איירון סורס
צילום: אדם פרימר
ראיון

"ההכנסות בתעשיית המשחקים במובייל צומחות בטירוף והשוק מבין את זה"

איירון סורס החלה להיסחר היום בנאסד"ק ועומר קפלן, אחד מתשעת מייסדי החברה, מספר בראיון לביזפורטל על תוכניות החברה, המתחרים, הקפיצה בשווי ועל המיליונרים החדשים בחברה;  המניה עולה כעת ב-2%
צחי אפרתי | (7)
נושאים בכתבה איירון סורס

"אם תיקח את המספרים שלנו בהשוואה לחברות תוכנה הכי מצליחות אין נתונים כאלה והשוק מתמחר את זה בצדק" כך מסביר עומר קפלן ממייסדי איירון סורס את ההנפקה הישראלית הכי גדולה בהיסטוריה. החברה שהונפקה היום בוול סטריט בסכום של מעל 11 מיליארד דולר בתוך תעשיית המשחקים הצומחת. 

על אף ההתרגשות והחגיגה הגדולה יש כמה סימני שאלה שעולים בעקבות מחיר ההנפקה. מצד אחד התעשייה כולה בצמיחה ענקית והחברות המתחרות מקבלות מספרים דומים ואולי טובים משל איירון סורס (כך עולה מנתוני החברה). מנגד, לחברה יש מספר אתגרים חדשים להתמודד איתם. שנת 2021 מסתמנת בלימה בצמיחת הכנסות החברה, שווי החברה קפץ פי 6.5 בתוך כשנתיים והפער בין ה-EBITDA לשווי שוק משמעותי. בנוסף לחברה כ-900 עובדים שהפכו להיות מיליונרים וצריך לשמור כעת על המוטיבציה, הלכידות והידע הארגוני.

לקריאה נוספת:

>>>איירון סורס נכנסת לוול סטריט - האם המניה שלה תעלה?

מי זאת איירון סורס?

"החברה בונה פתרונות לכל האד אקונומי שזה כל כלכלת האפליקציות. היום יוזרים נמצאים 4 שעות ביום באפליקציות. היום לייצר משחק יותר קל אבל החלק שבאמת קשה זה להפוך משחק לחברה מצליחה. זאת הטכנולוגיה שלנו. זאת תוכנה שעוזרת להפיץ את המשחק, אנליטיקס, מוניטיזציה (להפיק רווח). כל מה שמפתח צריך להפוך משחק לעסק מצליח. החלק השני זיהינו שיש אפשרות לקדם את המוצרים על גבי המכשיר עצמו. כל החוויה של פתיחת המכשיר אנחנו מציעים אפליקציות רלוונטיות ללקוח.

 

"יש לקוחות שמגיעים אלינו בשלב התחלתי ומטמיעים את הטכנולוגיה בצורה אוטומטית. בנוסף אנחנו שותפים גדולים להפצה ולמוניטיזציה של חברות ענק כמו אקטיבויז'ן, זינגה וחברות משחקים ענקיות נוספות.

 

"87% מתוך 100 החברות משחקים הגדולות בעולם משתמשות בלפחות אחד המוצרים. יש מוצרים שלנו שלקוח בהגדרה  משתמש רק בהם. אחד המוצרים שאנחנו ידועים בהם זה mediation. אם מפתח מראה פרסומות מגוגל, פייסבוק, יונטי, איירון סורס. ויש טכנולוגיה שמנהלת את כל האוקשן (מכירה פומבית – צ"א) וזה מוצר שבהגדרה משתמשים באחד. זה מוצר שידוע הכי טוב וחזק בשוק הזה. מנגד פתרונות הפצה זה כל מי שיכול להביא ROI חיובי. יש מוצרים שמשתמש רק בנו ויש מוצרים שמשתמשים גם בנו מתוך 3-4 מפיצים".

 

בעקבות ההנפקה יש צפי להתרחב?

"החברה גדלה מאוד בשנים האחרונות ורווחית כמעט מיום הקמתה. עד היום פעלנו וגדלנו ללא הנפקה. ההנפקה תעזור לנו להמשיך לעשות רכישות שתמיד עשינו. וימשיך לחזק את המותג בכל העולם ובארה"ב. זה עוד שלב בדרך".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ב-2019 עשיתם עסקה כשהערכת השווי שלכם הייתה כ-1.7 מיליארד דולר, בתוך כשנתיים השווי צמח למעל 11 מיליארד – איך אתה מסבר את הקפיצה?

"יש פה תעשייה שלמה, מה שקורה בשנתיים שלוש האחרונות זה שההכנסות בעולם המשחקים במובייל הוא בעלייה אדירה. כל השוק מבין את זה. בעולם הזה יש כמה חברות שיוצרות את השוק הזה. הן מהוות פלטפורמה לכל התעשייה הזאת להתקיים ולגדול. כל החברות האלה מקבלות הערכה גדולה בשוק. השוק מבין שיש פה משהו גדול שהולך לגדול יותר. זאת תעשייה שצומחת בטירוף".

 

"אם תיקח את המספרים שלנו בהשוואה לחברות תוכנה הכי מצליחות אין נתונים כאלה והשוק מתמחר את זה בצדק. למשל ריטנשן של הלקוחות הגדולים – כמה מצליחים לשמר את הלקוחות – יש לנו 99%. נט אקספנשן כמה אתה גדל בהכנסות עם הלקוחות הגדולים משנה לשנה. ברבעון האחרון צמחנו ב-76%. זה נתונים שמראים שמי שמשתמש בפלטפורמה לא עוזב אותה וגם מאוד גדל איתה. זה במקביל לשמירה על EBITDA מאוד גבוה".

 

מי המתחרים שלכם בתוך השוק הזה?

"יש חברות גדולות כמו גוגל ופייסבוק שפעילות בכל תחום וגם בעולם שלנו. חברות שמתמחות בפתרונות למשחקים זה יוניטי סופטוור (סימול: U – צ"א) שנסחרת בשווי של כ-30 מיליארד דולר. יוניטי זה מנוע ליצירת האפליקציות הן הנפיקו לפני כשנה וקיבלו מספרים דומים לשלנו. מתחרה שלנו בתחום הפעילות של אורה זאת דיגיטל טורביין (סימול:  APPS – צ"א) שנסחרת בשווי של כ-7 מיליארד דולר".

 

אתם מרחיבים את הפעילות מחוץ לעולם המשחקים?

"כבר היום יש פעילות של 9% לא ממשחקים. ויש כאן פוטנציאל גדילה משמעותי. הטכנולוגיה שלנו למשחקים יכולה להביא ערך גדול להפצה והפקת רווח של אפליקציות מכל סוג – מוזיקה, כושר, שירותים ועוד. שם צריך לעשות חדירה לתוך השוק בהשוואה למשחקים שם כולם מכירים".  

 

מה המודלים להכנסות החברה?

יש שלושה מודלים שאנחנו עובדים לפיהם. אחד זה חלוקת הכנסות לפי אחוזים. השני זה לפי תשלום של רישיון. שלוש זה למפתחי אפליקציות שאנחנו דואגים להכל - כולל הפצה – ואיתם יש לנו חלוקת רווחים".

 

לפי מה שעולה מהדוחות שלכם שנת 2021 מגמת הצמיחה צפויה להיעצר?

"היה לנו רבעון ראשון מצוין. עדכנו את התחזית השנתית ואנחנו מקווים להמשיך ולעדכן לטובה"

מה הפך את החברה להצלחה כזאת משמעותית?

"צוות חזק, בחירת שוק נכונה, השקעה אינסופית בטכנולוגיה, מזל. וגם המון טאלנט שנמצא בישראל. אנחנו מעצמת טאלנט אדירה. אנחנו מתחרים עם חברות בסאן פרנסיסקו ואנחנו עולים בהרבה מאוד דברים".

הרבה עובדים בחברה הפכו להיות מיליונרים ואולי כעת הרבה עובדים יחפשו אתגרים חדשים?

זאת חברה עם DNA מיוחד. יכולתה להגיד את זה גם על המייסדים עשינו הרבה מאוד כסף ועדיין כולם יחד בתחושה שעושים משהו הרבה יותר גדול. להפך זה רק ייתן לאנשים עוד יותר מוטיבציה".

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    "בטירוף" - ביטויים מ-וואלה מדור רכילות ("תרבות") (ל"ת)
    כלכלן בכיר 30/06/2021 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נילס 30/06/2021 00:08
    הגב לתגובה זו
    חברה עם הרבה כסף, ובגלל זה אנשים נמצאים. מי שישמע מה האימפקט העצום לאנושות שהם עושים, לעזור לעשות לעשות מוניטזציה בא נראה כמה ישארו שם, החל משנה+ אחרי האקזיט, כשכבר יעבור זמן ויהיו הרבה יותר אנשים עם vested
  • 4.
    מנהל תיקים 29/06/2021 21:03
    הגב לתגובה זו
    מניה תצנח בקרוב
  • 3.
    פחח 29/06/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    עשית
  • 2.
    מה יהינ? 29/06/2021 18:48
    הגב לתגובה זו
    לא בכיוון, 75 אחוז לא רואים כלום
  • 1.
    בומר 29/06/2021 17:00
    הגב לתגובה זו
    בשנים האחרונות התפתחה תעשיה שלמה של הונאות ורמאות בשוקי ההון בהדרגה והגיעה היום למימדים כאלה ש 99% של הכתבות במדיה הם שיקריות ומגמתיות להפיל את התמימים ול-חת את כספם ובשביל להחש את האחוז הבודד שהוא אמיתי זה כמו לזכות בלוטו
  • ליצן (ל"ת)
    מדראנו 29/06/2021 17:52
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.