פקקים עומס
צילום: תמר מצפי
דעה

תחבורה פרטית היא מקור אדיר למסים, אך היא גורמת לנזק עצום - איבוד שעות עבודה ופגיעה בתוצר

כמה תושבים יהיו בישראל ב-2050 ואיפה הם יגורו? למה חייבים להפסיק עם העדפה לתחבורה פרטית והאם ישראל בדרך להפוך למדינה הצפופה בעולם?

דליה עסיס | (15)

התקופה הקרובה היא תקופה שמזמנת להנהגה הזדמנות פז לשנות את התפיסה התכנונית הקיימת בפן התחבורתי. יש להעדיף באופן ברור תחבורה ציבורית בכלל ורכבת בפרט על פני המשך סלילת כבישים. המדינה השקיעה מיליארדים בסלילת כבישים אשר מעודדת תחבורה פרטית דווקא. אחת הסיבות המשמעותיות היא שהתחבורה הפרטית היא מקור אדיר של מסים אבל מדובר בתועלת לטווח הקצר אשר תגרום נזקים לטווח הארוך.

את הנזקים של העדפת התחבורה הפרטית רואים כבר היום, בפקקים האינסופיים אשר מבזבזים הון עתק של איבוד שעות עבודה ופגיעה בתוצר הלאומי. התחבורה הפרטית פוגעת בפריפריה ומגדילה את הפערים בחברה הישראלית.

עלינו לזכור שישראל הפכה בהדרגה ממדינה המבוססת על ההתיישבות העובדת, קיבוצים ומושבים, לאחת המדינות האורבניות והצפופות בעולם. כ-92 אחוזים מ-9.4 מיליון תושבי המדינה מתגוררים כיום בערים או ביישובים עירוניים ומספר הערים, 77, גבוה מאוד ביחס לגודלה. אם בעת קום המדינה, ב-1948, רק בשלוש ערים, תל אביב, ירושלים וחיפה, התגוררו יותר מ-100 אלף תושבים, הרי שכיום המספר מגיע ל-19 ערים ועל פי כל התחזיות מספר זה יוכפל במהלך שני העשורים הקרובים.

על פי כל התחזיות השמרניות בעוד פחות מ-30 שנה, בשנת 2050, תכפיל מדינת ישראל את מספר תושביה מכ-9.4 מיליון כיום לכ-18 מיליון. על פי כל התרחישים הצפויים, מתוך אותם 18 מיליון, כ-17 מיליון יתגוררו בערים ויישובים עירוניים, רובם ככולם במחצית הצפונית של המדינה, בין באר שבע בדרום לבין הגליל העליון בצפון. כאשר הרוב המכריע בין רחובות ואשדוד לבין מטרופולין חיפה. מדובר בשטח קטן בהיקף של פי שלושה ממטרופולין לונדון.

ובמילים אחרות, ישראל של העשורים הבאים תהיה המדינה הצפופה בעולם שרוב רובם של תושביה יתגוררו בתוך גוש מטרופוליטני רציף, מעין תצלום מוגדל של מטרופולינים דוגמת סינגפור והונג קונג. נתונים "יבשים", לכאורה, אלה, מאותתים באופן ברור לכל מקבלי ההחלטות, משרי התחבורה והשיכון, דרך וועדות התכנון למיניהן וכלה בעיריות והרשויות המקומיות – על ישראל לתכנן הן את שוק הדיור והן את מערכי התחבורה, בהעדפה ברורה לתחבורה ציבורית, בתכנון כולל מקיף, בדיוק כפי שמתכננים מטרופולין עירוני אחד גדול.

לתכנון כזה מספר יתרונות משמעותיים: תכנון כזה יצור אופטימיזציה גם של צרכי הביקושים בשוק הדיור ויביא הפחתת רמת הצפיפות ופיזור האוכלוסייה בכל המרחב והקלה על התשתיות בערים הגדולות. נכון להיום התכנון מבוזר בין העיריות השונות ונוצר מצב אבסורדי של עודף ביקושים לדירות במקומות מסוימים, לעומת מחסור במקומות אחרים.

העדפת תחבורה ציבורית תחסוך הון עתק למשק באמצעות קיצור נסיעה בין המרכז לבין הפריפריה. ניתן יהיה ליצור מרכזי תעסוקה גדולים במקביל לבנייה למגורים. הקונפליקטים בין עשרות רבות של עיריות והרשויות מקומיות יצטמצמו. יושם דגש על פיתוח הרכבות לסוגיהן, הרכבת הקלה העירונית, רכבות פרברים ורכבות בינעירוניות מהירות, זאת בשילוב תחנות מונגשות עם מתן עדיפות להולכי רגל וכלי רכב דו גלגליים בסביבת התחנות. זה יגרום לצמצום כלי הרכב הפרטיים ובתוך כך הקטנת זיהום האוויר ומטרדי רעש.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תכנון הכולל עירוב שימושים של שילוב תעסוקה ומגורים באותו המתחם ינצל באופן מיטבי קרקעות מבוזבזות כיום. ולבסוף, תכנון כזה יאפשר שמירת שטחים פתוחים וערכי טבע באופן הרבה יותר אפקטיבי לעומת המצב היום בו כל רשות מאמצת מדיניות משלה המשפיעה לעיתים קרובות גם על סביבתה הקרובה.

יישום יעדים אלה יחייב, כמובן, סינכרון מירבי ושיתוף פעולה בין שרי התחבורה והשיכון וכן משרדי ממשלה רלוונטיים נוספים.  אין לי ספק שתכלול כל היעדים למשנה סדורה מגובשת, ו"שינוי דיסקט" בחשיבה יביא ליישומם המוצלח.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    היסטוריון 29/07/2021 14:26
    הגב לתגובה זו
    . כץ שקרא לעצמו (פייק ) הורדוס , בנה פקקים וסתם את הערים . גרם להורדת הפריון ולאובדן של מיליארדים כל שנה .
  • 12.
    רק ביבי 29/07/2021 10:28
    הגב לתגובה זו
    הכותבת מתפרצת לדלת פתוחה, היה ראש ממשלה גאון שהשקיע מיליארדים בתחבורה הציבורית. בנה עשרות קווי רכבת ובראשם הקו המהיר ירושלים תל-אביב. והרכבת הקלה בירושלים. ותוך שנה יסתיים גם הקו האדום בגוש דן.
  • 11.
    טיטינסקי 27/07/2021 08:45
    הגב לתגובה זו
    עד שלא יקימו מתחמי פינוי בינוי שכונתיים במימון ממשלתי, ועד שלא תהיה תח"צ 24/7 (ומי שלא מתאים לו שלא יסע ולא יפריע לאף אחד שנוסע), לא יזוז כלום והמדינה תמשיך לחלוב את האזרחים במיסוי דרקוני שלא קיים באף מדינה מפותחת, ולתת להם שירותי חינוך, רווחה ועוד ברמה שמתחת לרמת מדינות עולם שלישי.
  • 10.
    8 26/07/2021 12:41
    הגב לתגובה זו
    נסיעה עד תחנת הרכבת - 25 דקות. נסיעה ברכבת 10 דקות, ואז החלפה כ10 דקות ואז נסיעה ברכבת השניה כ15 דקות. ואז הליכה בשמש של לפחות 15 דקות עד העבודה. סך הכל שעה ורבע. במכונית, עם הפקקים, זה עדיין מהיר יותר, ואני במזגן כל הדרך. ויש פקקים.
  • 9.
    אמנון 26/07/2021 12:11
    הגב לתגובה זו
    צריך גם לחשוב שמליונים אנשים נוסעים כל יום לעבודה וצריך להבין איפה מקומות העבודה.הרצלייה פיתוח, רמת החייל וכו' איך מבעים לשם את העובדים בתחבורה שלא תקועה בפקקים ונוסעת מהר ולא מגעילה כמו אוטובוס.אוטובוס זה לעניים לא רואה את פקידי האוצר נוסעים באוטובוס.
  • 8.
    איך תחבורה פרטית היא איבוד שעות עבודה אם יותר מהר 26/07/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
    איך תחבורה פרטית היא איבוד שעות עבודה אם יותר מהר להגיע דרכה לעבודה? בנוסף, אנשים בדר״כ עובדים ברכב בדרך לעבודה לא בוהים בכביש (בניגוד תחב״צ). יש פה מלא אינטרסנטים שבוחשים מכל הכיוונים
  • 7.
    רענני ותיק 26/07/2021 09:04
    הגב לתגובה זו
    האם המדינה באמת רוצה לצמצם את כמות הרכבים הפרטיים, שהיא מחלבת המיסים המתמדת ? רבים היו שמחים לוותר על הרכב הפרטי או לצמצם את השימוש בו, מטעמי חיסכון, אך למאות אלפי המחזיקים ברכב של מקום העבודה, זה פחות אכפת. בכל מקרה - כל עוד לא תהייה תחבורה ציבורית אמינה במשך 7 ימים בשבוע, ימשיכו אנשים להעדיף רכב פרטי.
  • 6.
    ת"אביבית 26/07/2021 08:51
    הגב לתגובה זו
    1. אין התאמה בין גידול דימוגרפי לבין תכנון אורבאני-אזורי. הראייה הבולטת היא פקקי המרכז. 2. כל עוד ממשלות ישראל לא יקבלו החלטה להקים מיזמי עוגן מדרום /צפון לגדרה-נתניה המציאות הנוכחית תיוותר בקוויה הנוכחיים.
  • 5.
    דרור 26/07/2021 08:39
    הגב לתגובה זו
    גילוי אמריקה . מהירושה הכושלת של ביבי וכץ שתירשם בהיסטוריה .
  • שאול 26/07/2021 11:08
    הגב לתגובה זו
    הכתבה הזו הייתה צריכה להיכתב לפני 12 שנה לפחות .
  • 4.
    אין פה מקום לכולם 26/07/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
    70 שנות מלחמה ויהיו עוד 700 שנים כאלה. הגיע הזמן למצוא מדינה חלופית . יש לנו ראש ממשלה חלופי למה שיתבטל בזמן הזה הוא יכול להיות ראש ממשלה למדינה חלופית. חבל שפיספסו את טראמפ ידיד ישראל לכאורה היה צריך לבקש ממנו שטח אדמה בגבול עם מקסיקו מוכנים להיות גדר חיה נגד מסתננים. גם אובמה היה מסכים . אבל את ביידן המרובע הקשיש יהיה קשה לשכנע . אבל אסור להתייאש . רוצים מדינה חלופית בהקדם
  • אלי 26/07/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
    ירדו עליו וחזרנו לארץ ישראל פלסתינה
  • 3.
    סמי 26/07/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
    פשוט מאוד - לאסור תנוע לרכבים פרטיים מחיפה לגדרה - רק רפואה, צבא, מישטרה ושירות בתפקיד -להוריד מהכביש שנים וצי מיליון רכבים. במקום זה להוסיף 50 אלף אוטובוסים ומוניות שירות לכל חור בתדירות של 5 דקות. גם להנפיק קווי מטרו ורכבת קלה לזירוז תפעול. לפתוח קווי ים עם רחפות מהירות אשקלון - נהריה.
  • 2.
    משה 26/07/2021 08:10
    הגב לתגובה זו
    פינוי בנוי מיידי בכל בנייני הרכבת משנות החמישים בלי הרבה ועדות ובלבול שכל זה יתן מענה לאי בזבוז אדמות נוספות.
  • 1.
    שאול 26/07/2021 07:26
    הגב לתגובה זו
    המאמר הזה צריך היה להיכתב לפני 10 שנים לפחות , עכשיו התעוררת ?
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 2.38%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.