חניה עמוסה עומס
צילום: Pixabay

צחוק מעבודה: ועדת הכלכלה מבטלת החניה חינם בערים - אבל הרשויות יוכלו להחריג ולתת פטור סמוך לבית - למרות ששם עיקר הבעיה

בעקבות מצוקת החניה במרכז הארץ אישרה הוועדה לקדם במסגרת חוק ההסדרים את השינוי כך שתושבים לא יוכלו לחנות חינם בכל רחבי העיר והחניה בחינם תוגבל לאזור המגורים, ורק בערים עם יותר מ-40 אלף תושבים. זה אמנם לא פתרון מלא אך אולי זה פתרון חלקי. עוד נקבע כי הפער בין מחיר חניה של תושב עיר לתושב מבחוץ: עד 30%
נתנאל אריאל | (9)

הציבור הישראלי רוכש עוד ועוד מכוניות, כאשר בכל שנה בשנים האחרונות עולות לכביש כ-300 אלף מכוניות בכל שנה. המשמעות היא שהצפיפות בכבישים עולה, וכמובן - גם במקומות החניה.

למעשה רכב עומד יותר מ-95% מהזמן והעובדה שלא משלמים על חניה ברחוב (בניגוד לתשלום על חניה פרטית שנמצא בתוך השטח הפרטי ומשולם כחלק מהארנונה) גורמת לכך שכאשר אנשים קונים רכב חדש הם לא לוקחים בחשבון את העובדה שמקומות החניה מוגבלים וכל אחד קונה רכב בלי לחשוב על כך שהוא פוגע ברווחה של כולם.

הממשלה מנסה כעת לטפל - ולו חלקית - בבעיה, ובמסגרת חוק ההסדרים מנסה לקדם תשלום של אגרות גודש במרכז הארץ וכן ביטול של הטבת ה'חניה חינם' במרכזי הערים.

ועדת הכלכלה אישרה לבטל את המחיר המרבי לשעת חניה והאפשרות לתת חניה חינם בכל רחבי העיר לתושבי הערים ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים. עוד קבעה הוועדה כי הפער בין מחיר לשעת חניה שישלם תושב חוץ למחיר לתושב עיר לא יעלה על 30%.

על פי ההחלטה, שתקודם במסגרת חוק ההסדרים, המחיר המרבי על חניה, שעומד היום על 6.3 שקלים לשעה, יבוטל החל מתחילת השנה הבאה, ועיריות יוכלו לקבוע מחיר גבוה יותר - כדי לעודד אנשים לוותר על הרכב הפרטי, שממילא עומד 95% מהזמן. עירייה שהחליטה לקבוע את מחיר החנייה בהתאם למחיר המרבי, ולא נקבה במחיר מוחלט, תמשיך לגבות 6.3 שקלים לשעה, צמוד למדד, עד שמשרד התחבורה  יקבע תקנות בעניין.

ביטול החניה חינם: בערים עם יותר מ-40 אלף תושבים. העיריות יוכלו לתת פטור מתשלום באזור המגורים

באשר לביטול חניה חינם לתושבים בכל רחבי העיר והגבלתה לאזור המגורים בלבד, נקבע כי ההוראה תחול רק ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים. הרשויות הללו יצטרכו להסדיר, תוך שלוש שנים, אזורים בהם יוענק פטור מתשלום חניה לתושב אותו אזור בלבד. רשות שלא תסדיר את אזורי החניה לא תוכל לפטור את תושביה מתשלום, או לחילופין לא תוכל לגבות תשלום על חניה. שרת התחבורה, בהתייעצות עם שרת הפנים, תהייה רשאית בזמן הזה לקבוע תנאים ואמות מידה לקביעת אזורי חניה, ואלו יחולו על רשויות שלא יסדירו את הנושא תוך שלוש שנים.

אבל איפה הבעיה? הבעיה היא שהמקום הבעייתי ביותר הוא מתחת לבית. מצוקת החניה נובעת מכך שכל אדם רוכש רכב בלי לחשוב על כך שלמעשה הוא יתפוס מקום חניה ברחוב, ושלמעשה הוא מטיל עלות כלכלית על כל הסביבה, ופוגע ברווחה של כולם. יש בכך אין ספור עיוותים:

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

1. לאדם שמסיים תמיד לעבוד מוקדם יש מקום חניה ואילו לאדם שמסיים יותר מאוחר אף פעם אין חניה.

2. לאדם שיש חניה פרטית - הוא משלם ארנונה על החניה הפרטית שלו, אבל אם הוא יחנה ברחוב הוא לא ישלם. איפה ההיגיון הפנימי בכך?

3. אנשים שיש להם חניה לפעמים חונים בחוץ כדי 'לשמור' את החניה לחבר שלהם או לאחרים ובכך מונעים מאחרים לחנות שם.

ויש עוד.

אז מה עושה ועדת הכלכלה? מאשרת למציאות הזו להימשך וקוראת לזה פתרון. כל הכבוד.

בוועדת הכלכלה מסבירים בתגובה לשאלת ביזפורטל כי זה 'הרע במיעוטו' וכי אם היו נכנסים לנושא לעומק היו צריכים להפריד בין ערים במרכז הארץ שיש בהן מצוקת חניה ולכן צריך להפעיל מדיניות נוקשה יותר, לבין ערים בפריפריה שבהן אין מצוקת חניה ושם אין טעם לבטל את האפשרות לחנות בחינם. או אולי אפילו להוציא את הנושא מחוק ההסדרים - ואז היה הרבה יותר מסובך להעביר את זה כחוק רגיל, וכי אם משרד התחבורה יראה בעתיד שההצעה שאושרה לא פותרת את הבעיה (והיא לא, כי הרי לשיטת הוועדה הסיבה למצוקת החניה במרכזי הערים בגוש דן היא שהתושבים שגרים בקצוות הערים הגדולות נוסעים במהלך היום למרכז העיר ותופסים בכך מקומות חניה לתושבים של מרכז העיר. אבל האמת היא שמצוקת החניה קיימת גם בשעות הערב והלילה - כך שהטיעון הזה לא נכון) הוא יוכל להביא חקיקה חדשה בנושא.

האם במשרד התחבורה יהיו מסוגלים לעשות את מה שלא עשו עשרות שנים? כנראה שלא, אבל ועדת הכלכלה גלגלה את תפוח האדמה הלוהט אל ראשי הערים - ואלה לא יקחו על עצמם את הסיכון להכעיס את התושבים שלהם ולבטל להם את החניה בחינם באופן גורף - מכיוון שהם לא ייבחרו שוב.

וכזכור, רק לאחרונה ראש עיריית ת"א רון חולדאי רצה להגביל את תווי החניה בחינם לתושבים, אבל בסופו של דבר הם יוגבלו לשתי מכוניות למשפחה - במקום לרכב אחד למשפחה - כיוון שחולדאי לא מסוגל ולא רוצה לקבל החלטה שאולי תעלה לו בכסא.

אלו עוד הסתייגויות קיבלה הוועדה?

בנוסף, עלו בוועדה נושאים נוספים. ח"כ סמי אבו שחאדה ביקש להסתייג מההצעה לבטל את קביעת המחיר המרבי, ואמר כי ישראל היא לא לונדון או ניו יורק, לא באיכות התחבורה הציבורית ולא ברמת ההכנסה לנפש. לכן הוא הציע כי התעריפים יקבעו לא על ידי הרשויות, אלא על ידי שרת התחבורה או באישור ועדת הכלכלה.

רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, אמר בתגובה כי בגלל שהחניה לא מתומחרת נכון נוצר גודש במרכזי הערים, ואם נמתין עד שהתחבורה הציבורית תהיה מושלמת נפספס צעדים שיכולים להשפיע על המצב. הצעתו של ח"כ אבו שחאדה לא התקבלה, והוא ביקש להעלותה במליאה.

ח"כ אורי מקלב ביקש להתייחס לפער בין המחיר ישלמו תושבי העיר לבין מחיר שייגבה מתושבי חוץ, והזהיר מהפקעת מחירים ומפגיעה בתושבי חוץ. הוא הזכיר כי הציע שהפער יעמוד על 20-25%. היו"ר מיכאל ביטון אמר בתגובה כי שוחח עם נציגי הרשויות וכי הם מעוניינים בפער מעט גדול יותר, וביקש לקבוע אותו על 30%. הוא הוסיף כי ההצעה לא תפתור את כל בעיית הפקקים, אך תסייע בהורדת עומסים מלב הערים ותאפשר חניה חינם לתושבי הערים בשכונות המגורים שלהם, שהיא מרחב החיים שלהם.

הוועדה אישרה כי רשות מקומית שתקבע הסדר חניה שכולל מחיר שונה לתושב ולמי שאינו תושב, תחויב להגביל את הפער הזה בעד 30%. רשות שתחליט שלא לגבות כלל תשלום על חניה לא תוכל לגבות גם מתושבי חוץ, אך אם נתנה פטור מסוים לתושביה, בחלק מהזמן, אז תעריף החניה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב פנים. ח"כ איתן גינזבורג התנגד לכך ואמר כי זו התערבות גדולה מדי בסמכויות הרשויות המקומיות. הוא הציע לאפשר חופש בעניין זה לרשויות, ואמר כי גם לרשות יש אינטרס שיבואו אליה תושבי חוץ כדי להגביר את פעילות הכלכלה העירונית.

ח"כ אופיר כץ התייחס לכך שלרשויות ניתנו 3 שנים להשלים את ההסדר, והביע חשש מכך שבשל הזמן הרב שיחלוף יהיו רשויות שישכחו לטפל בנושא. הוא הציע כי חצי שנה לפני תום המועד שניתן לרשויות לקבוע הסדרי חניה בעצמן ישלח להן משרד התחבורה תזכורת והצעתו התקבלה.

כמו כן, במהלך הדיון ביקש מלצר להבהיר כי לאחר תום 3 שנות ההיערכות ולאחר ששרת התחבורה תקבע אמות מידה לקביעת אזורי חניה, רשות שתרצה לשנות את ההסדר שקבעה תצטרך להתאימו לאותן אמות מידה שתקבע השרה. היו"ר ביטון סיכם ובירך על עוד נושא בפרק התחבורה אותו מאשרת הוועדה מתוך חוק ההסדרים, לקראת אישור תקציב המדינה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כמות הרכבים לא תפחת 20/10/2021 15:23
    הגב לתגובה זו
    כל עוד אין תחבורה ציבורית ראויה כמות הרכבים הפרטיים לא תפחת. יש מהלכים שנעשים (רכבת קלה, מטרו בעתיד) אבל בשנים הקרובות המצב לא ישתנה, בטח לא מהותית. אי אפשר להתנהג כאילו זה ניו יורק כאן, כשהתחבורה הציבורית היא ברמה של מוזמביק. עד לשינוי דרמטי במצב הזה, כל אגרת גודש או גביית מיסי חניה (ובטח מתושבי העיר) היא פשוט עושק, ולא תביא לשינוי כלשהו חוץ מריקון כיסי האזרחים.
  • 8.
    אסי 20/10/2021 07:50
    הגב לתגובה זו
    למה לא ממסים אותם? חובה להכניס חוק שרכבים של בתים עם חניות פרטיות לא יכולים להחנות בכחול לבן, קרי אין להם תו חניה עירוני!
  • 7.
    משה 19/10/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    אני מאמין שהבקורת תהיה חריפה מאוד והם יתקפלו
  • 6.
    אמנון 19/10/2021 11:41
    הגב לתגובה זו
    מי ששולט בכל דבר במדינה זה האוצר! הם הולכים נגד העם!!! הם לא נבחרו בבחירות אבל הם שולטים בפוליטיקאים ע"י שוחד וסנקציות וככה הם משיגים שליטה במדינה!
  • 5.
    משה K 18/10/2021 18:50
    הגב לתגובה זו
    מענין שתמיד זה נגמר בהעלאה של דמי החניה וגאון אשר ידע לפרש את ההחלטות המסובכות. ודבר שמאד מרגיז במדינתנו ..הגדלת הפערים ואי השיוויון בין האזרחים(_מקומי ואורח) מדוע לא דנו לדוגמא בהפסקת תשלום דמי החניה החל משעה 1900 בכל הארץ ? חניה חופשית בסופי שבוע ? קחו דוגמא מראש עירית חולון - חניה חופשית לכל אזרחי המדינה בלי הפליה !!
  • 4.
    ממשלת זבל 18/10/2021 15:44
    הגב לתגובה זו
    נעשה בלחץ של ראשי הערים כדי להוציא עוד כסף מהתושבים
  • 3.
    אבי 18/10/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
    איזה כיף בממשלה הזאת - לכל בעיה פתרון בדמות העלאת מסים -- כשההסבר האמיתי הוא הצורך להשלים את כספי שוחד הבחירות לעבאס בסך 53,500,000,000 ש"ח (לא טעות כמות האפסים - בדיוק כמו בממשלה 8 סיעות של אפסים )
  • 2.
    תעזבו את הרכב 18/10/2021 14:22
    הגב לתגובה זו
    תעזבו את הרכב, ותלכו ברגל, ותעבדו מהבית יותר בריא
  • 1.
    ח-ר-א ממשלה 18/10/2021 14:01
    הגב לתגובה זו
    איןן ספק ממשלת ריפוי.. לך הביתה!!
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.