הייפרסוניק: הטכנולוגיה שתטיס מטוסים מאירופה לאוסטרליה ב-3 שעות
לקראת הבחירות בנובמבר בשנה שעברה, הוא הגדיל לדבר על הטכנולוגיה שארצות הברית מפתחת. גם לאחר כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לבית הלבן, היחס לטכנולוגיה החדשה נשמר. התקציב לשנת 2022 כפי שפורסם בשבוע שעבר, כולל הצעת תקציב של 3.8 מיליארד דולר לשנה הפיסקאלית 2022, עבור טכנולוגיית הייפרסוניק. הצעת התקציב הזו היא צמיחה של 20% מול תקציב שנת 2021 שעמד על 3.2 מיליארד דולרים. יתרה מכך, התקציב עד כה, היה עבור מו"פ (בעיקר ניסויים) של הטכנולוגיות השונות. הצעת התקציב של ממשל ביידן, נותנת לראשונה אור ירוק לרכוש טכנולוגיות קיימות והאצת פיתוחן לאחר מתן אישור. על פי דיווח שפורסם לאחרונה, הכוונה של ממשל ביידן היא להקצות כ-160 מיליון דולר עבור רכישת טילי אוויר-קרקע של חברת לוקהייד מרטין. כמו כן, דווח כי חיל האוויר האמריקאי ביצע רכישה ל"תוכנית הייפרסוניק" שלו בגובה 120 מיליון דולר נוספים, שעתידים להתחלק בין חברת בואינג ולוקהייד מרטין."I call it the super duper missile" Trump explaining how he describes a missile being developed by the Space Force that is travels at a speed 17x faster than current missiles. pic.twitter.com/bFmJj2slIJ
— Brian A. Cahn, MD (@brian_cahn) May 15, 2020
צילום: אתר לוקהייד מרטין
"יש לנו מחויבות חזקה בממשל החדש לאסטרטגיה שלנו, ואנחנו מתקדמים במהירות כדי לספק יכולת הייפרסוניק", אמר בתחילת יוני מייק וויט, דירקטור עבור מחקר לטכנולוגיית הייפרסוניק במשרד הביטחון האמריקאי.
השוק האמיתי של הטכנולוגיה הוא לא הטילים אלא טיסות מסחריות
למרות כל האפשרויות הקיימות, הביזנס האמיתי איננו נמצא בטילים. השוק המרכזי של טכנולוגיית הייפרסוניק הוא בכלל טיסות מסחריות. וכדי להבין זאת נתחיל מהסוף: 3 שעות טיסה מניו יורק לטוקיו או מאירופה לאוסטרליה.
טכנולוגיית הייפרסוניק, כפי שהסברתי, יכולה לשמש עבור שיגור טילים אך היא יכולה גם להטיס מטוסי נוסעים במהירות של עד 5 מאך (בערך 6000 קמ"ש). דגמי אבטיפוס ראשונים כבר יצאו לשוק על ידי חברת בואינג ולוקהייד מרטין.
חברת בואינג, אחת משתי יצרניות המטוסים המסחריים הגדולה בעולם, פרסמה כבר בשנת 2018 שהיא עובדת על מטוס המבוסס על טכנולוגית הייפרסוניק. "אנו נרגשים מהפוטנציאל האדיר של טכנולוגיית הייפרסוניק לחבר את קצוות כדור הארץ במהירות ובטיחות שלא נראו בעבר", אמר בהשקה מנהל פעילות המו"פ של הייפרסוניק בחברה. לטענתו ייקחו עוד 20 שנים עד שניתן יהיה לטוס בבטחה במטוסים כאלה. מנגד יש הטוענים שזה יכול לקחת 10 שנים בלבד.
צילום: אתר חברת בואינג
כבר בשנת 2010, ביצעה חברת בואינג ניסוי במטוס ללא טייס - X-51 במהירות 5 מאך. כלומר, הטכנולוגיה אמנם בראשית דרכה, אולם יש מאחוריה מעל 10 שנות מחקר. המטוס ביצע לאורך השנים מספר טיסות ניסוי בהן חוקרי החברה אספו מידע רב לטובת המשך הפיתוח.
חברת התעופה יונייטד איירליינס פרסמה לפני כחודש כי היא תרכוש מחברת Boom Technology 15 מטוסי Overture המסוגלים להגיע למהירות של 1,800 קמ"ש. מהירות דומה יחסית זכורה בוודאי לילידי שנות ה-70 ממטוסי הקונקורד, אשר פעילותם הופסקה בשנת 2003 עקב ריבוי תקלות טכניות שהובילו לתאונות קשות.
יונייטד אם כן, תרכוש 15 מטוסים במחיר של 200 מיליון דולר כ"א (כ-חצי מחיר מבואינג 747-800), במידה ו-Boom תעמוד בכל הדרישות של החברה. על פי הפרסום, החברות מכוונות לבצע טיסות ראשונות בשנת 2026 ולשאת נוסעים בשנת 2029. במצב בו מטוס יכול למכור יותר כרטיסים לכל שעת טיסה ממוצעת, נראה כי הפוטנציאל של חברות התעופה הוא גדול.
צילום: אתר יונייטד איירליינס
מה גודל השוק ואיך ניתן להרוויח
קשה להעריך מה יהיה מחיר טיסת הייפרסוניק, כמחיר עוגן ניקח 75 אלף דולר לטיסה טרנסאטלנטית (במחירי 2021). אם ניקח את כמות הנוסעים העולמית, שעמדה בשנת 2019 על קצת יותר מ- 4.5 מיליארד נוסעים, מתוכם 20% הם טיסות טווח ארוך (6 שעות ומעלה), נקבל קצת פחות ממיליארד נוסעים בשנה. מתוכם חצי אחוז טסו במטוס פרטי – והנה הגענו לקצת פחות מחמישה מיליון נוסעים בשנה. אם נכפיל את חמשת מיליון הנוסעים בשנה ב-75 אלף דולר לכרטיס - נקבל שגודל השוק של תעופה מהירה עתיד להיות כ-350 מיליארד דולר בשנה, בהחלט מספרים אדירים. רק לשם השוואה גודל שוק התעופה (שאינו פרטי) כולו בשנת 2019 עמד על כ-850 מיליארד דולר.
אז כמו שהוזכר קודם, ניתן להיחשף לטכנולוגיה דרך החברות המסורתיות בואינג, איירבס, לוקהייד מרטין וחברות התעופה. יש גם אפשרות לייצר חשיפה דרך החברות המייצרות את המטוסים עצמם, אולם חלקן ציבוריות וחלקן לא. באופן טבעי הן מסוכנות, כי הן יכולות להיקלע למשבר תזרימי ולהיסגר (מספר חברות כבר נסגרו).
החשיפה הטובה ביותר מבין כל האפשרויות להבנתי היא חברת לוקהייד מרטין. החברה מפתחת טכנולוגית הייפרסוניק גם לטילים וגם לתעופה. לפני כחצי שנה פורסמה עסקת הרכישה (טרם אושרה ונמצאת בבדיקה ברשות ההגבלים של ארצות הברית), בה לוקהייד מרטין תרכוש את חברת Aerojet Rocketdyne – חברה המייצרת טילים ומנועים לטילים. החברה עובדת כבר זמן רב עם חיל האוויר האמריקאי על טכנולוגיית הייפרסוניק. עסקת הרכישה עומדת על 4.4 מיליארד דולר (שווי השוק של לוקהייד הוא כ- 100 מיליארד דולר). לוקהייד עובדת במרץ כדי לספק את הצרכים של ארצות הברית בהקשר הביטחוני וכן כדי להביא מוצר איכותי שיוכל לתת מענה לענף התעופה האזרחי. כרגע באתר של החברה מופיעים מעל 50 משרות מהנדס ועם הדרישה למומחיות 'הייפרסוניק'.
אגב, בהקשר של לוקהייד מרטין - גם מטוס ה- F35 הינו מקור הכנסה עתידי לחברה. החברה היא היצרנית של המטוס החדיש ועל פי הפרסומים השונים מדינות כמו איחוד האמרויות, ערב הסעודית, שוויץ, ספרד ויוון עתידות לקבל אישור ולרכוש מטוסי F35 בעלות כוללת של כ- 40 מיליארד דולר, אשר עתידים להתפרס על פני 5-7 שנים.
בקיצור, בעוד 10 שנים תזכרו איפה שמעתם על הייפרסוניק.
תום גפנר הוא שותף בחברת השקעות ואנליסט מניות
גילוי נאות: כותב הטור מחזיק מניות של חברת לוקהייד מרטין.
- 6.ומה לגבי פליטת גזי חממה של מטוס כזה לעומת מטוס רגיל? (ל"ת)רענן 12/10/2021 14:25הגב לתגובה זו
- 5.עודף סמים 29/07/2021 02:35הגב לתגובה זוחצי מיליון נוסעים בחודש, חחח. שכתב ביזפורטל צורך סמים, הוא מגיש קבלה למערכת?
- טייס 08/08/2021 09:46הגב לתגובה זוטעינו טועה מותר לו הוא טייס
- 4.Virgin Hyperloop will have much more customers (ל"ת)Michael 28/07/2021 19:22הגב לתגובה זו
- 3.אבי 02/07/2021 10:24הגב לתגובה זווכמה לקוחות כבר יהיו מוכנים לשלם 75000 דולר לטיסה !!!
- 2.דני 02/07/2021 08:31הגב לתגובה זולמה אין פרוט טכני איך זה עובד? כנראה הכתב בעצמו לא יודע
- דוקטור שאשא היא המומחית מס' 1 בתחום. שאל אותה (ל"ת)שאשא תפרסם 29/07/2021 02:36הגב לתגובה זו
- 1.אלמוג 01/07/2021 21:28הגב לתגובה זוזה שם תואר ולא שם עצם.כך שזה יכול לתאר טכנולוגיה או אובף של טכנולוגיות אבל זו אינה טכנולוגיה כשלעצמה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
