ברזיל: הקורונה בירידה, הכלכלה האינפלציה והריבית בעלייה
אחרי גלים של קורונה שהכו את ברזיל ללא רחם בשנה וחצי האחרונות והקשות, ברזיל מתחילה גל התאוששות כלכלית. יש כלכלנים שחוזים שהכלכלה שם תצמח ב-5% השנה, אבל, בבנק העולמי עדיין צופים עלייה של 3%. מדוב בצמיחה מהותית כשלאחר חבילת התמריצים בהיקף של כמעט 157 מיליארד דולר, ההתכווצות הכלכלית במדינה הסתכמה ביותר מ-4%. גם לא צריך למהר ולחגוג. הקורונה הוכיחה כבר שהיא באה והולכת לאן שבא לה וייתכן והפריחה הנוכחית היא רק תקופת בין המיצרים.
בכל מקרה, הצמיחה המואצת מובילה לאינפלציה שחייבה את הבנק המרכזי בברזיל להעלות את הריבית מ-2% בפברואר ל-5.5% נכון לעכשיו. הצפי הוא שהריבית תעלה אפילו ל-7%, במטרה להפחית את הפגיעה הכלכלית. זה לא מפריע לנשיא ג'איר בולנסארו להבטיח הבטחות יקרות לבוחריו, לפני הבחירות שייערכו באוקטובר שנה הבאה מול הנשיא לשעבר לולה דה סילבה.
האבסורד הוא שזה גלגל שמניע את עצמו. אחד מהגורמים המשמעותיים שמעלים את האינפלציה הם מחירי הסחורות. הריאל הברזילאי, אמור להרוויח מכך מאחר וברזיל מייצאת ברזל, נפט ומוצרי מזון גולמיים כמו סויה.
"במחירי הסחורות הנוכחיים, הריאל צריך להיסחר לפי 4.5 ריאל לדולר, לא ב-5.3 – המשילות שם מתאדה שם מיום ליום", אמר אלברטו ראמוס, ראש מחלקת אמריקה הלטינית בגולדמן זאקס (GS).
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האינפלציה גם העלתה את התשואות על האג"ח הממשלתי הברזילאי ל-10 שנים ל-10.5%. כך שהמלחמה של הבנק המרכזי להאטת האינפלציה יכולה להוות מקור מעניין למשקיעי הכנסה קבועה. בבנק ההשקעות אייגון הפכו את ברזיל ליעד המועדף בשווקים המתפתחים בשל כך.
כמו ביתר העולם, המגפה הציגה כמה חברות טכנולוגיה ואינטרנט שהראו ביצועים חיוביים ונהנו מתהליך החיבוריות המואץ. יש למשל את חלוצת הקמעונאות המקוונת, מרקדו ליברה (MELI), שעלתה ב-281% מאס מארס אשתקד, למרות שמתחילת השנה עלתה רק ב-13.4%. יש גם את אפליקציות התשלומים פאגסגורו (PAGS) שהכפילה את שוויה מאז החלה להיסחר בינואר 2018.
- 5.חא 29/08/2021 10:01הגב לתגובה זושיפור בכלכלה הברזילאית תביא עשויה להטיב עם גזית גלוב שמושקעת שם באופן רציני ותשפר את ביצועיה משמעותית. זוהי רק הערכה שלי כל אחד יעשה לפי דעתו.
- 4.מוטי 28/08/2021 23:22הגב לתגובה זווגם זה אם לא תיפול עוד מכה על העולם
- 3.הרלוונטי 28/08/2021 16:07הגב לתגובה זוגם בלי כל המושגים הכלכליים פה ילד בן 5 יבין שברזיל זה כישלון כלכלי אם יראו לו את התמג שם לנפש מ2011 עד היום שהוא יורד כל הזמן. יש סיבה שמדינות אסיאתיות צומחות כלכלית ועוברות את המדינות בדרום אמריקה שדועכות כלכלית. הסיבה היא הקפיטליזם של דרום אמריקה ובעיקר בברזיל שאוכל להם את הכלכלה והורס אותה כמו בדומינו, לא דואגים שם לעניים וחבל מאוד כי בסופו של דבר העניים הם אלה שמניעים את הכלכלה- הם הפס יצור "הנחות" שבלעדיו הכלכלה נהרסת כמו בדומינה, הם מה שמתניע את הכלכלה, בזכותם מי שמעליהם מרוויח עליהם וכך הלאה וכך גם העשירים מרוויחים יותר
- 2.תשומת לב לגזית גלוב! (ל"ת)אלדו 28/08/2021 09:50הגב לתגובה זו
- 1.בקרוב אצלנו. (ל"ת)אברהם 27/08/2021 22:19הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
