העתיד מאחוריהן? מניות הרכבים החשמליים נופלות וזה לא נגמר עדיין
בהסתמך על הריבית הנמוכה והזרקות האשראי של הפד' לשווקים, אין בכלל למישהו ספק ש-2020 הייתה השנה של סקטור הרכבים החשמליים. הדוגמה המובהקת ביותר היא כמובן טסלה (TSLA), של אילון מאסק, שעלתה ממחיר של 130 דולר למניה ב-1 לינואר 2020, לרמה כמעט בלתי נתפסת של 880 דולר למניה בתחילת השנה הנוכחית. או למעלה מ-576% תשואה בשנה קלנדרית. זה יותר מ-1% תשואה ביום בממוצע.
אבל 2021 היא לא 2020 ויחד עם האינפלציה שמרימה ראשה וההיפוך במגמת ההשקעות שהביאו חיסוני הקורונה, אבל גם ההתפכחות מאשליית "העתיד כבר כאן" יכולים להביא לצניחה בערכן של החברות. עם זאת, האינפלציה שנמדדה חודש קודם, שוות ערך ל-11% אינפלציה שנתית, מה שבהחלט מעיק על המניות, בעיקר על הצמיחה, אבל לא רק.
מה שעוד מעיק על חברות הסקטור, זו ההבנה שענקיות הרכב העולמיות נכנסות חזק לזירה שלהן. ג'נרל מוטורס (GM), פורד (F), פולקסוואגן (VWAGY), הונדה ועוד, הודיעו על השקעות של מיליארדים כדי להפוך לתחרותיות בתחום הנחשב להכי צומח בעשורים הקרובים בתחום הרכב והשינוע בכלל.
עוד נושא שמעיק על החברות החדשות וגם הישנות, זה המחסור העולמי בשבבים. אז זה נכון שמחירי הנפט עלו, אבל היצרנים של הרכבים החשמליים, שהייצור אצלם תקוע כמו יתר הסקטור, לא יוכלים להרוויח על כך. יהיה קשה להן להרוויח גם בזמן הקרוב.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז טסלה אמנם ירדה "רק" ב-19% מתחילת השנה, אבל מהשיא שלה היא במינוס 33%. יחד איתה, על הגל של החלומות בדבר העתיד של הרכבים, עלו כל יתר החברות הצעירות, חלקן מסין כמו ניו (NIO), לי (LI), אקספנג (XPEV) ועוד. אפילו ספאקים – השלדים הבורסאיים המוקמים לצורך מיזוג פעילות פרטית לתוכן – שיועדו להתמזג עם חברות רכב עלו. גם חברת הייליון (HYLN) נפלה ב-86% מהשיא שלה.
עוד דוגמה היא של הספאק CCIV, שאמור להתמזג עם חברת לוסיד מוטורס, שעלה מתחילת ינואר השנה – אז החלו השמועות על המיזוג - ועד השיא באמצע פברואר ב-480%, מרמה של 10 דולר ל-58 דולר. אחרי שירדה אמש בלמעלה מ-4% נוספים, מחירה נקבע על 17.8 דולר, ירידה של כמעט 70% בפחות מ-3 חודשים.
אז למה מרבית החברות ירדו אתמול ביום המסחר בממוצע של 3% לאורך הסקטור? קודם כל, כל השוק כמעט ירד מהחששות לאינפלציה, לאחר שהנתונים הראו שהאינפלציה בארה"ב עמדה על 4.2% - הרבה מעל ליעד של הפד' ל-2%. נראה שבאווירה הנוכחית, למשקיעים יש פחות תיאבון למניות של חברות צמיחה והם מחפשים מניות ערך בטוחות יותר, שגם מחזירות דיבידנד על הדרך.
- קמהדע מאשרת את התחזית לשנה כולה; דוח טוב לרבעון השלישי
- מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בבארונס, שעוקבים אחרי תריסר קרנות העוקבות אחר שוק הרכבים החשמליים שמוזגו עם ספאקים, אומרים כי הן ירדו בשנה האחרונה בממוצע של 15%. רק 5 מניות נותרו מעל המחיר המיזוג שעומד על 10 דולר ליחידה בספאק והן, לוסיד, פיסקר (FSR), ארייוול (ARVL), קוואנטומסקייפ (QS) וחברת המשאיות מונעות מימן, ניקולה (NKLA).
- 3.רונן 15/05/2021 22:21הגב לתגובה זוטסלה פועלת גם בתחום שוק הרכב החשמלי, מרחיבה את הביטוח לרכביה, מגדילה את התחום הסולרי ואגירת האנרגיה ועם פוטנציאל של מכירת שירותים בתחום האינטלגנציה המלאכותית. וכמובן טסלה מובילה את הפיתוח של הרכב האוטונומי. ב 2022 תעבור את ה 100 מילארד דולר מחזור ואז המניה שלה תחשב כזולה
- 2.מחשב קיצין לאחור 13/05/2021 19:41הגב לתגובה זוהיתרון של חברה חשמלית חדשה היא שאין לה על הגב את כל המטען העודף של רכבי הבנזין (=הרבה פועלים וספקים ומלאים), אבל מאידך לרוב החברות הוותיקות יש מכירות ענקיות של רכבי מונעים בבנזין-סולר שכנראה ייקח להן עוד הרבה שנים עד שייעלמו מהכבישים (=בניגוד לחלומות)
- 1.אליבא דה מי הסייפא ? (ל"ת)שי 13/05/2021 19:28הגב לתגובה זו

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
מאנדיי מנכליםמאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה
מאנדיי monday.com 4.73% דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר. הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.
כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודיות תתקשה להתחרות.
מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.
"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".
- מאנדיי משיקה: סוכני AI חדשים ומוצר לניהול קמפיינים כחלק מ-CRM
- מאנדיי גייסה 10 מיליון דולר לבלוקס הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".
