האם מניית אדובי היא השקעה טובה לטווח הבינוני ארוך?
מעטות החברות שמזוהות באופן כל כך מובהק עם קטגוריית מוצרים, כמו שאדובי ADOBE INC (סימול: ADBE), מזוהה עם תחום העיצוב הגרפי. חברת הטכנולוגיה האמריקאית הוותיקה היא היום שם נרדף לתוכנות מקצועיות ומתקדמות בעולמות של אנימציה, גרפיקה ועיצוב. בניגוד להמון חברות ששלטו בקטגוריות מוצרים לתקופה מוגבלת, אדובי היא סיפור הצלחה ארוך טווח ומצליחה לחדש ולהוביל את קטגוריית העיצוב והגרפיקה כבר 5 עשורים, תוך שהיא מניבה ערך רב לבעלי המניות שלה.
אדובי הוקמה בשנת 1982 בסן חוזה, קליפורניה, על ידי John Warnock ו-Charles Geschke (שהלך לעולמו באפריל השנה) והתמקדה מיומה הראשון בכלים טכנולוגיים שמטרתם לאפשר ולהנגיש יכולות גרפיות מתקדמות. המוצר הראשון של החברה, ה-PostScript, היה מוצר שמטרתו לאפשר הדפסה ממחשבים אישיים למדפסות חיצוניות. מאותה נקודה, החברה המשיכה להתאים את עצמה לחידושים הטכנולוגיים האדירים של העשורים האחרונים וגם כיום, היא ה-Gold Standard של מעצבים וגרפיקאים בעולם.
ייחוד נוסף של אדובי הוא בדגש הרב שהיא נתנה על רווחיות כבר מהשנים הראשונות שלה. למעשה, החברה קבעה תקדים כשהפכה לחברת הטכנולוגיה הראשונה מסיליקון וואלי שהייתה רווחית כבר בשנת ההקמה שלה. אדובי היא חברה ציבורית משנת 1986 וכבר בשנים הראשונות שלה היא הציגה שיעורי רווחיות גבוהים מאוד, שנשמרו עד לימינו. החברה הוכיחה עמידות עסקית יוצאת דופן לאורך השנים, כשידעה לייצר צמיחה כמעט ללא תלות בתנאים המאקרו כלכליים. יכולת זו הוכחה גם ב-2020, שנת מגיפה ומשבר כלכלי חסר תקדים, שבה הצליחה אדובי לייצר צמיחה של 15% בהכנסות ושל 24% ברווח התפעולי.
אדובי של ימינו
אדובי של היום היא אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם ונסחרת בשווי שוק של כ-280 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה כמעט פי 6 ב-5 השנים האחרונות. בעשור האחרון החברה ייצרה צמיחה שנתית ממוצעת (CAGR) של 13% בהכנסות ושל 15% ברווח התפעולי. החברה אמנם ביצעה מספר רכישות משמעותיות בשנים האחרונות (בעיקר – Marketo ו-Magento ב-2018), אך הצמיחה הגיעה ברובה המוחלט ממקורות אורגניים. פעילות החברה כיום מתחלקת ל-3 חטיבות.
- אדובי עקפה את התחזיות, אז למה המניה מדשדשת?
- אורקל, אנבידיה, המדד, החוזים - מה יהיה היום בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חטיבת ה-Creative Cloud, שכוללת את התוכנות Photoshop, Illustrator, XD ועוד, אחראית על כ-61% מההכנסות. חטיבת ה- Experience Cloud, הכוללת כלים לניהול, הרצה וניתוח של קמפיינים דיגיטליים, מהווה 24% מההכנסות. חטיבת ה- Document Cloudכוללת את התוכנות Acrobat Reader, Adobe Sign ועוד, אחראית לכ-12% מההכנסות. כל החטיבות רשמו צמיחה של יותר מ-20% בהכנסות ברבעון הראשון של 2021, כשמעל כולם חטיבת ה-Document Cloud שרשמה צמיחה מרשימה של 30%, כולה אורגנית.
אדובי פועלת כיום במודל SaaSי כמעט לחלוטין, כאשר 92% מההכנסות שלה הן הכנסות חוזרות. בנוסף, הדגש של החברה על רווחיות ויצירת מזומנים נמשכת וברבעון האחרון היא רשמה מרווח תפעולי של כ-46% ומרווח תזרים מזומנים פנוי של כ-49%, יחסים חריגים בגובהם עבור כל חברה בעולם.
אדובי, שמנוהלת מאז 2007 על ידי Shantanu Narayen, שנחשב לאחד מהמנכ"לים הטובים בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות, אינה שוקטת על השמרים וממשיכה להיות אקטיבית בגזרת המיזוגים והרכישות. הרכישה האחרונה של החברה נעשתה בנובמבר האחרון, אז רכשה תמורת 1.5 מיליארד דולר את חברת Workfront, שמספקת כלי שיתוף פעולה בין מעצבים בפרויקטים מורכבים. במקביל, החברה מחלקת את עודפי המזומנים שלה לבעלי המניות וב-4 השנים הקרובות היא צפויה לרכוש כ-6% מהמניות שלה, בסכום ששווה ערך לכ-15 מיליארד דולר, בהתחשב בשווי השוק הנוכחי.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מנייה לא זולה אבל עם איכות גבוהה במיוחד
מניית אדובי אף פעם לא הייתה מנייה זולה במיוחד והשיח סביבה תמיד עסק ביכולת שלה להצדיק את פרמיית התמחור שלה בטווח הארוך. כיום, אחרי עלייה של 22% מתחילת השנה, מניית אדובי נסחרת במכפיל רווח נקי של 48 על תחזיות הרווח ל-2021. מצד אחד, זהו מכפיל לא זול, שגבוה יותר מפי 2 ממכפיל הרווח הממוצע במדד ה-S&P500. מנגד, בהתחשב באווירה הנוכחית בשוק המניות האמריקאי, עם דגש על סקטור הטכנולוגיה, זהו מכפיל בהחלט הגיוני – אם תחזיות הצמיחה של האנליסטים בשוק יתממשו, מכפיל הרווח של המנייה ירד בהדרגה ל-36 ב-2023.
השקעה במניית אדובי מצריכה הבנה של החפיר העמוק מאוד שלה בתחום מוצרי התוכנה לעולמות העיצוב והגרפיקה. בנוסף, אנו מעריכים שהחברה ראויה לפרמיה בעקבות העמידות העסקית המאוד גבוהה שלה, ביחד עם שיעורי הרווחיות ותזרים המזומנים החריגים לטובה. מסיבות אלו, אנו מאמינים שמניית אדובי היא אפשרות השקעה מעניינת לטווח הבינוני והארוך.
הכותב הוא אנליסט טכנולוגיה במור השקעות. בהכנת הכתבה השתתף ניר צרפתי, סמנכ"ל מחקר במור השקעות
האמור מובא למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ או שיווק השקעות או כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן אין בו כדי להחליף את שיקול הדעת של הקורא. מור השקעות ו/או חברה בקבוצת מור ("החברה") מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברה הנסקרת, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בכתבה. האמור מבוסס הערכה בלבד ועשוי שלא להתממש או להתממש באופן חלקי או שונה מהמתואר. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. החברה אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. ולא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בכתבה זו, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
