כדורגל מונדיאל
צילום: Istock

ג׳יי.פי מורגן: טעינו כשהסכמנו לממן את הסופרליג

אחרי הפרישה של 8 מקבוצות העל שצורפו ליוזמה, התכנית להקמת ליגת כדורגל אקסקלוסיבית נגנזה. בבנק ההשקעות, שהעמידו 3.5 מיליארד יורו לליגה, סכום שאפשר את הקמתה, אומרים "?שגינו בתפיסתנו באשר לאיך המהלך יתקבל על ידי קהילת הכדורגל"
איתי פת-יה | (2)

בנק ההשקעות  JP MORGAN מודה שהוא עשה פאול. יום לאחר גניזת התכנית על הקמת הליגה החדשה והאקסקלוסיבית של קבוצות העל מענף הכדורגל, בג׳יי.פי מורגן אומרים כי הם שגו כשהסכימו להעמיד לצורך היוזמה 3.5 מיליארד יורו שתקבלנה המשתתפות. ״נראה כי שגינו בתפיסתנו באשר לאיך המהלך יתקבל על ידי קהילת הכדורגל בעולם, ואיך הדבר עשוי יהיה להשפיע על הענף בעתיד. נלמד מהדבר״, כך מסר לתקשורת נציג מטעם החברה.

צריך לומר שאלמלא היו בג׳יי.פי מורגן אומרים ״כן״ לנשיא ריאל מדריר פלורנטיניו פרז, האחרון לא היה מצליח לגייס את תמיכתן של הכוכבות האחרות במהלך, 11 במספר והן כפי שפורסם ליברפול, ברצלונה, מנצ׳סטר יונייטד ומנצ׳סטר סיטי, אינטר, מילאן, ארסנל, צ׳לסי, טוטנהאם, יובנטוס ואתלטיקו מדריד.

הכספים האלה היו למעשה אמורים לשמש כדי לכסות על ההפסדים שיצרה עבור הקבוצות תקופת הקורונה, אולם המטרה הייתה הרבה יותר גדולה מלשים פלסטר על בור תקציבי זמני. אם להתנסח בבוטות, אותן קבוצות למעשה חשבו ״כולם באים לצפות במשחקים שבהם אנחנו לוקחות חלק - אבל ההכנסות מהרייטינג שאנחנו מביאות משמש גם כדי לתקצב קבוצות ׳בררה׳״. הייתה גם הביקורת על כך שאופ״א למשל לא מנצלת את הפוטנציאל שבזכויות השידור שהיא מוכרת כשהיא משבצת משחקים באותו זמן (וברור שמחירו של משחק עולה כשאין מולו חלופות מעניינות בענף).

לא בכדי המהלך התקבל בביקורות צולבות על היעדר הספורטיביות שבלב התפישה הזאת. יאמר כי הליגה שהקבוצות שאפו להקים הייתה אמורה להיות מורכבת מ-15 משתתפות קבועות (שכנראה חשבו שלנצח יהיו המעניינות ביותר, כאילו שחקנים ומאמנים לא מזדקנים ומתחלפים), ועוד מכסה של 5 קבוצות מתחלפות.

אלא שלא רק קבוצות הכדורגל ספגו את הביקורת - גם ג׳יי.פי מורגן שניסה לבעוט את הכדור לשער פגע בקורה וקיבל אותו חזרה ישר לראש: חובבי כדורגל מהעולם קראו לעוקביהם ברשתות החברתיות לא להשתמש יותר בשירותי בנק ההשקעות וללכת אל המתחרים. ״נמנע מלעשות עסקים או להשתמש במוצרים פיננסים שבג׳יי.פי מורגן שמו את הטלפים המטונפים שלהם עליהם״, כתב אחד מהם.

הטוקבקיסטים לא היו לבדם, דירוג הקיימות של ג׳יי.פי מורגן הורד ע״י Standard Ethics בגין שותפותו במיזם הסופרליג. למרבה האירוניה, מנהל בנק ההשקעות ג׳יימי דימון ידוע בהתבטאויותיו הקוראות לעסקים לראות לנגד עיניהם גם את טובת העובדים, הקהילות והצרכנים, ולא רק את בעלי המניות שלהם. במאמר שלו למגזין טיים רק בשנה שעברה כתב כי ״צריך לערוך שינויים בקפיטליזם כדי לעשות עבודה טובה יותר ביצירת של חברה בריאה יותר, כזו שהיא פחות מדירה ויוצרת יותר הזדמנויות עבור אנשים״.

כידוע, לא עברו יומיים מאז ההצהרה על הקמת הליגה עד ההודעה על ביטולה. בין לבין היו התבטאויות של בוריס ג׳ונסון ראש ממשלת בריטניה וכן עמנואל מקרון נשיא צרפת נגד היוזמה, בהמשך הגיעו האיומים לשלול משחקני קבוצות הסופרליג את הזכות לשחק בנבחרות המדינות.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אתם לא טעיתם . זוהי דרככם הקפיטליסטית הרעבה לממון. (ל"ת)
    שלמה 24/04/2021 19:26
    הגב לתגובה זו
  • של נעליך 28/04/2021 11:55
    הגב לתגובה זו
    ולא חי במערה עם הכבשים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.