ענת גואטה, יו"ר הרשות לניירות ערך
צילום: עודד קרני

חברה הציגה תשואות למשקיעים בניגוד לתקנות. זה הקנס שהוטל עליה

ועדת האכיפה המנהלית ברשות ניירות ערך החליטה להטיל את הקנס על חברת אקולנד לאחר שהציגה תשואות על שתי חוות חקלאיות לגידול קנאביס בארה"ב
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה רשות ניירות ערך

ועדת האכיפה המנהלית אישרה הסדר אכיפה מנהלי בין רשות ניירות ערך לבין חברת אקולנד המקום שלך בטבע, לפיו על החברה יוטל עיצום כספי של 350 אלף שקל. על פי הרשות, החברה שיווקה וגייסה הון עבור מיזמים של חברות קשורות, ובין השאר עבור שני מיזמי נדל"ן, שבמסגרת כל אחד נרכשה חווה חקלאית לגידול קנאביס בארצות הברית.

במשך מספר חודשים, בתקופה שבין מאי 2018 עד יוני 2019, פרסמה החברה באתר real-invest פרסומים שכללו התייחסות לנתונים כספיים של תשואה מוערכת צפויה. בנוסף, הציגה החברה למשקיעים פוטנציאליים ואף שלחה להם בדואר אלקטרוני מצגת עסקית הכוללת נתונים כספיים בדבר עלויות והוצאות תפעוליות, הכנסות, רווחים צפויים ותשואות.

ההפרה הראשונה הייתה פרסום המיזמים באתר real-invest בקטגוריית Top 10 וכן פרסום באנרים ברשתות החברתיות, כאשר פרסומים אלה כללו התייחסות לתשואה שנתית צפויה.

ההפרה השנייה הייתה הצגת מצגת עסקית אשר כוללת נתונים מפורטים בדבר עלויות והוצאות תפעוליות של המיזמים, וכן מידע על הכנסות, רווחים צפויים ותשואות למאות משקיעים פוטנציאליים במסגרת פגישה ולאחר מכן משלוח המצגת למשקיעים בדואר אלקטרוני.

במסגרת ההסדר הודתה החברה בביצוע של שתי הפרות של הצעת ניירות ערך ללא תשקיף  ליותר מ-35 ניצעים בשנה והוטל עליה כאמור עיצום כספי.

בהחלטת ועדת האכיפה נאמר: "ממצאי הבירור המנהלי, שעליהם לא חלקה המשיבה, מעידים על התקיימות היסודות העובדתיים וכן על התקיימותו של יסוד נפשי של רשלנות החל מחודש מאי 2018 ועד סוף יוני 2019, שכן על אף מודעות חלק מנושאי המשרה לעמדת הסגל שפורסמה, לא היה גורם בחברה שהתריע על הפרסום האסור.

"לעניין השיקולים בבחינת ההסדר ציינה הוועדה בין היתר, כי החברה הודתה בשלב מוקדם של ההליך באופן מלא במיוחס לה ונטלה אחריות וכן כי החברה לא ביצעה מכירה בפועל ליותר מ- 35 משקיעים".

הבירור המנהלי בתיק זה בוצע על ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר של הרשות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.