ג׳יי.פי מורגן: טעינו כשהסכמנו לממן את הסופרליג
בנק ההשקעות JP MORGAN מודה שהוא עשה פאול. יום לאחר גניזת התכנית על הקמת הליגה החדשה והאקסקלוסיבית של קבוצות העל מענף הכדורגל, בג׳יי.פי מורגן אומרים כי הם שגו כשהסכימו להעמיד לצורך היוזמה 3.5 מיליארד יורו שתקבלנה המשתתפות. ״נראה כי שגינו בתפיסתנו באשר לאיך המהלך יתקבל על ידי קהילת הכדורגל בעולם, ואיך הדבר עשוי יהיה להשפיע על הענף בעתיד. נלמד מהדבר״, כך מסר לתקשורת נציג מטעם החברה.
צריך לומר שאלמלא היו בג׳יי.פי מורגן אומרים ״כן״ לנשיא ריאל מדריר פלורנטיניו פרז, האחרון לא היה מצליח לגייס את תמיכתן של הכוכבות האחרות במהלך, 11 במספר והן כפי שפורסם ליברפול, ברצלונה, מנצ׳סטר יונייטד ומנצ׳סטר סיטי, אינטר, מילאן, ארסנל, צ׳לסי, טוטנהאם, יובנטוס ואתלטיקו מדריד.
הכספים האלה היו למעשה אמורים לשמש כדי לכסות על ההפסדים שיצרה עבור הקבוצות תקופת הקורונה, אולם המטרה הייתה הרבה יותר גדולה מלשים פלסטר על בור תקציבי זמני. אם להתנסח בבוטות, אותן קבוצות למעשה חשבו ״כולם באים לצפות במשחקים שבהם אנחנו לוקחות חלק - אבל ההכנסות מהרייטינג שאנחנו מביאות משמש גם כדי לתקצב קבוצות ׳בררה׳״. הייתה גם הביקורת על כך שאופ״א למשל לא מנצלת את הפוטנציאל שבזכויות השידור שהיא מוכרת כשהיא משבצת משחקים באותו זמן (וברור שמחירו של משחק עולה כשאין מולו חלופות מעניינות בענף).
לא בכדי המהלך התקבל בביקורות צולבות על היעדר הספורטיביות שבלב התפישה הזאת. יאמר כי הליגה שהקבוצות שאפו להקים הייתה אמורה להיות מורכבת מ-15 משתתפות קבועות (שכנראה חשבו שלנצח יהיו המעניינות ביותר, כאילו שחקנים ומאמנים לא מזדקנים ומתחלפים), ועוד מכסה של 5 קבוצות מתחלפות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שלא רק קבוצות הכדורגל ספגו את הביקורת - גם ג׳יי.פי מורגן שניסה לבעוט את הכדור לשער פגע בקורה וקיבל אותו חזרה ישר לראש: חובבי כדורגל מהעולם קראו לעוקביהם ברשתות החברתיות לא להשתמש יותר בשירותי בנק ההשקעות וללכת אל המתחרים. ״נמנע מלעשות עסקים או להשתמש במוצרים פיננסים שבג׳יי.פי מורגן שמו את הטלפים המטונפים שלהם עליהם״, כתב אחד מהם.
הטוקבקיסטים לא היו לבדם, דירוג הקיימות של ג׳יי.פי מורגן הורד ע״י Standard Ethics בגין שותפותו במיזם הסופרליג. למרבה האירוניה, מנהל בנק ההשקעות ג׳יימי דימון ידוע בהתבטאויותיו הקוראות לעסקים לראות לנגד עיניהם גם את טובת העובדים, הקהילות והצרכנים, ולא רק את בעלי המניות שלהם. במאמר שלו למגזין טיים רק בשנה שעברה כתב כי ״צריך לערוך שינויים בקפיטליזם כדי לעשות עבודה טובה יותר ביצירת של חברה בריאה יותר, כזו שהיא פחות מדירה ויוצרת יותר הזדמנויות עבור אנשים״.
כידוע, לא עברו יומיים מאז ההצהרה על הקמת הליגה עד ההודעה על ביטולה. בין לבין היו התבטאויות של בוריס ג׳ונסון ראש ממשלת בריטניה וכן עמנואל מקרון נשיא צרפת נגד היוזמה, בהמשך הגיעו האיומים לשלול משחקני קבוצות הסופרליג את הזכות לשחק בנבחרות המדינות.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.אתם לא טעיתם . זוהי דרככם הקפיטליסטית הרעבה לממון. (ל"ת)שלמה 24/04/2021 19:26הגב לתגובה זו
- של נעליך 28/04/2021 11:55הגב לתגובה זוולא חי במערה עם הכבשים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
