המניות של אפל ומיקרוסופט הגיבו בירידה לתוצאות החזקות - למה?
יו"ר הפד, פאואל, המשיך אתמול לחפש סיבות למה לא צריך "להוריד את הרגל מהגז". הוא אומנם הכיר בהתקדמות ההתאוששות הכלכלית אך ציין שהפד מחכה לעוד התקדמות משמעותית. אך אינפלציה היא לא ההתקדמות שהוא מחכה לה, כשבקושי התייחס אליה, אלא בעיקר לשוק העבודה והוא רוצה לראות תעסוקה מלאה לחלוטין.
השאלה אם זני קורונה שממשיכים להתגלגל ולשבש את ענפי הפנאי והתיירות יאפשרו לשוק העבודה בשנים הקרובות להגיע לשלמות כזאת?
זן חדש של קורונה חדר לארה"ב מקולומביה, נפוץ בעיקר בפלורידה (10% ממקרי הקורונה שם). הזן הקולומביאני עדיין לא זכה לאות יוונית משלו ומכונה ע"י ארגון הבריאות העולמי B.1.621 variant. אולי עוד נשמע עליו... כלומר, התחזיות לאינפלציה וריבית מניחות הרבה הנחות שבירות:
לפי ממוצע התחזיות בבלומברג האינפלציה בארה"ב (PCE) תסתכם השנה ב-5%, תרד ב-2022 ל-1.5%, בשל איזון מחדש של השוק (כמו במחירי המכוניות המשומשות), וב-2023 תאיץ חזרה ל-2.3%. כאמור, הרבה הנחות חזקות ושבירות עומדות מאוחריהן.
בעוד בעולם סימני השאלה סביב תחזיות האינפלציה גדולים מאד, בישראל מתווספות אליהן עשרות הצעות לרפורמות, בחלקן במסגרת חוק ההסדרים, חלקן בחקיקה וחלקן בשינויי רגולציה. לפני יומיים פורסם בתקשורת כי במשרדי האוצר והגנת הסביבה מקודמת הצעה להעלאת מס הבלו על גז טבעי במטרה לצמצם את הזיהום. לפי גורמים בענף החשמל ההצעה עשויה ליקר את התעריף עד 30%, מה שאם יתממש יוסיף למדד המחירים לצרכן השנתי 66 נ"ב ויאט כמובן את המשק. להערכתנו סיכוי (וסיכון) נמוך להתממשות כ"כ משמעותית. הצעה נוספת בישראל שמשכה תשומת לב המשקיעים היא להפסקת הנפקת אג"ח מיועדות לגופים המוסדיים:
- סיכום חצי שנתי בפנסיה - מה עשתה קרן הפנסיה שלכם? אלטשולר ראשונה
- מה התשואה של קרן הפנסיה שלך בשנה האחרונה ובחמש השנים האחרונות - דירוג קרנות הפנסיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה להחליף אג"ח המיועדות לפנסיה במנגנון של "הבטחת תשואה"- בשנת 2020 הממשלה גייסה חוב בהיקף של 266 מיליארד שקל, מתוכם כ-26 מיליארד שקל באמצעות אג"ח מיועדות (לקרנות פנסיה וחברות ביטוח). מדובר על כ-10% מכלל החוב המונפק (בשנים שגרתיות המשקל של המיועדות משמעותי יותר). הפסקת הנפקת ה"מיועדות" צפוי להוביל את הממשלה להנפיק נתח גדול יותר של חוב בשוק הסחיר. אך לא צפויות להיות לכך השפעות מהותיות מבחינת התמחור מכיוון שהשוק מספיק נזיל כדי להתמודד עם סטייה כזאת בהנפקות ובמיוחד כשהמוסדיים יקנו לפחות בחלק מהכסף שיתפנה מהמיועדות החדשות אג"ח סחירות (לא מדובר בהחלפה של המיועדות שכבר קיימות). עם זאת, המהלך עשוי להעלות סוגיות רבות, כמו בנוגע לאופן הצגת התשואות לעמיתים והתמריץ של מנהלי ההשקעות לקחת סיכון, לאור ביטוח התשואה הממשלתי המוצע, וכן סימני שאלה ביחס לסיכון שלוקחת על עצמה המדינה בהתחייבות תשואה כזאת. יהיה מעניין לראות איך סוכנויות הדירוג יתייחסו להשפעה המעורבת של ירידה בעלויות המימון מצד אחד ועליה בסיכון מצד שני.
חדשות מרגיעות מסין, הרגולטור לניירות ערך במדינה קיים אתמול פגישה עם בכירי הבנקאים עם המסר שמדיניות "חינוך" החברות יהיה ממוקד מאד ולא נועד לפגוע בכל התעשיות, מהלך שלבינתיים הצליח לעצור שם את מרחץ הדמים. עוד חדשות טובות ממשיכות להגיע מדו"חות החברות בארה"ב לרבעון השני, כשלפי נתוני בלומברג 87% מהפרסומים עד כה הפתיעו את התחזיות לטובה, רמת שיא, אך זה מתחיל להיות לא מספיק:
אתמול פרסמו את דוחותיהן כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, שהמשיכו את רצף ההפתעות החיוביות, ועדיין המשקיעים לא התרשמו - המניות של אפל ומיקרוסופט הגיבו בירידה לתוצאות החזקות. האם מדובר באינדיקציה שהמשקיעים העלו לאחרונה יותר מדי את הציפיות ומכאן יהיה קל יותר להתאכזב?
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.כי טבע הגיבה בעליות לתוצאות חלשות (ל"ת)אני 29/07/2021 13:23הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
