גורג סורוס
צילום: Harald Dettenborn/ויקיפדיה

סורוס עדיין בכושר - אסף מהרצפה מניות שזרקה ארקגוס שהתמוטטה; הרוויח 50%

קרן ההשקעות של המיליארדר רכשה מניות של ויאקום-CBS, דיסקאברי, באדיו, טנסנט מיוזיק ועוד. אלה עמדו בלב מימושים בסך 20 מיליארד כדי לכסות על החשיפה של בנקי השקעות להפסדים עקב רכישות ממונפות שביצע ביל הוואנג, מנהל הפמילי אופיס ארקגוס
איתי פת-יה | (8)

ג'ורג' סורוס אסף מהרצפה את המניות שעמדו בלב מימושי הענק של הפמילי אופיס ארקגוס: קרן ההשקעות של המיליארדר קנתה מניות של VIACOMCBS INC , DISCOVERY INC ו  BAIDU.COM לאחר הירידות החדות בהן עקב המימושים, כך עולה מדיווח שהגישה לרשויות שנחשף בבלומברג.

לפי הדוח, הקרן של סורוס רכשה מניות ויאקום-CBS בסך 194 מיליון דולר, מניות של באדיו ב-77 מיליון דולר, מניות של VIPSHOP HOLDINGS LIMITED ב-46 מיליון דולר וכן מניות של טנסנט מיוזיק ב-34 מיליון דולר – כל אלה ברבעון הראשון של 2021. מקורב לעסקי הקרן סיפר לסוכנות הידיעות כי לא הייתה לה חשיפה לכל אלה טרם פרשת ארקגוס. על פי ההערכות הרווח של סורוס כתוצאה מהרכישות האלו עולה על 50% 

נזכיר כי ארקגוס, המנוהלת על ידי ביל הוואנג, ביצעה השקעות ספקולטיביות וממונפות באמצעות קווי אשראי שהעמידו לה בנקי השקעות שונים, בראשם נומורה וקרדיט סוויס. כשהבנקים המממנים חששו שההשקעות יניבו הפסדים – להוואנג ומכאן גם להן – הם יצאו במרג'ין קול הגדול בהיסטוריה, בסך כ-20 מיליארד דולר, שאילץ את ארקגוס למכור מניות בהיקף זה כדי לכסות את החשיפה.

מה שהדליק את הנורה היה ירידה במניית ויאקום-CBS אחרי  שהודיעה על גיוס הון (אחר כך הגיעו פרסומים שגרסו שזו הייתה מנופחת מלכתחילה). בקרדיט סוויס רשמו מחיקה של כ-5 מיליארד דולר גם לאחר המימושים, ובסך הכל הגופים המממנים מחקו 10 מיליארד דולר לערך, כשהפרשה גם הולידה חקירה מצד הרשות לניירות ערך האמריקאית. יוזכר כי הוואנג בעבר הודה בשימוש במידע פנים ואחרי שבמשך עשור בגולדמן זאקס החרימו אותו, שבו לעבוד מולו.

דון פיצפטריק, מנהלת ההשקעות הראשית של הקרן של סורוס, סיפרה לבלומברג רק במרץ על חלק מאסטרטגיית ההשקעה של החברה, שמנסה לנצל לטובתה מצבים שכאלה בשוק. כך גם אספה הקרן מניות שנפלו עם פרוץ משבר הקורונה בעולם המערבי, ובכך השקיעה 4 מיליארד דולר, כשבין היתר קנתה הקרן גם תיקי משכנתאות במחירים זולים.

לפי המסמכים שהגישה הקרן, התשואה ב-12 החודשים שבין פברואר אשתקד לפברואר האחרון עמדה על כ-30%, וסך הנכסים המנוהלים בקרן הסתכם ב-27 מיליארד דולר.

"כשיש 'הפרעות' אנחנו מוכנים לא רק להכפיל את החשיפה (למניה כלשהי -א.פ), אלא לשלש אותה, כל עוד הנתונים והעובדות תומכות בכך", אמרה פיצפטריק לבלומברג בזמנו.

עוד נחשף במסמך כי הקרן הגדילה את החשיפה ל-  AMAZON ולחברת הבנייה D.R. HORTON INC , שהיא כעת השניה בתיק מבחינת שיעור ההחזקה של הקרן. כמו כן המסמכים מלמדים שהאחזקות בארה"ב הסתכמו ב-4.5 מיליארד דולר, ירידה של 77 מיליון לעומת הרבעון האחרון של 2020. הירידה החדה ביותר בין שתי התקופות הייתה בשיעור האחזקה בחברת הדאטה-מיינינג PALANTIR TECHNOLOGIES של פיטר תיל – הקרן מכרה 18.5 מיליון מניות של החברה ב-435 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    יוני 17/05/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
    תתביישו
  • 7.
    לרון 17/05/2021 11:10
    הגב לתגובה זו
    גם אלו הקטנים המתנהלים לפי המשפט "אני קונה את מה שאחרים זורקים"
  • 6.
    אבנר 17/05/2021 10:56
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה
  • 5.
    לא הבנתי איך הוא מרווח 50 אחוז אם ביידו ממשיכה ליפול (ל"ת)
    גיא M 16/05/2021 22:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    BIDU-VIAC-DISCA קרובות לתחתית-איך בדיוק הרוויח 50% (ל"ת)
    לא מדוייק 16/05/2021 21:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גלעד 16/05/2021 20:24
    הגב לתגובה זו
    כמו המניות ששפכה הקרן נסחרות היום במחיר הרבה יותר נמוך , אפילו משיא הפיק ביום הירידה החדה
  • 2.
    יהווית 16/05/2021 19:32
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה
  • 1.
    דן 16/05/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    סורוס הוא דוגמה לקונה חכם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.