מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

"המשבר בשרשרת האספקה בעולם יימשך לפחות עד הקיץ הבא"

ההרגלים הצרכנים של האמריקאים שישתנו, מחסור בעובדי נמל ונהגי משאיות וכל בעיה קטנה שמתעוררת, מוסיפה לקשיים - כשנכון לכרגע 40 ספינות ממתינות מחוץ ללוס אנג'לס לפרוק סחורה וזה לא יגמר בקרוב
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה חברות ספנות

כבר שנה וחצי שמשבר הקורונה עושה שמות בשרשרת האספקה העולמית, כשכל סופה, שביתה של עובדים או ספינה שנתקעת בתעלת סואץ, מוסיפים לסיר הלחץ ומעלים את מחירי השילוח של מכולות, כשהשיא היה בתחילת החודש הקודם אז מחיר לשילוח מכולה חצה את ה-20 אלף דולר.

הכול החל עם סגירתה של סין בסוף ינואר אשתקד ונמשך ונמשך ונמשך. הערכנו כאן כי הדבר יוביל לשינויים עמוקים בשרשרת האספקה, תוך הקטנת ההסתמכות על סקטור הספנות ופתיחת יותר מפעלים בכל העולם. אבל כמו האנלוגיה השחוקה הקשורה לעולם זה, שרשרת האספקה היא לא ספינת מרוץ, אלא ספינת משא גדולה וכבדה שלוקח לה המון זמן להסתובב ולעשות את השינויים המתבקשים.  

 

המגפה גם חשפה את חולשתם של מרבית הנמלים בעולם. חוסר מספק בכוח אדם וחוסר בציוד. זה יצר תורים ארוכים בנמלים וכל מהמורה בדרך רק מוסיפה לקשיים. בשל בעיות בכוח האדם, הן בשל הסגרים והן בשל העובדה שאנשים עזבו את עבודתם, בארה"ב מאות אלפי קונטיינרים תקועים על ספינות, או ממתינים לאיסוף למרכזים לוגיסטיים. המחסור בעובדים הוא לא רק בעובדי נמל, אלא גם מחסור בנהגי משאיות כשכמות הקארגו המגיעה לחופיה של ארה"ב שוברת שיאים.

 

לפי התחזית שנערכה עבור איגוד הקמעונאים האמריקאי על ידי חברת האקט, הנמלים הגדולים בארה"ב היו צפויים לשנע 2.37 מיליון מכולות באוגוסט, שמדובר בשיא לחודש כלשהו מאז שנת 2002. האיגוד צופה שמספר המכולות הצפויות להגיע לארה"ב יתקרב ל-26 מיליון, כשהשיא הגבוה ביותר אי פעם נרשם אשתקד עם 22 מיליון מכולות.

 

עד כמה המצב בעייתי? בחודש שעבר הנשיא ג'ו ביידן מינה נציג מיוחד מטעמו שאמור להתמודד עם התלונות של בעלי עסקים בנוגע לבעיות באספקה.

 

קחו לדוגמה את הנמלים בלוס אנג'לס ולונג ביץ', שיחדיו אחראיים על כשליש מכל הטובין שנכנסים לארה"ב. בחודשיים האחרונים, בכל יום נתון לפחות 40 ספינות ממתינות לפרוק את מרכולתיהן מחוץ לנמלים – כשלפני המגפה, היה חריג למצוא ולו ספינה אחת.

 

"העומס יכול להחמיר כשנגיע לפיק של משלוחי החגים", אמר ג'ין סרוקה, מנכ"ל נמל לוס אנג'לס, לוול סטריט ג'ורנל, והוסיף ששבר את שיא טיפול במכולות בכל חודש ב-13 החודשים האחרונים. "הטרמינלים שלנו צפויים לטפל ב-35% קונטיינרים נכנסים ביחס לשבוע שהחל והמספר הזה יעלה ל-80% בשבוע הבא, ביחס לשבוע המקביל אשתקד."

 

הסיבה המרכזית לעלייה הדרמטית באה משינוי ההרגלים הצרכניים של האמריקאים, שמוציאים פחות על מסעדות, תיירות ואירועי תרבות ויותר על מוצרים ביתיים. סיבה נוספת היא שהיבואנים אוגרים סחורה, לנוכח הבעיות שהתגלו בשנה שעברה בתחילת הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"אני לא רואה ירידה בלחץ על הנמלים, כשרבים מאמינים שהמצב יימשך גם בקיץ של 2022 ואולי גם אחריו", אמר מנכ"ל נמל לונג ביץ', מאריו קורדרו.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יצחק 06/09/2021 10:26
    הגב לתגובה זו
    והיא נסחרת בשווי שוק מצחיק של 6 מיליארד דולר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.