העתיד מאחוריהן? מניות הרכבים החשמליים נופלות וזה לא נגמר עדיין
בהסתמך על הריבית הנמוכה והזרקות האשראי של הפד' לשווקים, אין בכלל למישהו ספק ש-2020 הייתה השנה של סקטור הרכבים החשמליים. הדוגמה המובהקת ביותר היא כמובן טסלה (TSLA), של אילון מאסק, שעלתה ממחיר של 130 דולר למניה ב-1 לינואר 2020, לרמה כמעט בלתי נתפסת של 880 דולר למניה בתחילת השנה הנוכחית. או למעלה מ-576% תשואה בשנה קלנדרית. זה יותר מ-1% תשואה ביום בממוצע.
אבל 2021 היא לא 2020 ויחד עם האינפלציה שמרימה ראשה וההיפוך במגמת ההשקעות שהביאו חיסוני הקורונה, אבל גם ההתפכחות מאשליית "העתיד כבר כאן" יכולים להביא לצניחה בערכן של החברות. עם זאת, האינפלציה שנמדדה חודש קודם, שוות ערך ל-11% אינפלציה שנתית, מה שבהחלט מעיק על המניות, בעיקר על הצמיחה, אבל לא רק.
מה שעוד מעיק על חברות הסקטור, זו ההבנה שענקיות הרכב העולמיות נכנסות חזק לזירה שלהן. ג'נרל מוטורס (GM), פורד (F), פולקסוואגן (VWAGY), הונדה ועוד, הודיעו על השקעות של מיליארדים כדי להפוך לתחרותיות בתחום הנחשב להכי צומח בעשורים הקרובים בתחום הרכב והשינוע בכלל.
עוד נושא שמעיק על החברות החדשות וגם הישנות, זה המחסור העולמי בשבבים. אז זה נכון שמחירי הנפט עלו, אבל היצרנים של הרכבים החשמליים, שהייצור אצלם תקוע כמו יתר הסקטור, לא יוכלים להרוויח על כך. יהיה קשה להן להרוויח גם בזמן הקרוב.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז טסלה אמנם ירדה "רק" ב-19% מתחילת השנה, אבל מהשיא שלה היא במינוס 33%. יחד איתה, על הגל של החלומות בדבר העתיד של הרכבים, עלו כל יתר החברות הצעירות, חלקן מסין כמו ניו (NIO), לי (LI), אקספנג (XPEV) ועוד. אפילו ספאקים – השלדים הבורסאיים המוקמים לצורך מיזוג פעילות פרטית לתוכן – שיועדו להתמזג עם חברות רכב עלו. גם חברת הייליון (HYLN) נפלה ב-86% מהשיא שלה.
עוד דוגמה היא של הספאק CCIV, שאמור להתמזג עם חברת לוסיד מוטורס, שעלה מתחילת ינואר השנה – אז החלו השמועות על המיזוג - ועד השיא באמצע פברואר ב-480%, מרמה של 10 דולר ל-58 דולר. אחרי שירדה אמש בלמעלה מ-4% נוספים, מחירה נקבע על 17.8 דולר, ירידה של כמעט 70% בפחות מ-3 חודשים.
אז למה מרבית החברות ירדו אתמול ביום המסחר בממוצע של 3% לאורך הסקטור? קודם כל, כל השוק כמעט ירד מהחששות לאינפלציה, לאחר שהנתונים הראו שהאינפלציה בארה"ב עמדה על 4.2% - הרבה מעל ליעד של הפד' ל-2%. נראה שבאווירה הנוכחית, למשקיעים יש פחות תיאבון למניות של חברות צמיחה והם מחפשים מניות ערך בטוחות יותר, שגם מחזירות דיבידנד על הדרך.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בבארונס, שעוקבים אחרי תריסר קרנות העוקבות אחר שוק הרכבים החשמליים שמוזגו עם ספאקים, אומרים כי הן ירדו בשנה האחרונה בממוצע של 15%. רק 5 מניות נותרו מעל המחיר המיזוג שעומד על 10 דולר ליחידה בספאק והן, לוסיד, פיסקר (FSR), ארייוול (ARVL), קוואנטומסקייפ (QS) וחברת המשאיות מונעות מימן, ניקולה (NKLA).
- 3.רונן 15/05/2021 22:21הגב לתגובה זוטסלה פועלת גם בתחום שוק הרכב החשמלי, מרחיבה את הביטוח לרכביה, מגדילה את התחום הסולרי ואגירת האנרגיה ועם פוטנציאל של מכירת שירותים בתחום האינטלגנציה המלאכותית. וכמובן טסלה מובילה את הפיתוח של הרכב האוטונומי. ב 2022 תעבור את ה 100 מילארד דולר מחזור ואז המניה שלה תחשב כזולה
- 2.מחשב קיצין לאחור 13/05/2021 19:41הגב לתגובה זוהיתרון של חברה חשמלית חדשה היא שאין לה על הגב את כל המטען העודף של רכבי הבנזין (=הרבה פועלים וספקים ומלאים), אבל מאידך לרוב החברות הוותיקות יש מכירות ענקיות של רכבי מונעים בבנזין-סולר שכנראה ייקח להן עוד הרבה שנים עד שייעלמו מהכבישים (=בניגוד לחלומות)
- 1.אליבא דה מי הסייפא ? (ל"ת)שי 13/05/2021 19:28הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
