אלמנה שחורה
צילום: באדיבות פורום פילם

"הצלחת 'אלמנה שחורה' בסטרימינג היא קו פרשת המים עבור בתי הקולנוע"

הסרט החדש של דיסני התפוצץ כשהושק בסוף השבוע וגרף בקופות 160 מ' ד', וגם בסטרימינג הצליח כשהכניס 60 מ'. בפירמה LightShed אומרים כי בתי הקולנוע ימשיכו להתקיים, אך תחת רווחיות נמוכה בהרבה - וכך גם התפוסה באולמות
איתי פת-יה | (2)

160 מיליון דולר בסופ"ש אחד - אלה הסכומים שגרף הסרט החדש מבית  WALT DISNEY (סימול: DIS), "אלמנה שחורה" בכיכובה של סקרלט ג'והנסון, כשהושק בבתי הקולנוע בעולם. זה הנתון הגבוה ביותר עבור סרט מאז פרצה מגפת הקורונה, שהביאה להפסדי ענק לרשתות בתי הקולנוע ולדחיית כותרים מצופים דוגמת ג'יימס בונד. בבתי הקולנוע שמחים – אבל גם מודאגים. והסיבה היא ש"אלמנה שחורה" גם נחל הצלחה גדולה גם במסך הקטן, כלומר בטלוויזיה הביתית, שם צפו בו מנויי דיסני+ בסטרימינג. סרט עתיר תקציב שיוצא לאקרנים וגם לשירותי הסטרימינג במקביל הוא תקדים של השנה האחרונה לערך – היא שנת הקורונה. האם אלמלא הקורונה הנתח של צופי הסטרימינג ב"אלמנה שחורה" היה מומר לטובת מכירות כרטיסי ברשתות בתי הקולנוע? הם לא יכולים להיות בטוחים בזה בכלל.

80 מיליון דולר מהסכום המצוין הגיעו מבתי קולנוע בארצות הברית. באותו סוף שבוע, בדיסני+ הסרט גרף 60 מיליון דולר. בדיסני לא רגילים, ואינם חייבים גם לפרט את ההכנסות מסרט ספציפי, הם פשוט רוצים, כי יש במה להתגאות. נסביר שבנוסף לדמי המנויים החודשיים, בחברה גובים תשלום כדי לצפות בסרט, כפי שעשו גם עם עיבוד הלייב אקשן של מולאן לפני שנה, אז הושק בסטרימינג ובסין גם בבתי הקולנוע. המחיר לצפייה ב"אלמנה שחורה" אצל דיסני הוא 30 דולר. נזכיר שעל סרט בבית קולנוע בישראל, עם המסך הגדול ומערכת הסאונד, משלמים בערך 40 שקלים.

המודל הזה מן הסתם מאיים על תעשיית בתי הקולנוע, ודיסני לא לבד בו: ב-HBO Max השייך לחטיבת וורנר מדיה שבקרוב הבעלים, רשת הטלקום AT&T INC (סימול: T) תעשה לה ספין-אוף בצד מיזוג עם DISCOVERY COMMUNICATIONS (סימול: DISCA), השיקו גם כן את הסרט החדש בסדרת "וונדרוומן" עם גל גדות בסטרימינג במקביל לאקרנים. אגב, הם לא גבו עליו תשלום נוסף. למעשה, בחברה אמרו שישחררו את כל הכותרים שלהם ל-2021, כולל מטריקס החדש, באופן זה.

בשונה מהצגה באקרנים, כפי שניתן לדמיין כשאולפן מציג סרט שלו בשירות הסטרימינג שלו עצמו, מודל חלוקת הרווחים אחר – ויותר כסף נשאר אצל האולפן. 80% ליתר דיוק, כך לפי ריץ' גרינפילד מהפירמה LightShed. "זהו קו פרשת המים עבור התעשייה", אמר גרינפילד לאתר יאהו והוסיף כי "אולפנים הופכים ליותר ויותר חזקים. הם לא צריכים את בתי הקולנוע כמו שבתי הקולנוע צריכים אותם. האם הם עדיין רוצים בתי קולנוע? בוודאי? האם הם עושים כסף מהצגה באקרנים? בוודאי. זה עסק טוב, וסרטים יוצגו בבתי הקולנוע לעוד הרבה מאוד זמן". "ועדיין, הכוח במערכת היחסים בין הצדדים עובר יותר לצד של אולפני הסרטים, והם מבינים שהם יכולים לעשות הרבה כסף ממכירה ישירה לצרכן בסטרימינג", המשיך גרינפליד.

השינויים הללו בתעשייה והתחזקות הסטרימינג, והעובדה ששירותי הסטרימינג מוחזקים על ידי חברות העוסקות בקניית תכנים בבלעדיות ובהפקה, מעלה גם תרחיש שבו בכדי לחלוק פחות ברווחים, יציגו סרטים על המסך הגדול – אבל ברשתות בתי קולנוע משלהם אותן יקימו, ורק שם. כך, במקום שבמיקום אחד נוכל לבחור בין קטלוג של סרטים פופולריים של אולפנים מתחרים, יעמדו לרשותנו רק הסרטים שהזכויות עליהם שייכות לאותה רשת בתי קולנוע.

"רשתות בתי הקולנוע מצויות כעת בצרות עמוקות מאוד", מזהיר גרינפילד, בהקשר לקורונה. " AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC  (סימול: AMC) לא עשתה כסף עוד מלפני הקורונה, ועכשיו שיעורי התפוסה באולמות שלה אינם קרבים לאלה של לפני התפרצות המגיפה". עוד הצביע על כך שנתוני המכירות בקופות נמוכות מהתחזיות, על אף תקציבים גדולים שמנותבים לשיווק וכן האופטימיות שמביעות רשתות בתי הקולנוע.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ברגע שהפרטיות ברשת תחגוג הסטרימינג ימות (ל"ת)
    בובי 13/07/2021 22:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאיר 13/07/2021 21:31
    הגב לתגובה זו
    סרט גרוע ולא מעניין
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.