כיפת ברזל
צילום: אלון בסון דוברות משרד הביטחון
שומר החומות

הנזק לעסקים בעקבות המבצע: 1.2 מיליארד שקל

בנוסף לנזק הישיר עקב אי הגעת עובדים לעבודה וירידה בתפוקות, החברות ספגו נזקים עקיפים (שלא נכללו בחישוב). בצד החיובי - הנזק היה חמור הרבה יותר אילו פיקוד העורף לא היה מתיר פעילות בחברות שיש להן מרחבים מוגנים
נתנאל אריאל |

בהתאחדות התעשיינים מעריכים את הנזק לעסקים בעקבות מבצע שומר החומות בכ-1.2 מיליארד שקל. לדבריהם, בעקבות הנזק נגרם בשל ירידה בתפוקות ואי הגעת עובדים לעבודה, כאשר במהלך המבצע כ-35% מהעובדים במרחב דרום וכ-10% מהעובדים במרחב מרכז נעדרו מעבודתם בשל איום הטילים. כמובן שאי הגעת העובדים לעבודה, הוביל לירידה משמעותית בתפוקות של החברות התעשייתיות וירידה במכירות ולפגיעה ישירה בהכנסות.

בנוסף, החברות ספגו נזקים עקיפים, שאמנם קשה יותר לכמת בכסף אך גם הם יצרו נזקים כספיים משמעותיים, כגון פגיעה במוניטין מול לקוחות בחו"ל, ביטול עסקאות, אי עמידה בלוחות זמנים ועוד.  בנוסף במהלך המבצע נפגעו באופן ישיר כ-50 חברות תעשייתיות מטילים בפגיעה ישירה ורסיסים, בהן החברות אסם בשדרות, חשמל מוטור בבאר שבע וקו אשקלון-אילת. הפגיעה ברכוש נאמדת במיליוני שקלים.

מדובר בפעם הראשונה שפיקוד העורף מתיר פעילות בחברות שיש בהן מרחבים מוגנים, גם אם אינן מוגדרות חיוניות, ולדברי ההתאחדות "לולא צעד חשוב זה, הנזק היה חמור בהרבה". 

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים, ד״ר רון תומר: "הממשלה צריכה לדאוג למתווה פיצוי קבוע לעסקים שנפגעו בעקבות הלחימה- מתווה שכיום לא קיים- אשר יכלול נזקים עקיפים כגון ירידה בהכנסות ובתפוקה ואי הגעת עובדים לעבודה. לא ייתכן שבכל סבב לחימה, נושא הפיצויים לעסקים ייפתח לדיון מחדש וייצור כאוס וחוסר ודאות, דווקא בקרב אלו שזקוקים לעזרה, תמיכה וודאות עסקית בשל המצב ביטחוני הקשה באזור. על מתווה הפיצויים שייקבע להיות קבוע, מהיר ויעיל, כך שבסבב הלחימה הבא, עסקים יוכלו הן לשלם משכורות גם לעובדים שנעדרו בשל המצב וגם להשתקם ולחזור לפעילות".

תומר הוסיף ואמר כי "עלינו לזכור כי זו אינה העת לבירוקרטיה וסחבת, אלא העת לשיקום ותמיכה מלאה באותן חברות, שלאורך כל המבצע הוכיחו שהן יודעות לתפקד ולייצר גם תחת ירי טילים וגם לשמור על חיי העובדים. זהו הזמן שלנו כמדינה וכתושבי מדינת ישראל להביע את ההערכה שלנו לעסקים הללו ולתמוך בהם, כך שיוכלו לחזור כמה שיותר מהר לשגרה, גם בעקבות סבב הלחימה הנוכחי וגם בסבבי הלחימה הבאים״.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.