ספינה של מארסק
צילום: unsplash

השבר בשרשרת האספקה העולמית: הום דיפו מתחילה לשנע סחורה בעצמה

ענקית הקמעונאות האמריקאית הודיעה כי בשל השפעות המגפה על סקטור הספנות, שהביאה לקצרים ועיכובים בשילוחים, הוביל אותה לצעד הזה. האם ענקיות אחרות ילכו בעקבותיה ואיך זה ישפיע על סקטור הספנות
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה אוורגרין גלובל

כתבנו כאן לא מעט על השבר בשרשרת האספקה העולמית, שהחל עם סגירת סין בתחילת השנה שעברה ולסגירתן של מרבית המדינות בעולם לאחר מכן. הסגרים החוזרים והנשנים בשל ההתפרצויות, אבל גם אירועים נקודתיים כמו סגירתם של נמלים באוסטרליה בשל סופות, או הפקק הימי שנוצר בתעלת סואץ בעקבות הספינה של אוורגרין שנתקעה שם, כולם הוסיפו לקשיים שהיבואנים והיצואנים נאלצו לספוג, כשהמרוויחות העיקריות היו חברות הספנות, בשל העלייה במחירי השילוח של הקונטיינרים, שעלו בשנה וחצי האחרונות במאות אחוזים. זה גם הוביל לפקקי תנועה מאסיביים בכניסה לנמלים, כשהמחסנים המלאים לא אפשרו לספינות לפרוק את מרכותן.

בתחילת החודש הקודם, סורן סקו, מנכ"ל מולר מארסק, חברת השילוח הימי הגדולה בעולם יצא במסר ברור לקמעונאי העולם. "עבור הלקוחות שלנו, אי אפשר להסתמך על שרשרת האספקה העולמית שאינה אמינה יותר", אמר סקו.  

כנראה שהדברים חלחלו. מי שנמאס לה מהמצב היא ענקית הקמעונאות האמריקאית, הום דיפו (HD), שהודיעה בסוף השבוע כי חכרה ספינה שתשרת את צרכיה באופן בלעדי מהחודש הבא. "הולכת להיות לנו ספינה שהיא רק שלנו ותהיה מחויבת ב-100% לצרכים של הום דיפו", אמר סמנכ"ל התפעול של החברה, טד דקר, בראיון לעיתונות האמריקאית.

 

בשל המשבר הגלובלי, הום דיפו נאלצה לוותר לעיתים על שירותי השילוח הימיים ונאלצה להטיס מוצרים קטנים יותר – מה שמעלה משמעותית את מחירי השילוח. לפעמים, לדברי דקר, החברה נאלצה לקנות בשוק הפתוח מוצרים כמו ברזים, פרחים, מרכיבים חשמליים ועוד, מה "שהעלה את מחירם בעד פי 4 ביחס לתעריפים הרגילים".

 

הום דיפו היא באמת ענקית. שווי החברה חצה את ה-330 מיליארד דולר, כשמה-1 למארס החברה, שיא השפל של הירידות האחרונות שהגיעו בעקבות החשש לאינפלציה, המניה עלתה ב-22.6%, מרמה של קרוב ל-254 דולר למניה, לכמעט 311 דולר. בשנה האחרונה המניה עלתה בלמעלה מ-28%.

 

החכרת הספינה על ידי HD היא צעד חכם מצד החברה. בשביל חברה בסדר הגודל הזה מדובר בכסף קטן, אבל העניין הוא שרק עבורה ועבור עוד קומץ חברות שמסוגלות לשאת בנטל מבלי לפגוע בשורה התחתונה. הקמעונאים, שכבר מתחילים להתכונן לסוף השנה ולחגי הקניות המסורתיים, לא יודעים אם ואיך תגיע הסחורה והם מנסים להתכונן.

 

הבעיה היא שאחרי הבעיות שיצרה הקורונה, היציאה מהמשבר, לפחות במערב, יוצרת מצב הפוך שבו יש יותר מדי סחורות ופחות מדי ספינות, בשל הליך גריטה מואץ שהחל ב-2008 והביא למחסור בספינות בסקטור העולמי. לבנות ספינה לוקח שנה וחצי, כך שהבעיות שחווה סקטור הספנות והשילוח הימי לא ייפתרו באבחה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.