מעבדה ניסוי מבחנה ביומד
צילום: Istock

אפסייד של 90% לכמומאב מרוסאריו: פוטנציאל שוק של 4 מיליארד ויותר

בפירמת המחקר גוזרים לחברה מתוך פוטנציאל השוק שווי השקול ל-10% ממנו - 400 מ' ד', בעוד עתה היא נסחרת לפי 210 מ'. השווי נגזר מהמחלות בהן שואפת החברה לטפל כיום, ואולם לפי רוסאריו הפוטנציאל וכן השווי יגדל ככל שתוסיף כאלה נוספות לרשימה
איתי פת-יה |

"מחיר המניה כיום הינו סביב 19 דולר מה שנותן לחברה שווי שוק של כ-210 מיליוני דולרים. להערכתנו זו הערכת חסר למניה", כך כותבים ד"ר זאב ז"ק וערן יעקובי מרוסאריו ייעוץ ומחקר על חברת הביוטכנולוגיה כמומאב תרפיוטיקס (סימול: CMMB). השניים מסבירים בסקירתם כיצד פוטנציאל השוק הנוכחי מסתכם ב-4 מיליארד דולר, ומכך גוזרים שווי השקול ל-10% ממנו - קרי 400 מיליון דולר. המספר משקף אפסייד של 90% על מחיר השוק.

החברה מפתחת מוצר בשם 101-CM, שהוא נוגדן לחלבון CCL24 שנמצא על ידי החברה כמשחק תפקיד חיוני בפיברוזיס, שהוא תהליך היווצרות הצלקת, שנועדה להחליף רקמה פגומה או קרועה. אלא שכמו שמסבירים ברוסאריו, לצלקת אין את אותן תכונה של הרקמה שהחליפה. כך למשל הם מזכירים את המקרה המפורסם של אשת הנשיא לשעבר, נחמה ריבלין ז"ל, שרקמת הריאה שלה הוחלפה על ידי רקמת צלקת.

"במצב של פיברוזיס ריאתי  כמו שהיה אצל ריבלין, יש הפרעה הולכת וגדלה לתהליך חילוף גזים בריאה. בעקבות זאת חימצון הדם נפגע. עם התקדמות המחלה נאלצה הגב' ריבלין לעבור השתלת ריאה ונפטרה מסיבוכי ההשתלה", השניים כותבים.

הפיתוח מיועד כטיפול עבור מספר מחלות, כשמול שלוש מהן נערכים ניסויים קליניים בפאזה השנייה. המחלה הראשונה היא primary sclerosing cholangitis) PSC) - דלקת בצינורות המרה שחוסמת את אלה. כתוצאה מכך המרה מצטברת בתוך הכבד ולא יכולה להגיע למעי ונוצר פיברוזיס כיבדי, מה שמביא בסופו של דבר לשחמת הכבד ולכשל הכבד. השרידות הממוצעת של החולים הינה 10-12 שנים ואין טיפול למחלה פרט להשתלת כבד.

"פוטנציאל השוק הוא סביב מיליארד דולר", מציינים הכותבים, "והטיפול של כמומאב ל-PSC זכה למעמד של תרופת יתום על ידי ה FDA ועל ידי הרשות האירופאית. עלות הטיפול עדיין מוקדמת להערכה אבל ניתן להעריך כי מדובר בתרופה שתמכר בכמה עשרות אלפי דולרים לשנה (סביב -100,000 50,000 דולר)". תוצאות הניסוי יפורסמו בחציון הראשון של 2022.

המחלה השנייה היא Systemic Sclerosis (SSC): "זוהי המחלה הקטלנית ביותר מכלל המחלות האוטואימוניות", כותבים ז"ק ויעקובי. "במחלה זו רקמת העור, המפרקים ואיברים פנימיים מוחלפים על ידי רקמת צלקת בשל תהליך דלקתי בלתי מבוקר. האיברים הפנימיים הנפגעים ביותר על ידי המחלה הם: הושט, מערכת העיכול התחתונה, הריאות, הלב והכליות. ישנן גם פתולוגיות הנצפות בכלי הדם. פוטנציאל השוק מוערך ב-2 מיליארד דולר. גם כאן הטיפול של כימומאב זכה למעמד של תרופת יתום הן בארה"ב והן באירופה".

עוד הם מוסיפים כי שתי תרופות אושרו בשנה האחרונה לטיפול בהצטלקות ריאתית הקשורה ב-SSC והן Ofev/nintedanib  ו-Actemra/tocilizumab של רוש, ואולם אומרים כי "אלו תרופות לאינדיקציה ספציפית בתוך המחלה (מחלה ריאתית) ולא תוקפות את המנגנון הפאתופיזיולוגי הבסיסי של המחלה". החברה צפויה לפרסם תוצאות  מהניסוי באינדיקציה זו במהלך 2023.

קיראו עוד ב"גלובל"

המחלה השלישית היא NonAlcoholic SteatoHepatitis) NASH) הגורמת לתאי הכבד לאגור שומן וכך נוצרת אי ספיקה כיבדית. "גודל השוק כאן הינו גם סדר גודל של מיליארד דולר לשנה", הם גורסים. תוצאות הניסוי הקליני בפאזה השנייה מול התוויה זו עתידות להתפרסות במחצית הראשונה של 2022.

"לדעתנו, בנית מודל של צפי הכנסות לאחר אישור התרופה ואז הטלת 'קנס' על החברה בשל שלב הפיתוח בו היא נמצאת, אינו נכון בחברות הנמצאות בשלבי פיתוח מוקדמים", טוענים ז"ק ויעקובי. "יש לכך מספר סיבות ובראשן העובדה כי מדובר באירועים שחלקם בינאריים מה שיכול להפוך את המודל מקצה לקצה. כמו כן בשל שלבי פיתוח מוקדמים תתכן כניסת מתחרים לשוק מה שכפי שהראינו משפיע על המחיר הסופי של התרופה ומשנה שוב את המודל".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.