מרוויחות מהפחד - חברות החיסונים זינקו בחודש האחרון
בעקבות המשך המגמה של ההדבקה המאסיבית בהודו ובשילוב של הדיווחים היוצאים בכל שני וחמישי על וריאנט חדש שהתגלה בוירוס הקורונה - נרשמו לאחרונה עליות שערים בחברות החיסונים המובילות כאשר בשבועות האחרונים זינקה מודרנה בכ-50%, ביונטק בכ-36% ונובהווקס בכ-60%.
הסיבה ברורה. החשש של המשקיעים באותן החברות והתקווה של כולנו היא שהחיסונים יהיו "חד פעמיים", יורידו את ההדבקה וימגרו את הקורונה מן העולם. אך הפחד הוא שיהיו ווריאנטים, מוטציות מסוימות שהחיסון לא יפעל עליהן בצורה אפקטיבית וכתוצאה מכך האוכלוסייה תצטרך להתחסן שוב פעם וחוזר חלילה.
המנכ"לים של חברות החיסונים כמובן שוטחים את טענותיהם ומסבירים מדוע הקורונה צפויה "להישאר איתנו לנצח" - אבל דעתם קצת משוחדת.
בכל מקרה, השקעה בשלושת החברות הללו היא ללא ספק הימור - על האם הקורונה תמשיך איתנו או לא. מודרנה למשל; עד לפני הקורונה לא רשמה הכנסות - כעת בזכות החיסונים היא רשמה ברבעון הראשון של השנה רווח מייצג של 970 מיליון דולר, בנטרול הטבת מס שניתנה לה בגין ניצול הפסדי עבר ורווח של 1.26 מיליארד דולר עם חישוב הטבת המס. כשמשווים זאת לשווי שוק של 90 מיליארד דולר מדובר על מכפיל של 23.2 על הרווח בנטרול הטבת המס (אם כי ברבעון הראשון החברה עדיין לא מכרה בקיבולת מלאה). ניתן לראות ששווי השוק של החברה מתמחר בתוכו המשך חיסון של האוכלוסייה בעולם.
חשוב גם להדגיש שיתכן מאוד שיצוצו עוד מתחרות שיפתחו חיסונים, שכן בסופו של יום "התבנית" - כלומר טכנולוגיית ה-MRNA ידועה לכל. אבל סביר להניח שלאחר שתהיה אספקה בכמות מספקת מצד מודרנה ושאר הספקיות הנוכחיות; מרבית המדינות בעולם לא יתנו להפיץ עוד חיסונים שקיבלו אישור מזורז אלא ידרשו מהחברות לקבל אישור כמו כל שאר החברות מהמניין.
- ממשל טראמפ שוקל לצמצם את חיסוני הקורונה ומפיל את מניות החיסונים
- חיסון קורונה חדש בדרך - מודרנה קיבלה אישור FDA
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד בעת שהמניות של החברות הללו זינקו, המניה של חברת פייזר לא עלתה בכלל באותה התקופה. מה הסיבה לאפטיות בפייזר אל מול הזינוק אצל שאר החברות?
- 5."מרוויחות מהפחד" כותרת לא הוגנת (ל"ת)אלי 08/06/2021 13:21הגב לתגובה זו
- 4.גיל 08/06/2021 12:23הגב לתגובה זונובבקס נסחרת בדיסקאונט עצום -טכנולוגיה של חלבון ידועה כבר שנים - כולל חיסון של שפעת וקורונה במנה אחד כבוסטר.לגבי ה-MRNA יש פוטנציאל עצום לגביחיסון למניעת סרטן.
- 3.עידן 08/06/2021 11:15הגב לתגובה זותחשבו האם אישה היתה לוקחת חיסון נגד CMV לפני הריון... מודרנה שווה לדעתי האישית (לא יועץ) לפחות 300$ למניה.
- 2.אורי פ. 08/06/2021 00:45הגב לתגובה זובהרבה מקרים מגיעות תרופות מהפכניות דווקא מחברות אלמוניות. אולם הגדולות הן אלה שמסוגלות לקנות אותן
- 1.סמי 07/06/2021 22:02הגב לתגובה זויש לה בצנרת כמה תרופות מקור.מעבר לכך שהצורך בחיסונים עלול להמשך בגדול.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
