ריצרד בארסון
צילום: יוטיוב
דוחות

וירג'ין חושפת את מחיר הטיסה לחלל: 450 אלף דולר וקופצת באפטר ב-5%

הקפיצה במניה מגיעה למרות שהחברה פספסה בשורה התחתונה כשרשמה הפסד של 39 סנט למניה, גבוה מצפי האנליסטים להפסד של 33 סנט למניה. החברה רשמה הכנסות של 571 אלף דולר, לעומת צפי ל-380 אלף דולר. מאז הטיסה לחלל נפלה המניה ב-40%
נתנאל אריאל | (2)
נושאים בכתבה וירג'ין גלקטיק

חברת הטיסות המסחריות לחלל של המיליארד סר ריצ'ארד ברנסון,  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS , מדווחת הערב על הפסד של 94 מיליון דולר, או 39 סנט למניה, גבוה מקונצנזוס האנליסטים להפסד של 33 סנט למניה. החברה גם דיווחה על הכנסות של 571 אלף דולר, לעומת צפי אנליסטים ל-380 אלף דולר.

אם החברה פספסה כך בשורה התחתונה, מדוע היא מזנקת במסחר המאוחר? הסיבה היא שבמקביל לפרסום הדוחות החברה דיווחה הודעה חיובית מבחינת המשקיעים. החברה חשפה כי היא תדרוש על כל מושב בטיסות שלה לחלל לא פחות מ-450 אלף דולר לכרטיס, גבוה משמעותית מההערכות מוקדמות יותר שדיברו על כ-250 אלף דולר לכרטיס.

החברה תציע שלושה סוגי כרטיסים: מושב יחיד, חבילה לזוגות חברים או משפחות, ורכישת טיסה מלאה, כאשר בוול סטריט מעריכים כי שוק תיירות החלל יגדל עד 2030 לכ-8 מיליארד דולר. 

בוירג'ין מסבירים את הסיבה למחיר הגבוה בעקבות "עלייה בהתעניינות הצרכנים לאחר טיסתה של החברה בחודש יולי. זו רשימה משמעותית של 'מאמצים-מוקדמים' " אמרו בחברה וכי היא תפתח גם רשימה עבור אלה שרוצים להזמין מקום בטיסות חלל עתידיות. "שאנחנו מנסים להביא את פלא החלל לאוכלוסייה הגלובלית הרחבה ושמחים לפתוח את הדלת לתעשייה וחוויה צרכנית חדשה לגמרי", אמר מנכ"ל החברה מייקל קולגלאזייר.

טיסת החלל הבאה של וירג'ין מתוכננת לסוף חודש ספטמבר, והיא תהיה משימה בתשלום בור חיל האוויר האיטלקי.

נזכיר כי מניית החברה נפלה ב-40% במצטבר במשך כמה ימים, מיד לאחר שהטיסה לחלל של המייסד ושל עוד כמה מעובדיו חזרה מהחלל לאחר שיגור מוצלח אתמול (הנה הסרטון).

אם הטיסה הצליחה למה המניה התרסקה? הסיבה היא שוירג'ין הכריזה על ביצוע הנפקת ATM של עד 500 מיליון דולר, כאשר הבנקים המלווים יהיו קרדיט סוויס ומורגן סטנלי שיהיו זכאים לעמלה של 2% מתמורת ההנפקה ברוטו.

ההנפקה יוצאת במודל ATM ולא בהנפקה רגילה ככל הנראה על מנת שהחברה תוכל להנפיק מניות בהתאם לצרכים שלה. כרגע יש לה בקופה מספיק לעוד שנה וחצי של פעילות, אבל לא בהכרח מספיק בשביל לבנות עד חלליות לצורך שיגורים מסחריים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הנפקת ATM היא סוג של הנפקה שבה בניגוד להנפקה "הקלאסית" אותה אנו מכירים, המניות לא נמכרות בבת אחת. אלא בכפוף לשיקול הדעת של מלווי ההנפקה ובכפוף לכמה כללים - המניות נמכרות במהלך המסחר השוטף בבורסה. הקונים בבורסה לא יכולים לדעת בעת המסחר האם המניות שהם קונים הן מניות חדשות שהכסף ממכירתן הולך לחברה או לחילופין מניות שנמכרות ממחזיק קיים.

למה זה הפיל את המניה? קודם כל, יתכן שלא כל המשקיעים ציפו לכך שהחברה תצטרך כסף. היה הגיוני להאמין שהכסף שיש לחברה כיום, יספיק גם לשיגורים המסחריים - יתכן גם שחלק חוששים שקצב שריפת המזומנים עלה בחודשים האחרונים ולכן זה נדרש. כמו כן, ישנו תמיד החשש שמכירת המניות בשוק, למרות שישנן מגבלות על הכמות הנמכרת בכל יום - יורידו את מחיר המניה בעת מכירתן בשוק.

הטיסה שהייתה, הגיעה לגובה של 50 מייל מעל לפני הקרקע ונערכה במשך כשעה, בטיסה השתתף גם בעל המניות הגדול ביותר ומייסד החברה - סר ריצ'ארד ברנסון בנוסף לעוד חמישה עובדים מהחברה שלו. במהלך יום המסחר של הטיסה, יום שישי - ירדה מנית החברה בכ-7%.

אומנם לא מדובר על טיסה מסחרית, אך לאחר מספר טיסות מבחן נוספות שיערכו כבר הקיץ, ובכפוף להצלחתן - צפויות להתחיל טיסות מסחריות כבר בתחילת 2022. החברה צפויה להיות הראשונה שמשגרת טיסות מסחריות.

לפני שבוע היה קוריוז, כאשר ברנסון הודיע כי יצטרף לטיסה - ובכך יקדים את מייסד אמזון ג'ף בזוס. מניית החברה זינקה במסחר ב-23%, אך לבסוף סיימה רק בעלייה של 4%.

כבר למעלה מ-600 לקוחות הזמינו כרטיסים לשלב הטיסות המסחריות, כאשר המחיר ששילמו אינו ידוע והחברה לא פרסמה אותו. בעקבות כמות הכרטיסים הללו שהוזמנה, סגרה החברה את הזמנות הכרטיסים - עד לפחות לאחר שיגמרו טיסות המבחן ושהחברה תוכל לדעת יותר בוודאות את כמות השיגורים המסחריים הקרובים.

באותו זמן הנהלת החברה כן נתנה הערכה שלאחר הפתיחה המחודשת של ההזמנות, יעמוד מחיר כרטיס בודד על לא פחות מרבע מיליון דולר, לטיסה של בערך שעה אחת - כעת מפרסמת החברה כאמור כי המחיר יהיה הרבה יותר גבוה.

שווי השוק של החברה עומד כעת על כ-7.6 מיליארד דולר, לאחר הנפילה של אותם 40% בשוויה, ולפני העלייה שיש כעת במסחר המאוחר - עם זאת מחיר המניה עדיין גבוה ב-35% ביחס לתחילת השנה. הונה החוזר עומד על כ-552 מיליון דולר, הון שצפוי לממן את הוצאות החברה עד שתהפוך לרווחית. ההון החוזר ביחד עם תמורת הנפקת ה-ATM צפוי לעזור לחברה ברכישת חלליות לשיגורים המסחריים ב-2022, ככל שיהיו כאלה.

השאלה העיקרית כרגע היא שאלת הרווח. לא ניתן כעת לתת תשובות על השאלות החשובות ביותר, כאשר המשמעותית ביותר מביניהן היא בלאי החללית וכתוצאה מכך גם הרווחית של החברות הפועלות בתחום. כאשר פונים ללקוחות "בעלי משאבים" במצב הקיים של השוק, בו יש מעט שחקניות - זה קצת פחות משנה. כי אם כבר הם בוחרים "ללכת על זה" הם ישלמו בין אם זה יהיה 250 אלף דולר או 300 אלף דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סטיב אוסטין 06/08/2021 09:51
    הגב לתגובה זו
    לחברה בעצם יש מטוס בפיתוח שמטיס אזרחים במהירות היפירסונית. מה שמאפשר להגיע מארה"ב לאירופה בשעתיים ולהגיע לאוסטרליה ב 5 שעות. לטיסות כאילו שיוכלו לקחת חלק בשדות תעופה רגילים יהיו הרבה לקוחות עשירים שיהיו מוכנים לשלם מחיר פרמיום.
  • 1.
    החברה הודיעה אתמול שהיא גם סיימה את ההנפקה בatm 06/08/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    החברה הודיעה אתמול שהיא גם סיימה את ההנפקה בatm
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.