"המשבר בשרשרת האספקה בעולם יימשך לפחות עד הקיץ הבא"
כבר שנה וחצי שמשבר הקורונה עושה שמות בשרשרת האספקה העולמית, כשכל סופה, שביתה של עובדים או ספינה שנתקעת בתעלת סואץ, מוסיפים לסיר הלחץ ומעלים את מחירי השילוח של מכולות, כשהשיא היה בתחילת החודש הקודם אז מחיר לשילוח מכולה חצה את ה-20 אלף דולר.
הכול החל עם סגירתה של סין בסוף ינואר אשתקד ונמשך ונמשך ונמשך. הערכנו כאן כי הדבר יוביל לשינויים עמוקים בשרשרת האספקה, תוך הקטנת ההסתמכות על סקטור הספנות ופתיחת יותר מפעלים בכל העולם. אבל כמו האנלוגיה השחוקה הקשורה לעולם זה, שרשרת האספקה היא לא ספינת מרוץ, אלא ספינת משא גדולה וכבדה שלוקח לה המון זמן להסתובב ולעשות את השינויים המתבקשים.
המגפה גם חשפה את חולשתם של מרבית הנמלים בעולם. חוסר מספק בכוח אדם וחוסר בציוד. זה יצר תורים ארוכים בנמלים וכל מהמורה בדרך רק מוסיפה לקשיים. בשל בעיות בכוח האדם, הן בשל הסגרים והן בשל העובדה שאנשים עזבו את עבודתם, בארה"ב מאות אלפי קונטיינרים תקועים על ספינות, או ממתינים לאיסוף למרכזים לוגיסטיים. המחסור בעובדים הוא לא רק בעובדי נמל, אלא גם מחסור בנהגי משאיות כשכמות הקארגו המגיעה לחופיה של ארה"ב שוברת שיאים.
לפי התחזית שנערכה עבור איגוד הקמעונאים האמריקאי על ידי חברת האקט, הנמלים הגדולים בארה"ב היו צפויים לשנע 2.37 מיליון מכולות באוגוסט, שמדובר בשיא לחודש כלשהו מאז שנת 2002. האיגוד צופה שמספר המכולות הצפויות להגיע לארה"ב יתקרב ל-26 מיליון, כשהשיא הגבוה ביותר אי פעם נרשם אשתקד עם 22 מיליון מכולות.
- קנון נערכת למימוש מניות צים בחצי מיליארד דולר
- מחירי השילוח בירידה - למה צים מזנקת ב-6%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כמה המצב בעייתי? בחודש שעבר הנשיא ג'ו ביידן מינה נציג מיוחד מטעמו שאמור להתמודד עם התלונות של בעלי עסקים בנוגע לבעיות באספקה.
קחו לדוגמה את הנמלים בלוס אנג'לס ולונג ביץ', שיחדיו אחראיים על כשליש מכל הטובין שנכנסים לארה"ב. בחודשיים האחרונים, בכל יום נתון לפחות 40 ספינות ממתינות לפרוק את מרכולתיהן מחוץ לנמלים – כשלפני המגפה, היה חריג למצוא ולו ספינה אחת.
"העומס יכול להחמיר כשנגיע לפיק של משלוחי החגים", אמר ג'ין סרוקה, מנכ"ל נמל לוס אנג'לס, לוול סטריט ג'ורנל, והוסיף ששבר את שיא טיפול במכולות בכל חודש ב-13 החודשים האחרונים. "הטרמינלים שלנו צפויים לטפל ב-35% קונטיינרים נכנסים ביחס לשבוע שהחל והמספר הזה יעלה ל-80% בשבוע הבא, ביחס לשבוע המקביל אשתקד."
הסיבה המרכזית לעלייה הדרמטית באה משינוי ההרגלים הצרכניים של האמריקאים, שמוציאים פחות על מסעדות, תיירות ואירועי תרבות ויותר על מוצרים ביתיים. סיבה נוספת היא שהיבואנים אוגרים סחורה, לנוכח הבעיות שהתגלו בשנה שעברה בתחילת הקורונה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"אני לא רואה ירידה בלחץ על הנמלים, כשרבים מאמינים שהמצב יימשך גם בקיץ של 2022 ואולי גם אחריו", אמר מנכ"ל נמל לונג ביץ', מאריו קורדרו.
- 1.יצחק 06/09/2021 10:26הגב לתגובה זווהיא נסחרת בשווי שוק מצחיק של 6 מיליארד דולר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
