וורבי פארקר
צילום: אתר החברה

וורבי פארקר קופצת ב-35% ביומה הראשון בוול סטריט

סטארט-אפ המשקפיים מצטרף לשמות כמו רובלוקס, ספוטיפיי וקויינבייס שהפכו גם הן לציבוריות דרך רישום ישיר (Direct listing); החברה צופה השנה הכנסות של 532-537 מיליון דולר 
צחי אפרתי | (2)

סטארט-אפ המשקפיים וורבי פארקר החל להיסחר היום בוול סטריט והמשקיעים רצים למניה שקופצת ב-35% למחיר של כ-54 דולר למניה. זה נותן לחברה שווי של יותר מ-6 מיליארד דולר. המניה נסחרת כעת בבורסה בניו יורק תחת הטיקר WRBY. החברה שהוקמה ב-2010 הובילה תנועה של מותגים שהשיקו באמצעות האינטרנט ועקפו את הדרך המסורתית לשוק הקמעונאי.

 

וורבי פארקר מצטרפת לשמות כמו רובלוקס, ספוטיפיי וקוינבייס שהפכו גם הן לציבוריות דרך רישום ישיר (Direct listing) במקום הנפקה ראשונית לציבור (IPO). ברישום ישיר, חברה אינה מגייסת הון חדש מהבנקים. במקום זאת, היא מציעה את מניותיה בבורסה, והמניות מתחילות להיסחר במחיר שנקבע באמצעות משא ומתן בין החברה למשקיעים.

המחיר שנקבע עמד על 40 דולר על סמך עסקאות קודמות בשוקים הפרטי, מה שהעניק לחברה שווי שוק של כ-4.5 מיליארד דולר. בסופו של דבר, המחיר שנרשם לציבור התבסס על ביקוש המשקיעים. מניות החברה נסחרו באפריל בין משקיעים פרטים במחיר של כ-24 דולר, כך על פי נתוני החברה.

 

כאשר נוסדה וורבי פארקר החברה שלחה ללקוחות משקפיים לנסות בבית ולשמור את מה שהם רוצים לקנות. החברה התרחבה על ידי פתיחת חנויות, דבר שעזר לאזן את ההוצאות הכבדות הכרוכות בשיווק מסחר אלקטרוני מאסיבי. בשנת 2019 השיקה קו של עדשות מגע יומיות.

"יש לנו פחות מ-1% מנתח השוק בקטגוריה הענקית הזו, ויש רוח גבית שמאפשרת לנו לצמוח בשורה העליונה והתחתונה בשנים הבאות", אמר דייב גלבוע, מייסד ומנכ"ל משותף. "יש כל כך הרבה הזדמנויות להגדיל את טביעת הרגל הפיזית שלנו אך גם להגדיל את היצע המסחר האלקטרוני שלנו", אמר.

 

בשנים האחרונות המכירות של וורבי פארקר גדלו אך גם ההפסדים. ההכנסות בשנת 2020 צמחו ב-6.2% ל-393.7 מיליון דולר מ-370.5 מיליון דולר בשנת 2019, כך על פי מסמכים שהוגשו לרשות לניירות ערך (SEC). אך בשנת 2020 הסתכם ההפסד הנקי ב-55.9 מיליון דולר. בחודשים האחרונים, וורבי פארקר עדיין שורפת כסף. היא הפסידה 7.3 מיליון דולר בחצי השנה הראשונה של השנה.

 

אחת ההשקעות הגדולות ביותר של יצרנית המשקפיים בשנים הקרובות תהיה בצמיחת החנויות הפיזיות. וורבי פארקר מקווה שהרווחים יגיעו בעקבות השינוי. למרות שהיא צופה שההכנסות ימשיכו לגדול, עדיין לא ידוע מתי זה ירד לשורה התחתונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

החברה מתכננת לפתוח 30-35 חנויות חדשות עד סוף שנת 2021, ולהביא את מספר החנויות הכולל שלה לכ-155-160 מקומות. למרות שחנויותיה נסגרו באופן זמני במהלך הקורונה, וורבי פארקר נהנית מנוכחות דיגיטלית חזקה. צרכנים רבים עדיין קונים יותר באינטרנט. כ-50% ממכירות וורבי פארקר הגיעו מדיגיטל בששת החודשים הראשונים של השנה, לעומת 60% בשנה שעברה. "בסופו של דבר לא אכפת לנו היכן הלקוח מבצע עסקאות", אמר גלבוע. "אנחנו רק רוצים לוודא שיש להם את החוויה הטובה ביותר האפשרית". 

  

וורבי פארקר גם מחפשת לצמוח בקטגוריות מעבר למשקפיים. בשנה שעברה כ-95% ממכירותיה היו משקפיים, בעוד 2% הגיעו מעדשות מגע, 1% מבדיקות עיניים ו-2% מאביזרי משקפיים. ניל בלומנטל, מייסד ומנכ"ל משותף, רואה את ההזדמנות להתמקד בקטגוריות אחרות.

 

"עדשות מגע הן 2% מהמכירות שלנו, אבל זה שוק של יותר מ-5 מיליארד דולר", אמר. "אותו דבר לגבי בדיקות עיניים. 1% מהמכירות שלנו, אבל זה גם שוק של 5 מיליארד דולר פלוס-הזדמנויות אדירות עבורנו בעתיד".

 

ברבעון השלישי שיסתיים ביום חמישי, וורבי פארקר מצפה להכנסות בטווח של 131-133 מיליון דולר, מה שמייצג גידול של 28%-26% מרמות 2020. בשנת הנוכחית היא צופה כי המכירות יסתכמו ב-532-537 מיליון דולר. בשנת הכספים 2022, מעריכים בחברה כי ההכנסות יעלו לפחות ב-25% ביחס לשנת 2021.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הסנגור של פחלון 30/09/2021 06:32
    הגב לתגובה זו
    אצלנו הנפיקו את מניף והיא התרסקה יותר מ 30% מעניין אם יש נוכלים בארהב כמו בישראל מדינת המיסים והגנבים
  • 1.
    עוד בועה 30/09/2021 00:54
    הגב לתגובה זו
    התחרות גדולה ורשתות נסגרות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.