ריצרד בארסון
צילום: יוטיוב
דוחות

וירג'ין חושפת את מחיר הטיסה לחלל: 450 אלף דולר וקופצת באפטר ב-5%

הקפיצה במניה מגיעה למרות שהחברה פספסה בשורה התחתונה כשרשמה הפסד של 39 סנט למניה, גבוה מצפי האנליסטים להפסד של 33 סנט למניה. החברה רשמה הכנסות של 571 אלף דולר, לעומת צפי ל-380 אלף דולר. מאז הטיסה לחלל נפלה המניה ב-40%
נתנאל אריאל | (2)
נושאים בכתבה וירג'ין גלקטיק

חברת הטיסות המסחריות לחלל של המיליארד סר ריצ'ארד ברנסון,  VIRGIN GALACTIC HOLDINGS , מדווחת הערב על הפסד של 94 מיליון דולר, או 39 סנט למניה, גבוה מקונצנזוס האנליסטים להפסד של 33 סנט למניה. החברה גם דיווחה על הכנסות של 571 אלף דולר, לעומת צפי אנליסטים ל-380 אלף דולר.

אם החברה פספסה כך בשורה התחתונה, מדוע היא מזנקת במסחר המאוחר? הסיבה היא שבמקביל לפרסום הדוחות החברה דיווחה הודעה חיובית מבחינת המשקיעים. החברה חשפה כי היא תדרוש על כל מושב בטיסות שלה לחלל לא פחות מ-450 אלף דולר לכרטיס, גבוה משמעותית מההערכות מוקדמות יותר שדיברו על כ-250 אלף דולר לכרטיס.

החברה תציע שלושה סוגי כרטיסים: מושב יחיד, חבילה לזוגות חברים או משפחות, ורכישת טיסה מלאה, כאשר בוול סטריט מעריכים כי שוק תיירות החלל יגדל עד 2030 לכ-8 מיליארד דולר. 

בוירג'ין מסבירים את הסיבה למחיר הגבוה בעקבות "עלייה בהתעניינות הצרכנים לאחר טיסתה של החברה בחודש יולי. זו רשימה משמעותית של 'מאמצים-מוקדמים' " אמרו בחברה וכי היא תפתח גם רשימה עבור אלה שרוצים להזמין מקום בטיסות חלל עתידיות. "שאנחנו מנסים להביא את פלא החלל לאוכלוסייה הגלובלית הרחבה ושמחים לפתוח את הדלת לתעשייה וחוויה צרכנית חדשה לגמרי", אמר מנכ"ל החברה מייקל קולגלאזייר.

טיסת החלל הבאה של וירג'ין מתוכננת לסוף חודש ספטמבר, והיא תהיה משימה בתשלום בור חיל האוויר האיטלקי.

נזכיר כי מניית החברה נפלה ב-40% במצטבר במשך כמה ימים, מיד לאחר שהטיסה לחלל של המייסד ושל עוד כמה מעובדיו חזרה מהחלל לאחר שיגור מוצלח אתמול (הנה הסרטון).

אם הטיסה הצליחה למה המניה התרסקה? הסיבה היא שוירג'ין הכריזה על ביצוע הנפקת ATM של עד 500 מיליון דולר, כאשר הבנקים המלווים יהיו קרדיט סוויס ומורגן סטנלי שיהיו זכאים לעמלה של 2% מתמורת ההנפקה ברוטו.

ההנפקה יוצאת במודל ATM ולא בהנפקה רגילה ככל הנראה על מנת שהחברה תוכל להנפיק מניות בהתאם לצרכים שלה. כרגע יש לה בקופה מספיק לעוד שנה וחצי של פעילות, אבל לא בהכרח מספיק בשביל לבנות עד חלליות לצורך שיגורים מסחריים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הנפקת ATM היא סוג של הנפקה שבה בניגוד להנפקה "הקלאסית" אותה אנו מכירים, המניות לא נמכרות בבת אחת. אלא בכפוף לשיקול הדעת של מלווי ההנפקה ובכפוף לכמה כללים - המניות נמכרות במהלך המסחר השוטף בבורסה. הקונים בבורסה לא יכולים לדעת בעת המסחר האם המניות שהם קונים הן מניות חדשות שהכסף ממכירתן הולך לחברה או לחילופין מניות שנמכרות ממחזיק קיים.

למה זה הפיל את המניה? קודם כל, יתכן שלא כל המשקיעים ציפו לכך שהחברה תצטרך כסף. היה הגיוני להאמין שהכסף שיש לחברה כיום, יספיק גם לשיגורים המסחריים - יתכן גם שחלק חוששים שקצב שריפת המזומנים עלה בחודשים האחרונים ולכן זה נדרש. כמו כן, ישנו תמיד החשש שמכירת המניות בשוק, למרות שישנן מגבלות על הכמות הנמכרת בכל יום - יורידו את מחיר המניה בעת מכירתן בשוק.

הטיסה שהייתה, הגיעה לגובה של 50 מייל מעל לפני הקרקע ונערכה במשך כשעה, בטיסה השתתף גם בעל המניות הגדול ביותר ומייסד החברה - סר ריצ'ארד ברנסון בנוסף לעוד חמישה עובדים מהחברה שלו. במהלך יום המסחר של הטיסה, יום שישי - ירדה מנית החברה בכ-7%.

אומנם לא מדובר על טיסה מסחרית, אך לאחר מספר טיסות מבחן נוספות שיערכו כבר הקיץ, ובכפוף להצלחתן - צפויות להתחיל טיסות מסחריות כבר בתחילת 2022. החברה צפויה להיות הראשונה שמשגרת טיסות מסחריות.

לפני שבוע היה קוריוז, כאשר ברנסון הודיע כי יצטרף לטיסה - ובכך יקדים את מייסד אמזון ג'ף בזוס. מניית החברה זינקה במסחר ב-23%, אך לבסוף סיימה רק בעלייה של 4%.

כבר למעלה מ-600 לקוחות הזמינו כרטיסים לשלב הטיסות המסחריות, כאשר המחיר ששילמו אינו ידוע והחברה לא פרסמה אותו. בעקבות כמות הכרטיסים הללו שהוזמנה, סגרה החברה את הזמנות הכרטיסים - עד לפחות לאחר שיגמרו טיסות המבחן ושהחברה תוכל לדעת יותר בוודאות את כמות השיגורים המסחריים הקרובים.

באותו זמן הנהלת החברה כן נתנה הערכה שלאחר הפתיחה המחודשת של ההזמנות, יעמוד מחיר כרטיס בודד על לא פחות מרבע מיליון דולר, לטיסה של בערך שעה אחת - כעת מפרסמת החברה כאמור כי המחיר יהיה הרבה יותר גבוה.

שווי השוק של החברה עומד כעת על כ-7.6 מיליארד דולר, לאחר הנפילה של אותם 40% בשוויה, ולפני העלייה שיש כעת במסחר המאוחר - עם זאת מחיר המניה עדיין גבוה ב-35% ביחס לתחילת השנה. הונה החוזר עומד על כ-552 מיליון דולר, הון שצפוי לממן את הוצאות החברה עד שתהפוך לרווחית. ההון החוזר ביחד עם תמורת הנפקת ה-ATM צפוי לעזור לחברה ברכישת חלליות לשיגורים המסחריים ב-2022, ככל שיהיו כאלה.

השאלה העיקרית כרגע היא שאלת הרווח. לא ניתן כעת לתת תשובות על השאלות החשובות ביותר, כאשר המשמעותית ביותר מביניהן היא בלאי החללית וכתוצאה מכך גם הרווחית של החברות הפועלות בתחום. כאשר פונים ללקוחות "בעלי משאבים" במצב הקיים של השוק, בו יש מעט שחקניות - זה קצת פחות משנה. כי אם כבר הם בוחרים "ללכת על זה" הם ישלמו בין אם זה יהיה 250 אלף דולר או 300 אלף דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סטיב אוסטין 06/08/2021 09:51
    הגב לתגובה זו
    לחברה בעצם יש מטוס בפיתוח שמטיס אזרחים במהירות היפירסונית. מה שמאפשר להגיע מארה"ב לאירופה בשעתיים ולהגיע לאוסטרליה ב 5 שעות. לטיסות כאילו שיוכלו לקחת חלק בשדות תעופה רגילים יהיו הרבה לקוחות עשירים שיהיו מוכנים לשלם מחיר פרמיום.
  • 1.
    החברה הודיעה אתמול שהיא גם סיימה את ההנפקה בatm 06/08/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    החברה הודיעה אתמול שהיא גם סיימה את ההנפקה בatm
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.