שנה בשנים האחרונות עולות לכביש כ-300 אלף מכוניות בכל שנה. המשמעות היא שהצפיפות בכבישים עולה, וכמובן - גם במקומות החניה.
למעשה רכב עומד יותר מ-95% מהזמן והעובדה שלא משלמים על חניה ברחוב (בניגוד לתשלום על חניה פרטית שנמצא בתוך השטח הפרטי ומשולם כחלק מהארנונה) גורמת לכך שכאשר אנשים קונים רכב חדש הם לא לוקחים בחשבון את העובדה שמקומות החניה מוגבלים וכל אחד קונה רכב בלי לחשוב על כך שהוא פוגע ברווחה של כולם.
הממשלה מנסה כעת לטפל - ולו חלקית - בבעיה, ובמסגרת חוק ההסדרים מנסה לקדם תשלום של אגרות גודש במרכז הארץ וכן ביטול של הטבת ה'חניה חינם' במרכזי הערים.
ועדת הכלכלה אישרה לבטל את המחיר המרבי לשעת חניה והאפשרות לתת חניה חינם בכל רחבי העיר לתושבי הערים ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים. עוד קבעה הוועדה כי הפער בין מחיר לשעת חניה שישלם תושב חוץ למחיר לתושב עיר לא יעלה על 30%.
- סמוטריץ' הודיע על הממונה על התקציבים החדש
- הפסקת האש בין הקואליציה לאופוזיציה נגמרה: ח"כ גפני קורא: "גלו אחריות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי ההחלטה, שתקודם במסגרת חוק ההסדרים, המחיר המרבי על חניה, שעומד היום על 6.3 שקלים לשעה, יבוטל החל מתחילת השנה הבאה, ועיריות יוכלו לקבוע מחיר גבוה יותר - כדי לעודד אנשים לוותר על הרכב הפרטי, שממילא עומד 95% מהזמן. עירייה שהחליטה לקבוע את מחיר החנייה בהתאם למחיר המרבי, ולא נקבה במחיר מוחלט, תמשיך לגבות 6.3 שקלים לשעה, צמוד למדד, עד שמשרד התחבורה יקבע תקנות בעניין.
ביטול החניה חינם: בערים עם יותר מ-40 אלף תושבים. העיריות יוכלו לתת פטור מתשלום באזור המגורים
באשר לביטול חניה חינם לתושבים בכל רחבי העיר והגבלתה לאזור המגורים בלבד, נקבע כי ההוראה תחול רק ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים. הרשויות הללו יצטרכו להסדיר, תוך שלוש שנים, אזורים בהם יוענק פטור מתשלום חניה לתושב אותו אזור בלבד. רשות שלא תסדיר את אזורי החניה לא תוכל לפטור את תושביה מתשלום, או לחילופין לא תוכל לגבות תשלום על חניה. שרת התחבורה, בהתייעצות עם שרת הפנים, תהייה רשאית בזמן הזה לקבוע תנאים ואמות מידה לקביעת אזורי חניה, ואלו יחולו על רשויות שלא יסדירו את הנושא תוך שלוש שנים.
אבל איפה הבעיה? הבעיה היא שהמקום הבעייתי ביותר הוא מתחת לבית. מצוקת החניה נובעת מכך שכל אדם רוכש רכב בלי לחשוב על כך שלמעשה הוא יתפוס מקום חניה ברחוב, ושלמעשה הוא מטיל עלות כלכלית על כל הסביבה, ופוגע ברווחה של כולם. יש בכך אין ספור עיוותים:
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
1. לאדם שמסיים תמיד לעבוד מוקדם יש מקום חניה ואילו לאדם שמסיים יותר מאוחר אף פעם אין חניה.
2. לאדם שיש חניה פרטית - הוא משלם ארנונה על החניה הפרטית שלו, אבל אם הוא יחנה ברחוב הוא לא ישלם. איפה ההיגיון הפנימי בכך?
3. אנשים שיש להם חניה לפעמים חונים בחוץ כדי 'לשמור' את החניה לחבר שלהם או לאחרים ובכך מונעים מאחרים לחנות שם.
ויש עוד.
אז מה עושה ועדת הכלכלה? מאשרת למציאות הזו להימשך וקוראת לזה פתרון. כל הכבוד.
בוועדת הכלכלה מסבירים בתגובה לשאלת ביזפורטל כי זה 'הרע במיעוטו' וכי אם היו נכנסים לנושא לעומק היו צריכים להפריד בין ערים במרכז הארץ שיש בהן מצוקת חניה ולכן צריך להפעיל מדיניות נוקשה יותר, לבין ערים בפריפריה שבהן אין מצוקת חניה ושם אין טעם לבטל את האפשרות לחנות בחינם. או אולי אפילו להוציא את הנושא מחוק ההסדרים - ואז היה הרבה יותר מסובך להעביר את זה כחוק רגיל, וכי אם משרד התחבורה יראה בעתיד שההצעה שאושרה לא פותרת את הבעיה (והיא לא, כי הרי לשיטת הוועדה הסיבה למצוקת החניה במרכזי הערים בגוש דן היא שהתושבים שגרים בקצוות הערים הגדולות נוסעים במהלך היום למרכז העיר ותופסים בכך מקומות חניה לתושבים של מרכז העיר. אבל האמת היא שמצוקת החניה קיימת גם בשעות הערב והלילה - כך שהטיעון הזה לא נכון) הוא יוכל להביא חקיקה חדשה בנושא.
האם במשרד התחבורה יהיו מסוגלים לעשות את מה שלא עשו עשרות שנים? כנראה שלא, אבל ועדת הכלכלה גלגלה את תפוח האדמה הלוהט אל ראשי הערים - ואלה לא יקחו על עצמם את הסיכון להכעיס את התושבים שלהם ולבטל להם את החניה בחינם באופן גורף - מכיוון שהם לא ייבחרו שוב.
וכזכור, רק לאחרונה ראש עיריית ת"א רון חולדאי רצה להגביל את תווי החניה בחינם לתושבים, אבל בסופו של דבר הם יוגבלו לשתי מכוניות למשפחה - במקום לרכב אחד למשפחה - כיוון שחולדאי לא מסוגל ולא רוצה לקבל החלטה שאולי תעלה לו בכסא.
אלו עוד הסתייגויות קיבלה הוועדה?
בנוסף, עלו בוועדה נושאים נוספים. ח"כ סמי אבו שחאדה ביקש להסתייג מההצעה לבטל את קביעת המחיר המרבי, ואמר כי ישראל היא לא לונדון או ניו יורק, לא באיכות התחבורה הציבורית ולא ברמת ההכנסה לנפש. לכן הוא הציע כי התעריפים יקבעו לא על ידי הרשויות, אלא על ידי שרת התחבורה או באישור ועדת הכלכלה.
רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, אמר בתגובה כי בגלל שהחניה לא מתומחרת נכון נוצר גודש במרכזי הערים, ואם נמתין עד שהתחבורה הציבורית תהיה מושלמת נפספס צעדים שיכולים להשפיע על המצב. הצעתו של ח"כ אבו שחאדה לא התקבלה, והוא ביקש להעלותה במליאה.
ח"כ אורי מקלב ביקש להתייחס לפער בין המחיר ישלמו תושבי העיר לבין מחיר שייגבה מתושבי חוץ, והזהיר מהפקעת מחירים ומפגיעה בתושבי חוץ. הוא הזכיר כי הציע שהפער יעמוד על 20-25%. היו"ר מיכאל ביטון אמר בתגובה כי שוחח עם נציגי הרשויות וכי הם מעוניינים בפער מעט גדול יותר, וביקש לקבוע אותו על 30%. הוא הוסיף כי ההצעה לא תפתור את כל בעיית הפקקים, אך תסייע בהורדת עומסים מלב הערים ותאפשר חניה חינם לתושבי הערים בשכונות המגורים שלהם, שהיא מרחב החיים שלהם.
הוועדה אישרה כי רשות מקומית שתקבע הסדר חניה שכולל מחיר שונה לתושב ולמי שאינו תושב, תחויב להגביל את הפער הזה בעד 30%. רשות שתחליט שלא לגבות כלל תשלום על חניה לא תוכל לגבות גם מתושבי חוץ, אך אם נתנה פטור מסוים לתושביה, בחלק מהזמן, אז תעריף החניה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב פנים. ח"כ איתן גינזבורג התנגד לכך ואמר כי זו התערבות גדולה מדי בסמכויות הרשויות המקומיות. הוא הציע לאפשר חופש בעניין זה לרשויות, ואמר כי גם לרשות יש אינטרס שיבואו אליה תושבי חוץ כדי להגביר את פעילות הכלכלה העירונית.
ח"כ אופיר כץ התייחס לכך שלרשויות ניתנו 3 שנים להשלים את ההסדר, והביע חשש מכך שבשל הזמן הרב שיחלוף יהיו רשויות שישכחו לטפל בנושא. הוא הציע כי חצי שנה לפני תום המועד שניתן לרשויות לקבוע הסדרי חניה בעצמן ישלח להן משרד התחבורה תזכורת והצעתו התקבלה.
כמו כן, במהלך הדיון ביקש מלצר להבהיר כי לאחר תום 3 שנות ההיערכות ולאחר ששרת התחבורה תקבע אמות מידה לקביעת אזורי חניה, רשות שתרצה לשנות את ההסדר שקבעה תצטרך להתאימו לאותן אמות מידה שתקבע השרה. היו"ר ביטון סיכם ובירך על עוד נושא בפרק התחבורה אותו מאשרת הוועדה מתוך חוק ההסדרים, לקראת אישור תקציב המדינה.
- 9.כמות הרכבים לא תפחת 20/10/2021 15:23הגב לתגובה זוכל עוד אין תחבורה ציבורית ראויה כמות הרכבים הפרטיים לא תפחת. יש מהלכים שנעשים (רכבת קלה, מטרו בעתיד) אבל בשנים הקרובות המצב לא ישתנה, בטח לא מהותית. אי אפשר להתנהג כאילו זה ניו יורק כאן, כשהתחבורה הציבורית היא ברמה של מוזמביק. עד לשינוי דרמטי במצב הזה, כל אגרת גודש או גביית מיסי חניה (ובטח מתושבי העיר) היא פשוט עושק, ולא תביא לשינוי כלשהו חוץ מריקון כיסי האזרחים.
- 8.אסי 20/10/2021 07:50הגב לתגובה זולמה לא ממסים אותם? חובה להכניס חוק שרכבים של בתים עם חניות פרטיות לא יכולים להחנות בכחול לבן, קרי אין להם תו חניה עירוני!
- 7.משה 19/10/2021 13:55הגב לתגובה זואני מאמין שהבקורת תהיה חריפה מאוד והם יתקפלו
- 6.אמנון 19/10/2021 11:41הגב לתגובה זומי ששולט בכל דבר במדינה זה האוצר! הם הולכים נגד העם!!! הם לא נבחרו בבחירות אבל הם שולטים בפוליטיקאים ע"י שוחד וסנקציות וככה הם משיגים שליטה במדינה!
- 5.משה K 18/10/2021 18:50הגב לתגובה זומענין שתמיד זה נגמר בהעלאה של דמי החניה וגאון אשר ידע לפרש את ההחלטות המסובכות. ודבר שמאד מרגיז במדינתנו ..הגדלת הפערים ואי השיוויון בין האזרחים(_מקומי ואורח) מדוע לא דנו לדוגמא בהפסקת תשלום דמי החניה החל משעה 1900 בכל הארץ ? חניה חופשית בסופי שבוע ? קחו דוגמא מראש עירית חולון - חניה חופשית לכל אזרחי המדינה בלי הפליה !!
- 4.ממשלת זבל 18/10/2021 15:44הגב לתגובה זונעשה בלחץ של ראשי הערים כדי להוציא עוד כסף מהתושבים
- 3.אבי 18/10/2021 14:23הגב לתגובה זואיזה כיף בממשלה הזאת - לכל בעיה פתרון בדמות העלאת מסים -- כשההסבר האמיתי הוא הצורך להשלים את כספי שוחד הבחירות לעבאס בסך 53,500,000,000 ש"ח (לא טעות כמות האפסים - בדיוק כמו בממשלה 8 סיעות של אפסים )
- 2.תעזבו את הרכב 18/10/2021 14:22הגב לתגובה זותעזבו את הרכב, ותלכו ברגל, ותעבדו מהבית יותר בריא
- 1.ח-ר-א ממשלה 18/10/2021 14:01הגב לתגובה זואיןן ספק ממשלת ריפוי.. לך הביתה!!

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית
הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל.
הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.
כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום
טסלה Tesla -0.03% נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות.
הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
