מדיניות הפד' פגעה בעובדים ובחסכונותיהם, והגדילה את אי השוויון
הכנס השנתי של הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) בג'קסון הול הולך לעסוק בנושא של מדיניות מקרו כלכלית בכלכלה לא שוויונית. נראה שבכירי הפד רוצים לתת לעצמם מחמאות על המדיניות המרחיבה שלהם. מנקודת המבט שלהם, המדיניות המרחיבה מאוד שהפד נקט בה מאז שהחל משבר הקורונה, עזרה לשמור על מקומות עבודה רבים בתקופה שהקורונה השאירה עובדים רבים בבית, ותרמה מאוד ליצירה של מקומות עבודה בשלב הנוכחי, שבו האמריקאים מנסים ללמוד לחיות עם הקורונה.
יש משהו בנקודת המבט של הפד. האבטלה בארה"ב טיפסה מ-3.5% לפני הקורונה ל-14.8% באפריל 2020. מאז, היא בירידה די מהירה, ונכון ליולי 2021 היא הייתה 5.4%. נכון שהנתון הזה קצת מטעה, כי כ-1.7% מהאמריקאים פרשו משוק העבודה בעקבות הקורונה ועוד לא חזרו, כך שהפגיעה בשוק העבודה היא גרועה יותר מכפי שאפשר לחשוב אם מסתכלים רק על נתוני האבטלה. אבל עדיין, בכל מה שקשור לתעסוקה, המדיניות המרחיבה של הפד בהחלט סיפקה את הסחורה.
אבל כותרת המפגש של הפד לא מדברת על חזרה לתעסוקה, אלא על אי-שוויון. בתחום הזה, המדיניות של הפד דווקא תרמה להרעה במצב, לא לשיפור שלו. ההרחבות המוניטריות שהפד מתגאה בהן (בצדק) עזרו אומנם להחזיר עובדים לשוק העבודה, אבל יש לזה מחיר.
חלק אחד מהמחיר הוא האינפלציה. האינפלציה בארה"ב הגיעה בחודשים האחרונים ל-5.4% בקצב שנתי, והיא צפויה להישאר גבוהה יחסית גם בחודשים הבאים. האינפלציה הזאת שוחקת את השכר של העובדים, למרות העלייה המסוימת בשכר הממוצע. חלק שני מהמחיר הוא שחיקת החסכונות של העובדים.
- חבר הפד מירן מזהיר: הריבית גבוהה מדי ועלולה להוביל לעלייה באבטלה
- שיא של 4 שנים בבקשות החוזרות לדמי אבטלה בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשהאינפלציה גבוהה, והריביות באפיקים הסולידיים מאוד נמוכות, החסכונות של העובדים נפגעים. בהתחשב בכך שלחלק גדול מהאמריקאים יש מעט יחסית חסכונות ארוכי טווח, המשמעות היא שהם לא יוכלו להסתמך על החסכונות האלו כשהם יגיעו לגיל פרישה. כך שהמדיניות של הפד אומנם תורמת להחזרת עובדים לשוק העבודה, אבל הם עושים את זה בשכר ריאלי נמוך יותר, ועם פחות חסכונות. את המחיר הם יגלו כשיגיעו לגיל שבו הם ירצו לפרוש, ויבינו שאין להם ברירה אלא להמשיך לעבוד כל עוד הם מסוגלים.
בכל מה שנוגע לאי שוויון, יש מחיר נוסף. העשירון העליון של אמריקאים מחזיק בכ-90% מכלל האחזקות של משקי בית אמריקאים במניות. ההרחבות המוניטריות שביצע הפד העלו את ה-S&P500 בכמעט 20% ב-12 החודשים האחרונים, ובכ-36% לעומת התקופה שלפני הקורונה. אז נכון שלרוב האמריקאים יש החזקה כלשהי במניות, כך שכולם נהנים מזה. אבל המרוויחים הגדולים הם מי שנמצאים בעשירון העליון, כשגם אלו שבשלושת העשירונים הבאים מרוויחים לא מעט. האמריקאים שבחצי התחתון של התפלגות ההכנסות מרוויחים מהעלייה במניות מעט מאוד, אם בכלל.
כך שהפד יכול לדבר על מדיניות מקרו-כלכלית בעולם עם אי-שוויון, אבל לא ברור מה הוא יכול לעשות כדי לשפר את המצב. למעשה, המדיניות שלו רק מחמירה את המצב, לא משפרת אותו, והיכולת שלו לשנות את זה כמעט ולא קיימת, כי כלים מוניטריים לא נועדו להתמודד עם אי שוויון. כך שהמקסימום שבפד יכולים לעשות, זה להתמקד בלתת עצות לממשלה. גם זה משהו.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ד"ר אביחי שניר
המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן
- 3.משקיע 28/08/2021 21:43הגב לתגובה זוסוציאליזם = לבר הרבה על שיוויון = לדפור כמה שיותר את מעמד הביניים ולחלק כמה שיותר לעשירים המקורבים שהם גם סוציאליסטים
- 2.עמך 28/08/2021 16:56הגב לתגובה זוכולל בנק ישראל ,אלק,בנק של בנקאים ועשירים. זה לגרום להעברת עושר לאפיון עליון על חשבון משלם המיסים. דוד החוסכים לפנסיונרים זו אחת המטרות שלהם. צריך לבטל את מוסד הבנק מרכזי שעושה יותר נזק מתועלת לעצמך כמוני .ויפה שעה אחת קודם.
- 1.צודק לחלוטין (ל"ת)הברבור הירוק 28/08/2021 00:21הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
